Relate Disjoint and Complementary Events

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fernandes, José António
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Oliveira Júnior , Ailton Paulo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
Texto Completo: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/38955
Resumo: The article studies the knowledge of students, prospective primary school teachers, about relationships between disjoint and complementary events from the three objectives: 1) To study the performance of students in recognizing the truth/falsehood of the enunciated relations between disjoint and complementary events; 2) To characterize the justifications presented by the students to affirm the truth/falsehood of the enunciated relations and 3) To draw consequences for the training in Probability of prospective primary school teachers years. Participated in the study 37 students of the 2nd year of the Degree in Basic Education, who attended a university in the north of Portugal. Study data are the responses given by students to a task involving relationships between disjoint and complementary events. In terms of results, there was a reasonable performance of the students in terms of the truth/falsehood of the relationships, which worsened a lot in terms of justifications.
id UFJF-6_b9c24294c380818a45d0ac7c5181723d
oai_identifier_str oai:periodicos.ufjf.br:article/38955
network_acronym_str UFJF-6
network_name_str Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
repository_id_str
spelling Relate Disjoint and Complementary EventsConhecimento de Futuros Professores em Probabilidades: relacionar acontecimentos disjuntos e complementaresProbabilidadesAcontecimentos disjuntos e complementaresFuturos professoresPrimeiros anos escolaresProbabilityDisjoint and complementary eventsProspective teachersPrimary schoolThe article studies the knowledge of students, prospective primary school teachers, about relationships between disjoint and complementary events from the three objectives: 1) To study the performance of students in recognizing the truth/falsehood of the enunciated relations between disjoint and complementary events; 2) To characterize the justifications presented by the students to affirm the truth/falsehood of the enunciated relations and 3) To draw consequences for the training in Probability of prospective primary school teachers years. Participated in the study 37 students of the 2nd year of the Degree in Basic Education, who attended a university in the north of Portugal. Study data are the responses given by students to a task involving relationships between disjoint and complementary events. In terms of results, there was a reasonable performance of the students in terms of the truth/falsehood of the relationships, which worsened a lot in terms of justifications.No artigo estuda-se o conhecimento de estudantes, futuros professores dos primeiros anos escolares, sobre relações entre acontecimentos disjuntos e complementares a partir dos três objetivos: 1) Estudar o desempenho dos estudantes no reconhecimento da verdade/falsidade das relações enunciadas entre acontecimentos disjuntos e complementares; 2) Caracterizar as justificações apresentadas pelos estudantes para afirmar a verdade/falsidade das relações enunciadas; e 3) Retirar consequências para a formação em Probabilidades dos futuros professores dos primeiros anos. Participaram no estudo 37 estudantes do 2.º ano do curso de Licenciatura em Educação Básica, que frequentavam uma universidade do norte de Portugal. Os dados do estudo são as respostas dadas pelos estudantes a uma tarefa envolvendo relações entre acontecimentos disjuntos e complementares. Em termos de resultados, verificou-se um desempenho razoável dos estudantes em termos da verdade/falsidade das relações, o qual se agravou muito em termos de justificações.Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática2023-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/3895510.34019/2594-4673.2023.v7.38955Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 7 n. 1 (2023): Janeiro-Dezembro2594-4673reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemáticainstname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/38955/25916Copyright (c) 2023 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática info:eu-repo/semantics/openAccessFernandes, José AntónioOliveira Júnior , Ailton Paulo2023-04-03T12:40:59Zoai:periodicos.ufjf.br:article/38955Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/indexPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/oairevista.ridema@gmail.com||2594-46732594-4673opendoar:2023-04-03T12:40:59Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false
dc.title.none.fl_str_mv Relate Disjoint and Complementary Events
Conhecimento de Futuros Professores em Probabilidades: relacionar acontecimentos disjuntos e complementares
title Relate Disjoint and Complementary Events
spellingShingle Relate Disjoint and Complementary Events
Fernandes, José António
Probabilidades
Acontecimentos disjuntos e complementares
Futuros professores
Primeiros anos escolares
Probability
Disjoint and complementary events
Prospective teachers
Primary school
title_short Relate Disjoint and Complementary Events
title_full Relate Disjoint and Complementary Events
title_fullStr Relate Disjoint and Complementary Events
title_full_unstemmed Relate Disjoint and Complementary Events
title_sort Relate Disjoint and Complementary Events
author Fernandes, José António
author_facet Fernandes, José António
Oliveira Júnior , Ailton Paulo
author_role author
author2 Oliveira Júnior , Ailton Paulo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fernandes, José António
Oliveira Júnior , Ailton Paulo
dc.subject.por.fl_str_mv Probabilidades
Acontecimentos disjuntos e complementares
Futuros professores
Primeiros anos escolares
Probability
Disjoint and complementary events
Prospective teachers
Primary school
topic Probabilidades
Acontecimentos disjuntos e complementares
Futuros professores
Primeiros anos escolares
Probability
Disjoint and complementary events
Prospective teachers
Primary school
description The article studies the knowledge of students, prospective primary school teachers, about relationships between disjoint and complementary events from the three objectives: 1) To study the performance of students in recognizing the truth/falsehood of the enunciated relations between disjoint and complementary events; 2) To characterize the justifications presented by the students to affirm the truth/falsehood of the enunciated relations and 3) To draw consequences for the training in Probability of prospective primary school teachers years. Participated in the study 37 students of the 2nd year of the Degree in Basic Education, who attended a university in the north of Portugal. Study data are the responses given by students to a task involving relationships between disjoint and complementary events. In terms of results, there was a reasonable performance of the students in terms of the truth/falsehood of the relationships, which worsened a lot in terms of justifications.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/38955
10.34019/2594-4673.2023.v7.38955
url https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/38955
identifier_str_mv 10.34019/2594-4673.2023.v7.38955
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/38955/25916
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 7 n. 1 (2023): Janeiro-Dezembro
2594-4673
reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron:UFJF
instname_str Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron_str UFJF
institution UFJF
reponame_str Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
collection Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
repository.name.fl_str_mv Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
repository.mail.fl_str_mv revista.ridema@gmail.com||
_version_ 1797069117503569920