Youth empowerment through health education scale: validity study
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://hdl.handle.net/1822/87089 |
Resumo: | Objective: To validate the Youth Empowerment Through Health Education Scale (EJEduS) content and appearance after an educational intervention. Methods: This is a methodological study carried out through EJEduS assessment by relevance, clarity and pertinence criteria by experts in the subject as well as by school adolescents and from a quilombola community. The analysis was performed using the Content Validity Coefficient and Content Validity Index, in addition to calculating the Gwet AC2 to verify inter- and intra-expert agreement. Results: Of the initial 50 items on the scale, 18 needed to be reformulated and 11 were excluded after consensus discussion with adolescents. The intra-expert agreement was almost perfect for the three criteria: relevance (Gwet: 0.894; 95%CI 0.825-0.919), clarity (Gwet: 0.848; 95%CI 0.816-0.879) and pertinence (Gwet: 0.896; 95%CI 0.870-0.923). In the intra-adolescent agreement analysis, an almost perfect agreement was observed (Gwet: 0.96; 95%CI 0.917-1), with acceptable agreement rates of Content Validity Coefficient and Content Validity Index, both with 0.91. Conclusion: The scale presented satisfactory Content Validity Indexes and appearance to measure youth empowerment through health education. |
id |
RCAP_cb4f0ee1168a18a6fbe0c1fbab2b5b58 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorium.sdum.uminho.pt:1822/87089 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Youth empowerment through health education scale: validity studyAdolescent healthEmpowermentHealth educationMethodsValidation studiesCiências Médicas::Outras Ciências MédicasSaúde de qualidadeObjective: To validate the Youth Empowerment Through Health Education Scale (EJEduS) content and appearance after an educational intervention. Methods: This is a methodological study carried out through EJEduS assessment by relevance, clarity and pertinence criteria by experts in the subject as well as by school adolescents and from a quilombola community. The analysis was performed using the Content Validity Coefficient and Content Validity Index, in addition to calculating the Gwet AC2 to verify inter- and intra-expert agreement. Results: Of the initial 50 items on the scale, 18 needed to be reformulated and 11 were excluded after consensus discussion with adolescents. The intra-expert agreement was almost perfect for the three criteria: relevance (Gwet: 0.894; 95%CI 0.825-0.919), clarity (Gwet: 0.848; 95%CI 0.816-0.879) and pertinence (Gwet: 0.896; 95%CI 0.870-0.923). In the intra-adolescent agreement analysis, an almost perfect agreement was observed (Gwet: 0.96; 95%CI 0.917-1), with acceptable agreement rates of Content Validity Coefficient and Content Validity Index, both with 0.91. Conclusion: The scale presented satisfactory Content Validity Indexes and appearance to measure youth empowerment through health education.Objetivo: Validar o conteúdo e a aparência da Escala de Empoderamento Juvenil pela Educação em Saúde (EJEduS) após uma intervenção educativa. Métodos: Estudo metodológico realizado mediante a avaliação da Escala de Empoderamento Juvenil pela Educação em Saúde (EJEduS) pelos critérios de relevância, clareza e pertinência, por especialistas na temática como também por adolescentes escolares e de uma comunidade quilombola. A análise deu-se pelo Índice e pelo Coeficiente de Validade de Conteúdo, além do cálculo de Gwet AC2, para verificar a concordância inter e intraespecialistas. Resultados: Dos 50 itens iniciais da escala, observou-se a necessidade de reformulação de 18 deles e a exclusão de 11 após discussão de consenso com os adolescentes. A concordância intraespecialistas se mostrou quase perfeita para os três critérios: relevância (Gwet: 0,894; IC95% 0,825-0,919), clareza (Gwet: 0,848; IC95% 0,816-0,879) e pertinência (Gwet: 0,896; IC95% 0,870-0,923). Na análise de concordância intra-adolescentes, observou concordância quase perfeita (Gwet: 0,96; IC95% 0,917-1), e com taxas de Índice e Coeficiente de Validade de Conteúdo aceitáveis de concordância, ambos com 0,91. Conclusão: A escala apresentou Índices de Validade de Conteúdo e aparência satisfatórios para aferir o empoderamento juvenil pela educação em saúde.Objetivo: Validar el contenido y la apariencia de la Escala de Empoderamiento Juvenil por la Educación para la Salud (EJEduS) después de una intervención educativa. Métodos: Estudio metodológico realizado mediante la evaluación de la Escala de Empoderamiento Juvenil por la Educación para la Salud (EJEduS), según criterios de relevancia, claridad y pertinencia, tanto por especialistas del tema, como también por adolescentes escolares y de una comunidad quilombola. El análisis se realizó a través del Índice y del Coeficiente de Validez de Contenido, además del cálculo de Gwet AC2, para verificar la concordancia inter e intraespecialistas. Resultados: De los 50 ítems iniciales de la escala, se observó la necesidad de reformular 18 de ellos y de excluir 11 luego de una discusión de consenso entre los adolescentes. La concordancia intraespecialistas demostró ser casi perfecta en los tres criterios: relevancia (Gwet: 0,894; IC95 % 0,825-0,919), claridad (Gwet: 0,848; IC95 % 0,816-0,879) y pertinencia (Gwet: 0,896; IC95 % 0,870-0,923). En el análisis de concordancia intraadolescentes, se observó concordancia casi perfecta (Gwet: 0,96; IC95 % 0,917-1) y con valores aceptables de concordancia del Índice y Coeficiente de Validez de Contenido, ambos 