What is the shape of crowdfunding calls for journalism? A content analysis of projects on Kickstarter (2010-2018)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://hdl.handle.net/1822/73953 |
Resumo: | The media landscape has drastically changed during the past decade with the emergence of new models and platforms allowing citizens to become amateur journalists and news publishers. Alongside traditional players, newcomers and do-it-yourself initiatives emerged in this market with the help of platforms that seek to engage with a potential audience and offer alternative funding means, such as crowdfunding. Success cases and innovative examples abound in the literature, often on a case-based analysis, showing the potential this funding model has to support local projects and investigative journalism. It is the aim of this paper to descriptively unveil the characteristics of such calls via a content analysis using the Kickstarter website, as this typically represents the reward-based crowdfunding model. This study contributes to discuss not only the features of calls but, furthermore, to which extent crowdfunding seems to emerge novel ways of creating and sharing media content. |
id |
RCAP_c9c92555595ed8b66948071f90c5cafd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorium.sdum.uminho.pt:1822/73953 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
What is the shape of crowdfunding calls for journalism? A content analysis of projects on Kickstarter (2010-2018)Qual é a configuração dos projetos de crowdfunding em Jornalismo? Uma análise de conteúdo de projetos no Kickstarter (2010-2018)¿Cuál es la configuración de los proyectos de crowdfunding en Jornalismo? Un análisis de contenido de proyectos en Kickstarter (2010-2018)CrowdfundingJournalismContent analysisKickstarterFinanciamentos coletivosAnálise de conteúdoJornalismoFinanciamentos colectivosAnálisis de contenidoPeriodismoCiências Sociais::Ciências da ComunicaçãoThe media landscape has drastically changed during the past decade with the emergence of new models and platforms allowing citizens to become amateur journalists and news publishers. Alongside traditional players, newcomers and do-it-yourself initiatives emerged in this market with the help of platforms that seek to engage with a potential audience and offer alternative funding means, such as crowdfunding. Success cases and innovative examples abound in the literature, often on a case-based analysis, showing the potential this funding model has to support local projects and investigative journalism. It is the aim of this paper to descriptively unveil the characteristics of such calls via a content analysis using the Kickstarter website, as this typically represents the reward-based crowdfunding model. This study contributes to discuss not only the features of calls but, furthermore, to which extent crowdfunding seems to emerge novel ways of creating and sharing media content.O ambiente dos media transformou-se radicalmente durante a década passada com a emergência de novos modelos e plataformas que permite aos cidadãos tornarem-se jornalistas. Juntamente das corporações tradicionais de media, novos entrantes e iniciativas “do-it-yourself” emergem no mercado com a ajuda de plataformas que buscam conectar uma demanda em potencial e oferecer alternativas de financiamento, como crowdfunding (ou financiamento coletivo). Casos de sucesso e exemplos inovadores abundam na literatura, maioritariamente apresentada com base em estudos de caso, os quais mostram o potencial deste modo de financiamento para o auxílio a projetos locais e investigativos. É objetivo deste artigo mostrar descritivamente as características desses projetos por meio de uma análise de conteúdo que usa como base a plataforma Kickstarter, um caso em geral representativo dos projetos de crowdfunding. Este estudo contribui não apenas para a discussão das características do jornalismo nos financiamentos coletivos, mas também para a crítica sobre se este meio traz contribuições para novos modos de criação e distribuição de conteúdo.El panorama de los medios ha cambiado drásticamente durante la última década con la aparición de nuevos modelos y plataformas que permiten a los ciudadanos convertirse en periodistas aficionados y editores de noticias. Junto con los jugadores tradicionales, los recién llegados y las iniciativas de bricolaje surgieron en el mercado con la ayuda de plataformas que buscan conectarse con una audiencia potencial y ofrecer medios de financiación alternativos, como el crowdfunding. Los casos de éxito y los ejemplos innovadores abundan en la literatura, a menudo en un análisis basado en casos, que muestra el potencial de este modelo de financiación para apoyar proyectos locales y periodismo de investigación. El objetivo de este documento es revelar descriptivamente las características de tales llamadas a través de un análi-sis de contenido utilizando el sitio web Kickstarter, ya que este es generalmente un caso representativo del modelo de crowdfunding basado en recompensas en todo el mundo. Este estudio contribuye a debatir no solo las características de las llamadas sino, además, hasta qué punto el crowdfunding parece generar formas novedosas de crear y compartir contenido.