Feedback as a powerful tool for mathematical learning: a meta-analysis of Portuguese studies

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Leonor
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revemop
Texto Completo: https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/5276
Resumo: The study aimed to contribute to an in-depth understanding of the variables that can determine the efficacy of feedback for mathematical learning. We opted for a qualitative meta-analysis of 18 Portuguese studies in Mathematics Education that considered feedback as at least one of the objects of the study, and whose context was the Mathematics classroom. The results obtained allowed the construction of a conceptual model of the efficacy of feedback consisting of four interrelated components: the characteristics of the feedback, variables related with the students, variables of the context and challenges for the teacher.
id UFOP-3_9217e8c42dc3cc68afd4e6f981b5af02
oai_identifier_str oai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/5276
network_acronym_str UFOP-3
network_name_str Revemop
repository_id_str
spelling Feedback as a powerful tool for mathematical learning: a meta-analysis of Portuguese studiesLa La retroalimentación como herramienta poderosa para el aprendizaje matemático: un metanálisis de los estudios portuguesesO feedback como uma poderosa ferramenta para a aprendizagem matemática: uma meta-análise de estudos portuguesesMathematics learningFormative assessmentFeedbackFeedback’ efficacyMathematics classroomAprendizaje matemáticoEvaluación formativaRetroalimentaciónEficacia de la retroalimentaciónAula de matemáticasAprendizagem matemáticaAvaliação formativaFeedbackEficácia do feedbackSala de aula de MatemáticaThe study aimed to contribute to an in-depth understanding of the variables that can determine the efficacy of feedback for mathematical learning. We opted for a qualitative meta-analysis of 18 Portuguese studies in Mathematics Education that considered feedback as at least one of the objects of the study, and whose context was the Mathematics classroom. The results obtained allowed the construction of a conceptual model of the efficacy of feedback consisting of four interrelated components: the characteristics of the feedback, variables related with the students, variables of the context and challenges for the teacher.El estudio tuvo como objetivo contribuir a una comprensión profunda de las variables que pueden determinar la efectividad de la retroalimentación para el aprendizaje matemático. Optamos por un metanálisis cualitativo de 18 estudios portugueses en Educación Matemática que consideraron la retroalimentación como al menos uno de los objetos del estudio, y cuyo contexto fue el aula de Matemáticas. Los resultados obtenidos permitieron construir un modelo conceptual de la efectividad de la retroalimentación que consta de cuatro componentes interrelacionados: las características de la retroalimentación, las variables provenientes de los estudiantes, las variables del contexto y los desafíos para el docente.O estudo teve por objetivo contribuir para uma compreensão aprofundada sobre as variáveis que podem determinar a eficácia do feedback para a aprendizagem matemática. Optou-se por uma meta-análise de natureza qualitativa de 18 estudos portugueses em Educação Matemática que consideraram o feedback como pelo menos um dos objetos do estudo, e cujo contexto foi a sala de aula de Matemática. Os resultados obtidos permitiram construir um modelo concetual da eficácia do feedback constituído por quatro componentes se interrelacionam entre si: as características do feedback, variáveis decorrentes dos alunos, variáveis do contexto e desafios para o professor.Editora da UFOP2022-04-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/527610.33532/revemop.e202210Revemop; v. 4 (2022): Rolling Pass; e2022102596-0245reponame:Revemopinstname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)instacron:UFOPporhttps://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/5276/4036Copyright (c) 2022 Revemophttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Leonor2022-05-30T17:02:06Zoai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/5276Revistahttps://periodicos.ufop.br/revemop/indexPUBhttps://periodicos.ufop.br/revemop/oairevemop@ufop.edu.br||2596-02452596-0245opendoar:2022-05-30T17:02:06Revemop - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)false
dc.title.none.fl_str_mv Feedback as a powerful tool for mathematical learning: a meta-analysis of Portuguese studies
La La retroalimentación como herramienta poderosa para el aprendizaje matemático: un metanálisis de los estudios portugueses
O feedback como uma poderosa ferramenta para a aprendizagem matemática: uma meta-análise de estudos portugueses
title Feedback as a powerful tool for mathematical learning: a meta-analysis of Portuguese studies
spellingShingle Feedback as a powerful tool for mathematical learning: a meta-analysis of Portuguese studies
Santos, Leonor
Mathematics learning
Formative assessment
Feedback
Feedback’ efficacy
Mathematics classroom
Aprendizaje matemático
Evaluación formativa
Retroalimentación
Eficacia de la retroalimentación
Aula de matemáticas
Aprendizagem matemática
Avaliação formativa
Feedback
Eficácia do feedback
Sala de aula de Matemática
title_short Feedback as a powerful tool for mathematical learning: a meta-analysis of Portuguese studies
title_full Feedback as a powerful tool for mathematical learning: a meta-analysis of Portuguese studies
title_fullStr Feedback as a powerful tool for mathematical learning: a meta-analysis of Portuguese studies
title_full_unstemmed Feedback as a powerful tool for mathematical learning: a meta-analysis of Portuguese studies
title_sort Feedback as a powerful tool for mathematical learning: a meta-analysis of Portuguese studies
author Santos, Leonor
author_facet Santos, Leonor
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Leonor
dc.subject.por.fl_str_mv Mathematics learning
Formative assessment
Feedback
Feedback’ efficacy
Mathematics classroom
Aprendizaje matemático
Evaluación formativa
Retroalimentación
Eficacia de la retroalimentación
Aula de matemáticas
Aprendizagem matemática
Avaliação formativa
Feedback
Eficácia do feedback
Sala de aula de Matemática
topic Mathematics learning
Formative assessment
Feedback
Feedback’ efficacy
Mathematics classroom
Aprendizaje matemático
Evaluación formativa
Retroalimentación
Eficacia de la retroalimentación
Aula de matemáticas
Aprendizagem matemática
Avaliação formativa
Feedback
Eficácia do feedback
Sala de aula de Matemática
description The study aimed to contribute to an in-depth understanding of the variables that can determine the efficacy of feedback for mathematical learning. We opted for a qualitative meta-analysis of 18 Portuguese studies in Mathematics Education that considered feedback as at least one of the objects of the study, and whose context was the Mathematics classroom. The results obtained allowed the construction of a conceptual model of the efficacy of feedback consisting of four interrelated components: the characteristics of the feedback, variables related with the students, variables of the context and challenges for the teacher.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/5276
10.33532/revemop.e202210
url https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/5276
identifier_str_mv 10.33532/revemop.e202210
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/5276/4036
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revemop
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revemop
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da UFOP
publisher.none.fl_str_mv Editora da UFOP
dc.source.none.fl_str_mv Revemop; v. 4 (2022): Rolling Pass; e202210
2596-0245
reponame:Revemop
instname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
instacron:UFOP
instname_str Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
instacron_str UFOP
institution UFOP
reponame_str Revemop
collection Revemop
repository.name.fl_str_mv Revemop - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
repository.mail.fl_str_mv revemop@ufop.edu.br||
_version_ 1797068971363532800