RPEA Strategies for Teaching and Learning Dance
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34639/rpea.v10i1.146 |
Resumo: | Designed with the purpose of emphasizing the importance of dance teaching strategies in the cognitive, psychomotor and socio-affective’ harmonious development of the dance student, this article reflects on the concepts underlying the pedagogical-didactic intervention in dance. Thus, this study addresses the teaching styles, as definition and concept, the intervention models and their influence on pre-active teacher decisions, and a comprehensive set of teaching strategies, regarding the dance student or the dance class. Subsequently, the best practices in dance teaching that dance teachers should privilege are summarized, highlighting the best practices of instruction and feedback, of organization/management of the class, and of relational climate/discipline. |
id |
RCAP_c88b231d71cd08701409245c4358175b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:rpea.madeira.gov.pt:article/146 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
RPEA Strategies for Teaching and Learning DanceRPEA Estratégias para o Ensino e Aprendizagem de DançaEstratégias de ensino; Modelos de Instrução e Feedback; Gestão de aula; Clima Relacional e DisciplinaTeaching Strategies; Instructional & Feedback Models; Class Organization; School Relational Climate &Designed with the purpose of emphasizing the importance of dance teaching strategies in the cognitive, psychomotor and socio-affective’ harmonious development of the dance student, this article reflects on the concepts underlying the pedagogical-didactic intervention in dance. Thus, this study addresses the teaching styles, as definition and concept, the intervention models and their influence on pre-active teacher decisions, and a comprehensive set of teaching strategies, regarding the dance student or the dance class. Subsequently, the best practices in dance teaching that dance teachers should privilege are summarized, highlighting the best practices of instruction and feedback, of organization/management of the class, and of relational climate/discipline.Construído com o objetivo de enfatizar a importância das estratégias de ensino no desenvolvimento harmonioso aos níveis cognitivo, psicomotor e socioafetivo do estudante de dança, este artigo reflete sobre os diversos conceitos subjacentes à intervenção pedagógico-didática em dança. Assim, são abordados neste estudo os estilos de ensino, enquanto definição e conceito, os modelos de intervenção e sua influência nas decisões pré-ativas do professor de dança e um conjunto abrangente de estratégias de ensino, tendo em conta o aluno de dança ou a turma. Posteriormente são apresentadas, de modo sintético, boas práticas de intervenção do professor no que respeita às dimensões de ensino de dança, destacando boas práticas de instrução-feedback, de organização/gestão de aula, de clima relacional e de disciplina na aula, e que os professores de dança devem privilegiar.CEPAM2021-02-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34639/rpea.v10i1.146https://doi.org/10.34639/rpea.v10i1.146Portuguese Journal of Artistic Education; Vol. 10 No. 1 (2020): Revista Portuguesa de Educação Artística; 7 a 32Revista Portuguesa de Educação Artística; Vol. 10 N.º 1 (2020): Revista Portuguesa de Educação Artística; 7 a 322183-74811647-905X10.34639/rpea.v10i1reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/146https://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/146/150Direitos de Autor (c) 2021 Maria João Alves, Margarida Mourainfo:eu-repo/semantics/openAccessAlves, Maria JoãoMoura, MargaridaAlves, Maria JoãoMoura, Margarida2024-01-31T10:29:20Zoai:rpea.madeira.gov.pt:article/146Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:31:30.062391Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
RPEA Strategies for Teaching and Learning Dance RPEA Estratégias para o Ensino e Aprendizagem de Dança |
title |
RPEA Strategies for Teaching and Learning Dance |
spellingShingle |
RPEA Strategies for Teaching and Learning Dance Alves, Maria João Estratégias de ensino; Modelos de Instrução e Feedback; Gestão de aula; Clima Relacional e Disciplina Teaching Strategies; Instructional & Feedback Models; Class Organization; School Relational Climate & |
title_short |
RPEA Strategies for Teaching and Learning Dance |
title_full |
RPEA Strategies for Teaching and Learning Dance |
title_fullStr |
RPEA Strategies for Teaching and Learning Dance |
title_full_unstemmed |
RPEA Strategies for Teaching and Learning Dance |
title_sort |
RPEA Strategies for Teaching and Learning Dance |
author |
Alves, Maria João |
author_facet |
Alves, Maria João Moura, Margarida |
author_role |
author |
author2 |
Moura, Margarida |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alves, Maria João Moura, Margarida Alves, Maria João Moura, Margarida |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estratégias de ensino; Modelos de Instrução e Feedback; Gestão de aula; Clima Relacional e Disciplina Teaching Strategies; Instructional & Feedback Models; Class Organization; School Relational Climate & |
topic |
Estratégias de ensino; Modelos de Instrução e Feedback; Gestão de aula; Clima Relacional e Disciplina Teaching Strategies; Instructional & Feedback Models; Class Organization; School Relational Climate & |
description |
Designed with the purpose of emphasizing the importance of dance teaching strategies in the cognitive, psychomotor and socio-affective’ harmonious development of the dance student, this article reflects on the concepts underlying the pedagogical-didactic intervention in dance. Thus, this study addresses the teaching styles, as definition and concept, the intervention models and their influence on pre-active teacher decisions, and a comprehensive set of teaching strategies, regarding the dance student or the dance class. Subsequently, the best practices in dance teaching that dance teachers should privilege are summarized, highlighting the best practices of instruction and feedback, of organization/management of the class, and of relational climate/discipline. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-02-09 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34639/rpea.v10i1.146 https://doi.org/10.34639/rpea.v10i1.146 |
url |
https://doi.org/10.34639/rpea.v10i1.146 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/146 https://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/146/150 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2021 Maria João Alves, Margarida Moura info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2021 Maria João Alves, Margarida Moura |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
CEPAM |
publisher.none.fl_str_mv |
CEPAM |
dc.source.none.fl_str_mv |
Portuguese Journal of Artistic Education; Vol. 10 No. 1 (2020): Revista Portuguesa de Educação Artística; 7 a 32 Revista Portuguesa de Educação Artística; Vol. 10 N.º 1 (2020): Revista Portuguesa de Educação Artística; 7 a 32 2183-7481 1647-905X 10.34639/rpea.v10i1 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133583186591744 |