0,91. Conclusión: La escala presentó Índices de Validez de Contenido y apariencia satisfactorios para determinar el empoderamiento juvenil por la educación para la salud.To the Universidade do Minho and Universidade de Coimbra for the support and guidance for carrying out the study. To UFPE for the help to carry out the internationalization. To the Brazilian National Council for Scientific and Technological Development (CNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico).Universidade Federal de São Paulo. Escola Paulista de EnfermagemUniversidade do MinhoBarros, Mariana Boulitreau Siqueira CamposRosário, RafaelaMartins, Silvana PeixotoGalvão, Dulce Maria Pereira Garciada Silva Tenório, Silas Jordãodo Nascimento Farias, Ariany Cristinede Goes, Paulo Sávio AngeirasMonteiro, Estela Maria Leite Meirelles2023-012023-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://hdl.handle.net/1822/87089engBarros MB, Rosário HR, Martins SP, Galvão DM, Tenório SJ, Farias AC, et al. Youth empowerment through health education scale: validity study. Acta Paul Enferm. 2023;36:eAPE0152320103-210010.37689/acta-ape/2023AO0152332http://dx.doi.org/10.37689/acta-ape/2023AO0152332info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-12-23T01:38:58Zoai:repositorium.sdum.uminho.pt:1822/87089Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T21:25:59.005515Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Youth empowerment through health education scale: validity study |
title |
Youth empowerment through health education scale: validity study |
spellingShingle |
Youth empowerment through health education scale: validity study Barros, Mariana Boulitreau Siqueira Campos Adolescent health Empowerment Health education Methods Validation studies Ciências Médicas::Outras Ciências Médicas Saúde de qualidade |
title_short |
Youth empowerment through health education scale: validity study |
title_full |
Youth empowerment through health education scale: validity study |
title_fullStr |
Youth empowerment through health education scale: validity study |
title_full_unstemmed |
Youth empowerment through health education scale: validity study |
title_sort |
Youth empowerment through health education scale: validity study |
author |
Barros, Mariana Boulitreau Siqueira Campos |
author_facet |
Barros, Mariana Boulitreau Siqueira Campos Rosário, Rafaela Martins, Silvana Peixoto Galvão, Dulce Maria Pereira Garcia da Silva Tenório, Silas Jordão do Nascimento Farias, Ariany Cristine de Goes, Paulo Sávio Angeiras Monteiro, Estela Maria Leite Meirelles |
author_role |
author |
author2 |
Rosário, Rafaela Martins, Silvana Peixoto Galvão, Dulce Maria Pereira Garcia da Silva Tenório, Silas Jordão do Nascimento Farias, Ariany Cristine de Goes, Paulo Sávio Angeiras Monteiro, Estela Maria Leite Meirelles |
author2_role |
author author author author author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade do Minho |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barros, Mariana Boulitreau Siqueira Campos Rosário, Rafaela Martins, Silvana Peixoto Galvão, Dulce Maria Pereira Garcia da Silva Tenório, Silas Jordão do Nascimento Farias, Ariany Cristine de Goes, Paulo Sávio Angeiras Monteiro, Estela Maria Leite Meirelles |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Adolescent health Empowerment Health education Methods Validation studies Ciências Médicas::Outras Ciências Médicas Saúde de qualidade |
topic |
Adolescent health Empowerment Health education Methods Validation studies Ciências Médicas::Outras Ciências Médicas Saúde de qualidade |
description |
Objective: To validate the Youth Empowerment Through Health Education Scale (EJEduS) content and appearance after an educational intervention. Methods: This is a methodological study carried out through EJEduS assessment by relevance, clarity and pertinence criteria by experts in the subject as well as by school adolescents and from a quilombola community. The analysis was performed using the Content Validity Coefficient and Content Validity Index, in addition to calculating the Gwet AC2 to verify inter- and intra-expert agreement. Results: Of the initial 50 items on the scale, 18 needed to be reformulated and 11 were excluded after consensus discussion with adolescents. The intra-expert agreement was almost perfect for the three criteria: relevance (Gwet: 0.894; 95%CI 0.825-0.919), clarity (Gwet: 0.848; 95%CI 0.816-0.879) and pertinence (Gwet: 0.896; 95%CI 0.870-0.923). In the intra-adolescent agreement analysis, an almost perfect agreement was observed (Gwet: 0.96; 95%CI 0.917-1), with acceptable agreement rates of Content Validity Coefficient and Content Validity Index, both with 0.91. Conclusion: The scale presented satisfactory Content Validity Indexes and appearance to measure youth empowerment through health education. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-01 2023-01-01T00:00:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://hdl.handle.net/1822/87089 |
url |
https://hdl.handle.net/1822/87089 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Barros MB, Rosário HR, Martins SP, Galvão DM, Tenório SJ, Farias AC, et al. Youth empowerment through health education scale: validity study. Acta Paul Enferm. 2023;36:eAPE015232 0103-2100 10.37689/acta-ape/2023AO0152332 http://dx.doi.org/10.37689/acta-ape/2023AO0152332 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Paulo. Escola Paulista de Enfermagem |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Paulo. Escola Paulista de Enfermagem |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799134141738909696 |