RPEA Strategies for Teaching and Learning Dance

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves, Maria João
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Moura, Margarida
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34639/rpea.v10i1.146
Resumo: Designed with the purpose of emphasizing the importance of dance teaching strategies in the cognitive, psychomotor and socio-affective’ harmonious development of the dance student, this article reflects on the concepts underlying the pedagogical-didactic intervention in dance. Thus, this study addresses the teaching styles, as definition and concept, the intervention models and their influence on pre-active teacher decisions, and a comprehensive set of teaching strategies, regarding the dance student or the dance class. Subsequently, the best practices in dance teaching that dance teachers should privilege are summarized, highlighting the best practices of instruction and feedback, of organization/management of the class, and of relational climate/discipline.
id RCAP_c88b231d71cd08701409245c4358175b
oai_identifier_str oai:rpea.madeira.gov.pt:article/146
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling RPEA Strategies for Teaching and Learning DanceRPEA Estratégias para o Ensino e Aprendizagem de DançaEstratégias de ensino; Modelos de Instrução e Feedback; Gestão de aula; Clima Relacional e DisciplinaTeaching Strategies; Instructional & Feedback Models; Class Organization; School Relational Climate &Designed with the purpose of emphasizing the importance of dance teaching strategies in the cognitive, psychomotor and socio-affective’ harmonious development of the dance student, this article reflects on the concepts underlying the pedagogical-didactic intervention in dance. Thus, this study addresses the teaching styles, as definition and concept, the intervention models and their influence on pre-active teacher decisions, and a comprehensive set of teaching strategies, regarding the dance student or the dance class. Subsequently, the best practices in dance teaching that dance teachers should privilege are summarized, highlighting the best practices of instruction and feedback, of organization/management of the class, and of relational climate/discipline.Construído com o objetivo de enfatizar a importância das estratégias de ensino no desenvolvimento harmonioso aos níveis cognitivo, psicomotor e socioafetivo do estudante de dança, este artigo reflete sobre os diversos conceitos subjacentes à intervenção pedagógico-didática em dança. Assim, são abordados neste estudo os estilos de ensino, enquanto definição e conceito, os modelos de intervenção e sua influência nas decisões pré-ativas do professor de dança e um conjunto abrangente de estratégias de ensino, tendo em conta o aluno de dança ou a turma. Posteriormente são apresentadas, de modo sintético, boas práticas de intervenção do professor no que respeita às dimensões de ensino de dança, destacando boas práticas de instrução-feedback, de organização/gestão de aula, de clima relacional e de disciplina na aula, e que os professores de dança devem privilegiar.CEPAM2021-02-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34639/rpea.v10i1.146https://doi.org/10.34639/rpea.v10i1.146Portuguese Journal of Artistic Education; Vol. 10 No. 1 (2020): Revista Portuguesa de Educação Artística; 7 a 32Revista Portuguesa de Educação Artística; Vol. 10 N.º 1 (2020): Revista Portuguesa de Educação Artística; 7 a 322183-74811647-905X10.34639/rpea.v10i1reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/146https://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/146/150Direitos de Autor (c) 2021 Maria João Alves, Margarida Mourainfo:eu-repo/semantics/openAccessAlves, Maria JoãoMoura, MargaridaAlves, Maria JoãoMoura, Margarida2024-01-31T10:29:20Zoai:rpea.madeira.gov.pt:article/146Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:31:30.062391Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv RPEA Strategies for Teaching and Learning Dance
RPEA Estratégias para o Ensino e Aprendizagem de Dança
title RPEA Strategies for Teaching and Learning Dance
spellingShingle RPEA Strategies for Teaching and Learning Dance
Alves, Maria João
Estratégias de ensino; Modelos de Instrução e Feedback; Gestão de aula; Clima Relacional e Disciplina
Teaching Strategies; Instructional & Feedback Models; Class Organization; School Relational Climate &
title_short RPEA Strategies for Teaching and Learning Dance
title_full RPEA Strategies for Teaching and Learning Dance
title_fullStr RPEA Strategies for Teaching and Learning Dance
title_full_unstemmed RPEA Strategies for Teaching and Learning Dance
title_sort RPEA Strategies for Teaching and Learning Dance
author Alves, Maria João
author_facet Alves, Maria João
Moura, Margarida
author_role author
author2 Moura, Margarida
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves, Maria João
Moura, Margarida
Alves, Maria João
Moura, Margarida
dc.subject.por.fl_str_mv Estratégias de ensino; Modelos de Instrução e Feedback; Gestão de aula; Clima Relacional e Disciplina
Teaching Strategies; Instructional & Feedback Models; Class Organization; School Relational Climate &
topic Estratégias de ensino; Modelos de Instrução e Feedback; Gestão de aula; Clima Relacional e Disciplina
Teaching Strategies; Instructional & Feedback Models; Class Organization; School Relational Climate &
description Designed with the purpose of emphasizing the importance of dance teaching strategies in the cognitive, psychomotor and socio-affective’ harmonious development of the dance student, this article reflects on the concepts underlying the pedagogical-didactic intervention in dance. Thus, this study addresses the teaching styles, as definition and concept, the intervention models and their influence on pre-active teacher decisions, and a comprehensive set of teaching strategies, regarding the dance student or the dance class. Subsequently, the best practices in dance teaching that dance teachers should privilege are summarized, highlighting the best practices of instruction and feedback, of organization/management of the class, and of relational climate/discipline.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-02-09
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34639/rpea.v10i1.146
https://doi.org/10.34639/rpea.v10i1.146
url https://doi.org/10.34639/rpea.v10i1.146
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/146
https://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/146/150
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2021 Maria João Alves, Margarida Moura
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2021 Maria João Alves, Margarida Moura
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv CEPAM
publisher.none.fl_str_mv CEPAM
dc.source.none.fl_str_mv Portuguese Journal of Artistic Education; Vol. 10 No. 1 (2020): Revista Portuguesa de Educação Artística; 7 a 32
Revista Portuguesa de Educação Artística; Vol. 10 N.º 1 (2020): Revista Portuguesa de Educação Artística; 7 a 32
2183-7481
1647-905X
10.34639/rpea.v10i1
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133583186591744