Participação das famílias nas escolas EB 2,3 de um concelho da região centro: perceção de pais e professores
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.7559/gestaoedesenvolvimento.2012.236 |
Resumo: | The relationship between school - family is shown by multiple national and international studies, as a cornerstone for the improvement of educational activity in schools. Indeed, studies indicate a strong and positive relationship between the quality of this relationship and the level of academic and educational achievement of children, adolescents and youth. The acceptance of this reality is general and indisputable. However, its implementation continues to be of great complexity. This article presents some results of a study - conducted within the doctoral thesis at the University of Granada4 - which aimed the characterization of the fundamental dynamics of participation and involvement of families in the elementary schools of a county in the central region of the country, through the perception of parents and teachers who perform the management functions of the class. The data obtained through questionnaires and interviews with parents and class directors, reveals a clear and widespread perception about the great benefits of family involvement in the school life of their children for all involved and shows that there are bilateral difficulties in its achieving. |
id |
RCAP_c95c6860ca1a6db2c8db9081aca40e92 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/236 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Participação das famílias nas escolas EB 2,3 de um concelho da região centro: perceção de pais e professoresThe relationship between school - family is shown by multiple national and international studies, as a cornerstone for the improvement of educational activity in schools. Indeed, studies indicate a strong and positive relationship between the quality of this relationship and the level of academic and educational achievement of children, adolescents and youth. The acceptance of this reality is general and indisputable. However, its implementation continues to be of great complexity. This article presents some results of a study - conducted within the doctoral thesis at the University of Granada4 - which aimed the characterization of the fundamental dynamics of participation and involvement of families in the elementary schools of a county in the central region of the country, through the perception of parents and teachers who perform the management functions of the class. The data obtained through questionnaires and interviews with parents and class directors, reveals a clear and widespread perception about the great benefits of family involvement in the school life of their children for all involved and shows that there are bilateral difficulties in its achieving.A relação escola – família é apresentada pelos múltiplos estudos realizados, a nível nacional e internacional, como pedra angular para a melhoria da ação educativa da escola. Com efeito, os estudos apontam para uma relação forte e positiva entre a qualidade desta relação e o nível de desempenho escolar e educativo das crianças, adolescentes e jovens. A aceitação desta realidade é geral e indiscutível. Contudo, a sua concretização continua a revelar-se de grande complexidade. Neste artigo apresentamos alguns dos resultados de um estudo - realizado no âmbito da tese de doutoramento na Universidade de Granada3 - que teve como objetivo fundamental a caraterização das dinâmicas de participação e envolvimento das famílias nas escolas dos 2.º e 3.º ciclos de um concelho da região centro do país, através da perceção de encarregados de educação e de professores que desempenham as funções de direção de turma. Os dados, obtidos através da aplicação de questionários e entrevistas a encarregados de educação e diretores de turma, revelam uma perceção generalizada e inequívoca sobre os grandes benefícios do envolvimento das famílias na vida escolar dos seus educandos para todos os envolvidos e mostram a existência de dificuldades bilaterais na sua concretização.Universidade Católica Portuguesa2012-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.7559/gestaoedesenvolvimento.2012.236oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/236Gestão e Desenvolvimento; No 20 (2012); 151-166Gestão e Desenvolvimento; n. 20 (2012); 151-1662184-56380872-556X10.7559/gestaoedesenvolvimento.2012.20reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/gestaoedesenvolvimento/article/view/236https://doi.org/10.7559/gestaoedesenvolvimento.2012.236https://revistas.ucp.pt/index.php/gestaoedesenvolvimento/article/view/236/223Direitos de Autor (c) 2012 Maria Martins, Teresa Sarmentohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMartins, MariaSarmento, Teresa2022-09-23T15:47:13Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/236Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:04:32.927324Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Participação das famílias nas escolas EB 2,3 de um concelho da região centro: perceção de pais e professores |
title |
Participação das famílias nas escolas EB 2,3 de um concelho da região centro: perceção de pais e professores |
spellingShingle |
Participação das famílias nas escolas EB 2,3 de um concelho da região centro: perceção de pais e professores Martins, Maria |
title_short |
Participação das famílias nas escolas EB 2,3 de um concelho da região centro: perceção de pais e professores |
title_full |
Participação das famílias nas escolas EB 2,3 de um concelho da região centro: perceção de pais e professores |
title_fullStr |
Participação das famílias nas escolas EB 2,3 de um concelho da região centro: perceção de pais e professores |
title_full_unstemmed |
Participação das famílias nas escolas EB 2,3 de um concelho da região centro: perceção de pais e professores |
title_sort |
Participação das famílias nas escolas EB 2,3 de um concelho da região centro: perceção de pais e professores |
author |
Martins, Maria |
author_facet |
Martins, Maria Sarmento, Teresa |
author_role |
author |
author2 |
Sarmento, Teresa |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Martins, Maria Sarmento, Teresa |
description |
The relationship between school - family is shown by multiple national and international studies, as a cornerstone for the improvement of educational activity in schools. Indeed, studies indicate a strong and positive relationship between the quality of this relationship and the level of academic and educational achievement of children, adolescents and youth. The acceptance of this reality is general and indisputable. However, its implementation continues to be of great complexity. This article presents some results of a study - conducted within the doctoral thesis at the University of Granada4 - which aimed the characterization of the fundamental dynamics of participation and involvement of families in the elementary schools of a county in the central region of the country, through the perception of parents and teachers who perform the management functions of the class. The data obtained through questionnaires and interviews with parents and class directors, reveals a clear and widespread perception about the great benefits of family involvement in the school life of their children for all involved and shows that there are bilateral difficulties in its achieving. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-01-01T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
journal article info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.7559/gestaoedesenvolvimento.2012.236 oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/236 |
url |
https://doi.org/10.7559/gestaoedesenvolvimento.2012.236 |
identifier_str_mv |
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/236 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ucp.pt/index.php/gestaoedesenvolvimento/article/view/236 https://doi.org/10.7559/gestaoedesenvolvimento.2012.236 https://revistas.ucp.pt/index.php/gestaoedesenvolvimento/article/view/236/223 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2012 Maria Martins, Teresa Sarmento http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2012 Maria Martins, Teresa Sarmento http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica Portuguesa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica Portuguesa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Gestão e Desenvolvimento; No 20 (2012); 151-166 Gestão e Desenvolvimento; n. 20 (2012); 151-166 2184-5638 0872-556X 10.7559/gestaoedesenvolvimento.2012.20 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130508217548800 |