Tendências e desafios no processo de internacionalização de empresas inovadoras

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Henriques, Cátia Andreia Gourgel
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10174/13055
Resumo: Com a crise económica europeia, e com os crescimentos nacionais baixos ou quase nulos, é fundamental que as empresas portuguesas reforcem a sua presença nos mercados internacionais, para poderem garantir a sua sobrevivência. Os mercados emergentes apresentam oportunidades interessantes na concretização da internacionalização e o envolvimento; Abstract: The European countries are facing a financial crisis and Portugal in particular is having an economic growth close to zero, for this reason, it is become crucial to Portuguese companies increase their presence in international markets, in order to ensure their survival. Emerging markets present interesting opportunities in the process of internationalization for Portuguese firms. Even though the recognition of these markets is recent, acknowledge this fact present great challenge, requiring companies to develop appropriate strategies for successful internationalization. Bearing this in mind, this study addresses the crucial factors for a successful internationalization in emerging markets for innovative companies. The methodology includes document analysis and preparation of a questionnaire that will be presented to four innovative Portuguese companies that have internationalized themselves. The companies chosen for this work are part of the network SME innovation, created by COTEC PORTUGAL, namely: Logoplaste , Vinilconsta , Almadesign and Gatewit .
id RCAP_c862d882f9305ec4bad16a0854fb1764
oai_identifier_str oai:dspace.uevora.pt:10174/13055
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Tendências e desafios no processo de internacionalização de empresas inovadorasEstratégias de internacionalização em empresas inovadorasFatores chave na internacionalizaçãoMercado internacionalInternationalization strategies in innovative enterprisesKey factors in internationalizationInternational marketCom a crise económica europeia, e com os crescimentos nacionais baixos ou quase nulos, é fundamental que as empresas portuguesas reforcem a sua presença nos mercados internacionais, para poderem garantir a sua sobrevivência. Os mercados emergentes apresentam oportunidades interessantes na concretização da internacionalização e o envolvimento; Abstract: The European countries are facing a financial crisis and Portugal in particular is having an economic growth close to zero, for this reason, it is become crucial to Portuguese companies increase their presence in international markets, in order to ensure their survival. Emerging markets present interesting opportunities in the process of internationalization for Portuguese firms. Even though the recognition of these markets is recent, acknowledge this fact present great challenge, requiring companies to develop appropriate strategies for successful internationalization. Bearing this in mind, this study addresses the crucial factors for a successful internationalization in emerging markets for innovative companies. The methodology includes document analysis and preparation of a questionnaire that will be presented to four innovative Portuguese companies that have internationalized themselves. The companies chosen for this work are part of the network SME innovation, created by COTEC PORTUGAL, namely: Logoplaste , Vinilconsta , Almadesign and Gatewit .Universidade de Évora2015-02-26T16:58:47Z2015-02-262014-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://hdl.handle.net/10174/13055http://hdl.handle.net/10174/13055TID:201179733porDepartamento de Gestãocatia.g.henriques@gmail.com255Henriques, Cátia Andreia Gourgelinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-01-03T18:56:59Zoai:dspace.uevora.pt:10174/13055Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:05:58.755248Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Tendências e desafios no processo de internacionalização de empresas inovadoras
title Tendências e desafios no processo de internacionalização de empresas inovadoras
spellingShingle Tendências e desafios no processo de internacionalização de empresas inovadoras
Henriques, Cátia Andreia Gourgel
Estratégias de internacionalização em empresas inovadoras
Fatores chave na internacionalização
Mercado internacional
Internationalization strategies in innovative enterprises
Key factors in internationalization
International market
title_short Tendências e desafios no processo de internacionalização de empresas inovadoras
title_full Tendências e desafios no processo de internacionalização de empresas inovadoras
title_fullStr Tendências e desafios no processo de internacionalização de empresas inovadoras
title_full_unstemmed Tendências e desafios no processo de internacionalização de empresas inovadoras
title_sort Tendências e desafios no processo de internacionalização de empresas inovadoras
author Henriques, Cátia Andreia Gourgel
author_facet Henriques, Cátia Andreia Gourgel
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Henriques, Cátia Andreia Gourgel
dc.subject.por.fl_str_mv Estratégias de internacionalização em empresas inovadoras
Fatores chave na internacionalização
Mercado internacional
Internationalization strategies in innovative enterprises
Key factors in internationalization
International market
topic Estratégias de internacionalização em empresas inovadoras
Fatores chave na internacionalização
Mercado internacional
Internationalization strategies in innovative enterprises
Key factors in internationalization
International market
description Com a crise económica europeia, e com os crescimentos nacionais baixos ou quase nulos, é fundamental que as empresas portuguesas reforcem a sua presença nos mercados internacionais, para poderem garantir a sua sobrevivência. Os mercados emergentes apresentam oportunidades interessantes na concretização da internacionalização e o envolvimento; Abstract: The European countries are facing a financial crisis and Portugal in particular is having an economic growth close to zero, for this reason, it is become crucial to Portuguese companies increase their presence in international markets, in order to ensure their survival. Emerging markets present interesting opportunities in the process of internationalization for Portuguese firms. Even though the recognition of these markets is recent, acknowledge this fact present great challenge, requiring companies to develop appropriate strategies for successful internationalization. Bearing this in mind, this study addresses the crucial factors for a successful internationalization in emerging markets for innovative companies. The methodology includes document analysis and preparation of a questionnaire that will be presented to four innovative Portuguese companies that have internationalized themselves. The companies chosen for this work are part of the network SME innovation, created by COTEC PORTUGAL, namely: Logoplaste , Vinilconsta , Almadesign and Gatewit .
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-01-01T00:00:00Z
2015-02-26T16:58:47Z
2015-02-26
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10174/13055
http://hdl.handle.net/10174/13055
TID:201179733
url http://hdl.handle.net/10174/13055
identifier_str_mv TID:201179733
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Departamento de Gestão
catia.g.henriques@gmail.com
255
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de Évora
publisher.none.fl_str_mv Universidade de Évora
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799136544778354688