Relate Disjoint and Complementary Events
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
Texto Completo: | https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/38955 |
Resumo: | The article studies the knowledge of students, prospective primary school teachers, about relationships between disjoint and complementary events from the three objectives: 1) To study the performance of students in recognizing the truth/falsehood of the enunciated relations between disjoint and complementary events; 2) To characterize the justifications presented by the students to affirm the truth/falsehood of the enunciated relations and 3) To draw consequences for the training in Probability of prospective primary school teachers years. Participated in the study 37 students of the 2nd year of the Degree in Basic Education, who attended a university in the north of Portugal. Study data are the responses given by students to a task involving relationships between disjoint and complementary events. In terms of results, there was a reasonable performance of the students in terms of the truth/falsehood of the relationships, which worsened a lot in terms of justifications. |
id |
UFJF-6_b9c24294c380818a45d0ac7c5181723d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufjf.br:article/38955 |
network_acronym_str |
UFJF-6 |
network_name_str |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
repository_id_str |
|
spelling |
Relate Disjoint and Complementary EventsConhecimento de Futuros Professores em Probabilidades: relacionar acontecimentos disjuntos e complementaresProbabilidadesAcontecimentos disjuntos e complementaresFuturos professoresPrimeiros anos escolaresProbabilityDisjoint and complementary eventsProspective teachersPrimary schoolThe article studies the knowledge of students, prospective primary school teachers, about relationships between disjoint and complementary events from the three objectives: 1) To study the performance of students in recognizing the truth/falsehood of the enunciated relations between disjoint and complementary events; 2) To characterize the justifications presented by the students to affirm the truth/falsehood of the enunciated relations and 3) To draw consequences for the training in Probability of prospective primary school teachers years. Participated in the study 37 students of the 2nd year of the Degree in Basic Education, who attended a university in the north of Portugal. Study data are the responses given by students to a task involving relationships between disjoint and complementary events. In terms of results, there was a reasonable performance of the students in terms of the truth/falsehood of the relationships, which worsened a lot in terms of justifications.No artigo estuda-se o conhecimento de estudantes, futuros professores dos primeiros anos escolares, sobre relações entre acontecimentos disjuntos e complementares a partir dos três objetivos: 1) Estudar o desempenho dos estudantes no reconhecimento da verdade/falsidade das relações enunciadas entre acontecimentos disjuntos e complementares; 2) Caracterizar as justificações apresentadas pelos estudantes para afirmar a verdade/falsidade das relações enunciadas; e 3) Retirar consequências para a formação em Probabilidades dos futuros professores dos primeiros anos. Participaram no estudo 37 estudantes do 2.º ano do curso de Licenciatura em Educação Básica, que frequentavam uma universidade do norte de Portugal. Os dados do estudo são as respostas dadas pelos estudantes a uma tarefa envolvendo relações entre acontecimentos disjuntos e complementares. Em termos de resultados, verificou-se um desempenho razoável dos estudantes em termos da verdade/falsidade das relações, o qual se agravou muito em termos de justificações.Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática2023-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/3895510.34019/2594-4673.2023.v7.38955Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 7 n. 1 (2023): Janeiro-Dezembro2594-4673reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemáticainstname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/38955/25916Copyright (c) 2023 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática info:eu-repo/semantics/openAccessFernandes, José AntónioOliveira Júnior , Ailton Paulo2023-04-03T12:40:59Zoai:periodicos.ufjf.br:article/38955Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/indexPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/oairevista.ridema@gmail.com||2594-46732594-4673opendoar:2023-04-03T12:40:59Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Relate Disjoint and Complementary Events Conhecimento de Futuros Professores em Probabilidades: relacionar acontecimentos disjuntos e complementares |
title |
Relate Disjoint and Complementary Events |
spellingShingle |
Relate Disjoint and Complementary Events Fernandes, José António Probabilidades Acontecimentos disjuntos e complementares Futuros professores Primeiros anos escolares Probability Disjoint and complementary events Prospective teachers Primary school |
title_short |
Relate Disjoint and Complementary Events |
title_full |
Relate Disjoint and Complementary Events |
title_fullStr |
Relate Disjoint and Complementary Events |
title_full_unstemmed |
Relate Disjoint and Complementary Events |
title_sort |
Relate Disjoint and Complementary Events |
author |
Fernandes, José António |
author_facet |
Fernandes, José António Oliveira Júnior , Ailton Paulo |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira Júnior , Ailton Paulo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fernandes, José António Oliveira Júnior , Ailton Paulo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Probabilidades Acontecimentos disjuntos e complementares Futuros professores Primeiros anos escolares Probability Disjoint and complementary events Prospective teachers Primary school |
topic |
Probabilidades Acontecimentos disjuntos e complementares Futuros professores Primeiros anos escolares Probability Disjoint and complementary events Prospective teachers Primary school |
description |
The article studies the knowledge of students, prospective primary school teachers, about relationships between disjoint and complementary events from the three objectives: 1) To study the performance of students in recognizing the truth/falsehood of the enunciated relations between disjoint and complementary events; 2) To characterize the justifications presented by the students to affirm the truth/falsehood of the enunciated relations and 3) To draw consequences for the training in Probability of prospective primary school teachers years. Participated in the study 37 students of the 2nd year of the Degree in Basic Education, who attended a university in the north of Portugal. Study data are the responses given by students to a task involving relationships between disjoint and complementary events. In terms of results, there was a reasonable performance of the students in terms of the truth/falsehood of the relationships, which worsened a lot in terms of justifications. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/38955 10.34019/2594-4673.2023.v7.38955 |
url |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/38955 |
identifier_str_mv |
10.34019/2594-4673.2023.v7.38955 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/38955/25916 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 7 n. 1 (2023): Janeiro-Dezembro 2594-4673 reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) instacron:UFJF |
instname_str |
Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
instacron_str |
UFJF |
institution |
UFJF |
reponame_str |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
collection |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.ridema@gmail.com|| |
_version_ |
1797069117503569920 |