(undefined)Instituto de Comunicação da NOVA (ICNOVA)Universidade do MinhoChiesa, Carolina DallaMüller, Mariana20202020-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://hdl.handle.net/1822/73953engDalla Chiesa, C. & Müller, M. (2020). What is the shape of crowdfunding calls for Journalism? A content analysis of projects on Kickstarter (2010-2018). Media & Jornalismo, 20(36). 55-72. https://doi.org/10.14195/2183-5462_36_31645‑56812183-546210.14195/2183-5462_36_3https://impactum-journals.uc.pt/mj/issue/view/2183-5462_36info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-07-21T12:38:34Zoai:repositorium.sdum.uminho.pt:1822/73953Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T19:35:03.747375Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
What is the shape of crowdfunding calls for journalism? A content analysis of projects on Kickstarter (2010-2018) Qual é a configuração dos projetos de crowdfunding em Jornalismo? Uma análise de conteúdo de projetos no Kickstarter (2010-2018) ¿Cuál es la configuración de los proyectos de crowdfunding en Jornalismo? Un análisis de contenido de proyectos en Kickstarter (2010-2018) |
title |
What is the shape of crowdfunding calls for journalism? A content analysis of projects on Kickstarter (2010-2018) |
spellingShingle |
What is the shape of crowdfunding calls for journalism? A content analysis of projects on Kickstarter (2010-2018) Chiesa, Carolina Dalla Crowdfunding Journalism Content analysis Kickstarter Financiamentos coletivos Análise de conteúdo Jornalismo Financiamentos colectivos Análisis de contenido Periodismo Ciências Sociais::Ciências da Comunicação |
title_short |
What is the shape of crowdfunding calls for journalism? A content analysis of projects on Kickstarter (2010-2018) |
title_full |
What is the shape of crowdfunding calls for journalism? A content analysis of projects on Kickstarter (2010-2018) |
title_fullStr |
What is the shape of crowdfunding calls for journalism? A content analysis of projects on Kickstarter (2010-2018) |
title_full_unstemmed |
What is the shape of crowdfunding calls for journalism? A content analysis of projects on Kickstarter (2010-2018) |
title_sort |
What is the shape of crowdfunding calls for journalism? A content analysis of projects on Kickstarter (2010-2018) |
author |
Chiesa, Carolina Dalla |
author_facet |
Chiesa, Carolina Dalla Müller, Mariana |
author_role |
author |
author2 |
Müller, Mariana |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade do Minho |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Chiesa, Carolina Dalla Müller, Mariana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Crowdfunding Journalism Content analysis Kickstarter Financiamentos coletivos Análise de conteúdo Jornalismo Financiamentos colectivos Análisis de contenido Periodismo Ciências Sociais::Ciências da Comunicação |
topic |
Crowdfunding Journalism Content analysis Kickstarter Financiamentos coletivos Análise de conteúdo Jornalismo Financiamentos colectivos Análisis de contenido Periodismo Ciências Sociais::Ciências da Comunicação |
description |
The media landscape has drastically changed during the past decade with the emergence of new models and platforms allowing citizens to become amateur journalists and news publishers. Alongside traditional players, newcomers and do-it-yourself initiatives emerged in this market with the help of platforms that seek to engage with a potential audience and offer alternative funding means, such as crowdfunding. Success cases and innovative examples abound in the literature, often on a case-based analysis, showing the potential this funding model has to support local projects and investigative journalism. It is the aim of this paper to descriptively unveil the characteristics of such calls via a content analysis using the Kickstarter website, as this typically represents the reward-based crowdfunding model. This study contributes to discuss not only the features of calls but, furthermore, to which extent crowdfunding seems to emerge novel ways of creating and sharing media content. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020 2020-01-01T00:00:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://hdl.handle.net/1822/73953 |
url |
https://hdl.handle.net/1822/73953 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Dalla Chiesa, C. & Müller, M. (2020). What is the shape of crowdfunding calls for Journalism? A content analysis of projects on Kickstarter (2010-2018). Media & Jornalismo, 20(36). 55-72. https://doi.org/10.14195/2183-5462_36_3 1645‑5681 2183-5462 10.14195/2183-5462_36_3 https://impactum-journals.uc.pt/mj/issue/view/2183-5462_36 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Comunicação da NOVA (ICNOVA) |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Comunicação da NOVA (ICNOVA) |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799132874827366400 |