Youth empowerment through health education scale: validity study

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barros, Mariana Boulitreau Siqueira Campos
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Rosário, Rafaela, Martins, Silvana Peixoto, Galvão, Dulce Maria Pereira Garcia, da Silva Tenório, Silas Jordão, do Nascimento Farias, Ariany Cristine, de Goes, Paulo Sávio Angeiras, Monteiro, Estela Maria Leite Meirelles
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://hdl.handle.net/1822/87089
Resumo: Objective: To validate the Youth Empowerment Through Health Education Scale (EJEduS) content and appearance after an educational intervention. Methods: This is a methodological study carried out through EJEduS assessment by relevance, clarity and pertinence criteria by experts in the subject as well as by school adolescents and from a quilombola community. The analysis was performed using the Content Validity Coefficient and Content Validity Index, in addition to calculating the Gwet AC2 to verify inter- and intra-expert agreement. Results: Of the initial 50 items on the scale, 18 needed to be reformulated and 11 were excluded after consensus discussion with adolescents. The intra-expert agreement was almost perfect for the three criteria: relevance (Gwet: 0.894; 95%CI 0.825-0.919), clarity (Gwet: 0.848; 95%CI 0.816-0.879) and pertinence (Gwet: 0.896; 95%CI 0.870-0.923). In the intra-adolescent agreement analysis, an almost perfect agreement was observed (Gwet: 0.96; 95%CI 0.917-1), with acceptable agreement rates of Content Validity Coefficient and Content Validity Index, both with 0.91. Conclusion: The scale presented satisfactory Content Validity Indexes and appearance to measure youth empowerment through health education.
id RCAP_cb4f0ee1168a18a6fbe0c1fbab2b5b58
oai_identifier_str oai:repositorium.sdum.uminho.pt:1822/87089
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Youth empowerment through health education scale: validity studyAdolescent healthEmpowermentHealth educationMethodsValidation studiesCiências Médicas::Outras Ciências MédicasSaúde de qualidadeObjective: To validate the Youth Empowerment Through Health Education Scale (EJEduS) content and appearance after an educational intervention. Methods: This is a methodological study carried out through EJEduS assessment by relevance, clarity and pertinence criteria by experts in the subject as well as by school adolescents and from a quilombola community. The analysis was performed using the Content Validity Coefficient and Content Validity Index, in addition to calculating the Gwet AC2 to verify inter- and intra-expert agreement. Results: Of the initial 50 items on the scale, 18 needed to be reformulated and 11 were excluded after consensus discussion with adolescents. The intra-expert agreement was almost perfect for the three criteria: relevance (Gwet: 0.894; 95%CI 0.825-0.919), clarity (Gwet: 0.848; 95%CI 0.816-0.879) and pertinence (Gwet: 0.896; 95%CI 0.870-0.923). In the intra-adolescent agreement analysis, an almost perfect agreement was observed (Gwet: 0.96; 95%CI 0.917-1), with acceptable agreement rates of Content Validity Coefficient and Content Validity Index, both with 0.91. Conclusion: The scale presented satisfactory Content Validity Indexes and appearance to measure youth empowerment through health education.Objetivo: Validar o conteúdo e a aparência da Escala de Empoderamento Juvenil pela Educação em Saúde (EJEduS) após uma intervenção educativa. Métodos: Estudo metodológico realizado mediante a avaliação da Escala de Empoderamento Juvenil pela Educação em Saúde (EJEduS) pelos critérios de relevância, clareza e pertinência, por especialistas na temática como também por adolescentes escolares e de uma comunidade quilombola. A análise deu-se pelo Índice e pelo Coeficiente de Validade de Conteúdo, além do cálculo de Gwet AC2, para verificar a concordância inter e intraespecialistas. Resultados: Dos 50 itens iniciais da escala, observou-se a necessidade de reformulação de 18 deles e a exclusão de 11 após discussão de consenso com os adolescentes. A concordância intraespecialistas se mostrou quase perfeita para os três critérios: relevância (Gwet: 0,894; IC95% 0,825-0,919), clareza (Gwet: 0,848; IC95% 0,816-0,879) e pertinência (Gwet: 0,896; IC95% 0,870-0,923). Na análise de concordância intra-adolescentes, observou concordância quase perfeita (Gwet: 0,96; IC95% 0,917-1), e com taxas de Índice e Coeficiente de Validade de Conteúdo aceitáveis de concordância, ambos com 0,91. Conclusão: A escala apresentou Índices de Validade de Conteúdo e aparência satisfatórios para aferir o empoderamento juvenil pela educação em saúde.Objetivo: Validar el contenido y la apariencia de la Escala de Empoderamiento Juvenil por la Educación para la Salud (EJEduS) después de una intervención educativa. Métodos: Estudio metodológico realizado mediante la evaluación de la Escala de Empoderamiento Juvenil por la Educación para la Salud (EJEduS), según criterios de relevancia, claridad y pertinencia, tanto por especialistas del tema, como también por adolescentes escolares y de una comunidad quilombola. El análisis se realizó a través del Índice y del Coeficiente de Validez de Contenido, además del cálculo de Gwet AC2, para verificar la concordancia inter e intraespecialistas. Resultados: De los 50 ítems iniciales de la escala, se observó la necesidad de reformular 18 de ellos y de excluir 11 luego de una discusión de consenso entre los adolescentes. La concordancia intraespecialistas demostró ser casi perfecta en los tres criterios: relevancia (Gwet: 0,894; IC95 % 0,825-0,919), claridad (Gwet: 0,848; IC95 % 0,816-0,879) y pertinencia (Gwet: 0,896; IC95 % 0,870-0,923). En el análisis de concordancia intraadolescentes, se observó concordancia casi perfecta (Gwet: 0,96; IC95 % 0,917-1) y con valores aceptables de concordancia del Índice y Coeficiente de Validez de Contenido, ambos 0,91. Conclusión: La escala presentó Índices de Validez de Contenido y apariencia satisfactorios para determinar el empoderamiento juvenil por la educación para la salud.To the Universidade do Minho and Universidade de Coimbra for the support and guidance for carrying out the study. To UFPE for the help to carry out the internationalization. To the Brazilian National Council for Scientific and Technological Development (CNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico).Universidade Federal de São Paulo. Escola Paulista de EnfermagemUniversidade do MinhoBarros, Mariana Boulitreau Siqueira CamposRosário, RafaelaMartins, Silvana PeixotoGalvão, Dulce Maria Pereira Garciada Silva Tenório, Silas Jordãodo Nascimento Farias, Ariany Cristinede Goes, Paulo Sávio AngeirasMonteiro, Estela Maria Leite Meirelles2023-012023-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://hdl.handle.net/1822/87089engBarros MB, Rosário HR, Martins SP, Galvão DM, Tenório SJ, Farias AC, et al. Youth empowerment through health education scale: validity study. Acta Paul Enferm. 2023;36:eAPE0152320103-210010.37689/acta-ape/2023AO0152332http://dx.doi.org/10.37689/acta-ape/2023AO0152332info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-12-23T01:38:58Zoai:repositorium.sdum.uminho.pt:1822/87089Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T21:25:59.005515Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Youth empowerment through health education scale: validity study
title Youth empowerment through health education scale: validity study
spellingShingle Youth empowerment through health education scale: validity study
Barros, Mariana Boulitreau Siqueira Campos
Adolescent health
Empowerment
Health education
Methods
Validation studies
Ciências Médicas::Outras Ciências Médicas
Saúde de qualidade
title_short Youth empowerment through health education scale: validity study
title_full Youth empowerment through health education scale: validity study
title_fullStr Youth empowerment through health education scale: validity study
title_full_unstemmed Youth empowerment through health education scale: validity study
title_sort Youth empowerment through health education scale: validity study
author Barros, Mariana Boulitreau Siqueira Campos
author_facet Barros, Mariana Boulitreau Siqueira Campos
Rosário, Rafaela
Martins, Silvana Peixoto
Galvão, Dulce Maria Pereira Garcia
da Silva Tenório, Silas Jordão
do Nascimento Farias, Ariany Cristine
de Goes, Paulo Sávio Angeiras
Monteiro, Estela Maria Leite Meirelles
author_role author
author2 Rosário, Rafaela
Martins, Silvana Peixoto
Galvão, Dulce Maria Pereira Garcia
da Silva Tenório, Silas Jordão
do Nascimento Farias, Ariany Cristine
de Goes, Paulo Sávio Angeiras
Monteiro, Estela Maria Leite Meirelles
author2_role author
author
author
author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade do Minho
dc.contributor.author.fl_str_mv Barros, Mariana Boulitreau Siqueira Campos
Rosário, Rafaela
Martins, Silvana Peixoto
Galvão, Dulce Maria Pereira Garcia
da Silva Tenório, Silas Jordão
do Nascimento Farias, Ariany Cristine
de Goes, Paulo Sávio Angeiras
Monteiro, Estela Maria Leite Meirelles
dc.subject.por.fl_str_mv Adolescent health
Empowerment
Health education
Methods
Validation studies
Ciências Médicas::Outras Ciências Médicas
Saúde de qualidade
topic Adolescent health
Empowerment
Health education
Methods
Validation studies
Ciências Médicas::Outras Ciências Médicas
Saúde de qualidade
description Objective: To validate the Youth Empowerment Through Health Education Scale (EJEduS) content and appearance after an educational intervention. Methods: This is a methodological study carried out through EJEduS assessment by relevance, clarity and pertinence criteria by experts in the subject as well as by school adolescents and from a quilombola community. The analysis was performed using the Content Validity Coefficient and Content Validity Index, in addition to calculating the Gwet AC2 to verify inter- and intra-expert agreement. Results: Of the initial 50 items on the scale, 18 needed to be reformulated and 11 were excluded after consensus discussion with adolescents. The intra-expert agreement was almost perfect for the three criteria: relevance (Gwet: 0.894; 95%CI 0.825-0.919), clarity (Gwet: 0.848; 95%CI 0.816-0.879) and pertinence (Gwet: 0.896; 95%CI 0.870-0.923). In the intra-adolescent agreement analysis, an almost perfect agreement was observed (Gwet: 0.96; 95%CI 0.917-1), with acceptable agreement rates of Content Validity Coefficient and Content Validity Index, both with 0.91. Conclusion: The scale presented satisfactory Content Validity Indexes and appearance to measure youth empowerment through health education.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-01
2023-01-01T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://hdl.handle.net/1822/87089
url https://hdl.handle.net/1822/87089
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv Barros MB, Rosário HR, Martins SP, Galvão DM, Tenório SJ, Farias AC, et al. Youth empowerment through health education scale: validity study. Acta Paul Enferm. 2023;36:eAPE015232
0103-2100
10.37689/acta-ape/2023AO0152332
http://dx.doi.org/10.37689/acta-ape/2023AO0152332
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Paulo. Escola Paulista de Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Paulo. Escola Paulista de Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799134141738909696