Tendências e desafios no processo de internacionalização de empresas inovadoras
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10174/13055 |
Resumo: | Com a crise económica europeia, e com os crescimentos nacionais baixos ou quase nulos, é fundamental que as empresas portuguesas reforcem a sua presença nos mercados internacionais, para poderem garantir a sua sobrevivência. Os mercados emergentes apresentam oportunidades interessantes na concretização da internacionalização e o envolvimento; Abstract: The European countries are facing a financial crisis and Portugal in particular is having an economic growth close to zero, for this reason, it is become crucial to Portuguese companies increase their presence in international markets, in order to ensure their survival. Emerging markets present interesting opportunities in the process of internationalization for Portuguese firms. Even though the recognition of these markets is recent, acknowledge this fact present great challenge, requiring companies to develop appropriate strategies for successful internationalization. Bearing this in mind, this study addresses the crucial factors for a successful internationalization in emerging markets for innovative companies. The methodology includes document analysis and preparation of a questionnaire that will be presented to four innovative Portuguese companies that have internationalized themselves. The companies chosen for this work are part of the network SME innovation, created by COTEC PORTUGAL, namely: Logoplaste , Vinilconsta , Almadesign and Gatewit . |
id |
RCAP_c862d882f9305ec4bad16a0854fb1764 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:dspace.uevora.pt:10174/13055 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Tendências e desafios no processo de internacionalização de empresas inovadorasEstratégias de internacionalização em empresas inovadorasFatores chave na internacionalizaçãoMercado internacionalInternationalization strategies in innovative enterprisesKey factors in internationalizationInternational marketCom a crise económica europeia, e com os crescimentos nacionais baixos ou quase nulos, é fundamental que as empresas portuguesas reforcem a sua presença nos mercados internacionais, para poderem garantir a sua sobrevivência. Os mercados emergentes apresentam oportunidades interessantes na concretização da internacionalização e o envolvimento; Abstract: The European countries are facing a financial crisis and Portugal in particular is having an economic growth close to zero, for this reason, it is become crucial to Portuguese companies increase their presence in international markets, in order to ensure their survival. Emerging markets present interesting opportunities in the process of internationalization for Portuguese firms. Even though the recognition of these markets is recent, acknowledge this fact present great challenge, requiring companies to develop appropriate strategies for successful internationalization. Bearing this in mind, this study addresses the crucial factors for a successful internationalization in emerging markets for innovative companies. The methodology includes document analysis and preparation of a questionnaire that will be presented to four innovative Portuguese companies that have internationalized themselves. The companies chosen for this work are part of the network SME innovation, created by COTEC PORTUGAL, namely: Logoplaste , Vinilconsta , Almadesign and Gatewit .Universidade de Évora2015-02-26T16:58:47Z2015-02-262014-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://hdl.handle.net/10174/13055http://hdl.handle.net/10174/13055TID:201179733porDepartamento de Gestãocatia.g.henriques@gmail.com255Henriques, Cátia Andreia Gourgelinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-01-03T18:56:59Zoai:dspace.uevora.pt:10174/13055Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:05:58.755248Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Tendências e desafios no processo de internacionalização de empresas inovadoras |
title |
Tendências e desafios no processo de internacionalização de empresas inovadoras |
spellingShingle |
Tendências e desafios no processo de internacionalização de empresas inovadoras Henriques, Cátia Andreia Gourgel Estratégias de internacionalização em empresas inovadoras Fatores chave na internacionalização Mercado internacional Internationalization strategies in innovative enterprises Key factors in internationalization International market |
title_short |
Tendências e desafios no processo de internacionalização de empresas inovadoras |
title_full |
Tendências e desafios no processo de internacionalização de empresas inovadoras |
title_fullStr |
Tendências e desafios no processo de internacionalização de empresas inovadoras |
title_full_unstemmed |
Tendências e desafios no processo de internacionalização de empresas inovadoras |
title_sort |
Tendências e desafios no processo de internacionalização de empresas inovadoras |
author |
Henriques, Cátia Andreia Gourgel |
author_facet |
Henriques, Cátia Andreia Gourgel |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Henriques, Cátia Andreia Gourgel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estratégias de internacionalização em empresas inovadoras Fatores chave na internacionalização Mercado internacional Internationalization strategies in innovative enterprises Key factors in internationalization International market |
topic |
Estratégias de internacionalização em empresas inovadoras Fatores chave na internacionalização Mercado internacional Internationalization strategies in innovative enterprises Key factors in internationalization International market |
description |
Com a crise económica europeia, e com os crescimentos nacionais baixos ou quase nulos, é fundamental que as empresas portuguesas reforcem a sua presença nos mercados internacionais, para poderem garantir a sua sobrevivência. Os mercados emergentes apresentam oportunidades interessantes na concretização da internacionalização e o envolvimento; Abstract: The European countries are facing a financial crisis and Portugal in particular is having an economic growth close to zero, for this reason, it is become crucial to Portuguese companies increase their presence in international markets, in order to ensure their survival. Emerging markets present interesting opportunities in the process of internationalization for Portuguese firms. Even though the recognition of these markets is recent, acknowledge this fact present great challenge, requiring companies to develop appropriate strategies for successful internationalization. Bearing this in mind, this study addresses the crucial factors for a successful internationalization in emerging markets for innovative companies. The methodology includes document analysis and preparation of a questionnaire that will be presented to four innovative Portuguese companies that have internationalized themselves. The companies chosen for this work are part of the network SME innovation, created by COTEC PORTUGAL, namely: Logoplaste , Vinilconsta , Almadesign and Gatewit . |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-01-01T00:00:00Z 2015-02-26T16:58:47Z 2015-02-26 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10174/13055 http://hdl.handle.net/10174/13055 TID:201179733 |
url |
http://hdl.handle.net/10174/13055 |
identifier_str_mv |
TID:201179733 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Departamento de Gestão catia.g.henriques@gmail.com 255 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Évora |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Évora |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799136544778354688 |