Teaching and teleworking in pandemic times : impact on job satisfaction (ISEG)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10400.5/23724 |
Resumo: | Mestrado Bolonha em Gestão de Recursos Humanos |
id |
RCAP_cb66555264a77ff3f2eae38ca2051bce |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.repository.utl.pt:10400.5/23724 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Teaching and teleworking in pandemic times : impact on job satisfaction (ISEG)Online teaching and learningJob SatisfactionWork-Life Conflict and BalanceCovid-19PortugalEnsino e aprendizagem on-lineSatisfação no trabalhoConflito e equilíbrio entre trabalho e vida pessoalMestrado Bolonha em Gestão de Recursos HumanosThe aim of this thesis is to analyse the impact of pandemic on teachers’ job satisfaction. Four hypotheses are studied as having impact on job satisfaction: i) the teachers’ levels of technostress and of adaptation to the emergency remote teaching; ii) the work-life conflict associated to changes in time allocation, workload, and displacement of the workplace; iii) the decrease of mental well-being and mental health; iv) the motivation and sense of success levels associated to student engagement and outcomes and student-teacher communication. The empirical research is based on an original online survey applied to middle and high school teachers in Portugal https://www.c19profsurvey.com/en/ (Demo, English version) and https://www.c19profsurvey.com/ (Original, Portuguese version). Information from different periods and moments is collected: before pandemic; first school closure in 2020; second school closure in 2021; and at the time of the survey. The data collected (N=693) includes information about characteristics and changes that occurred regarding: teachers and their households; job satisfaction and life satisfaction; stress and burnout; working time and teaching roles; work-life conflict and balance; teachings goals, methods, and outcomes; work stressors; working conditions for telework; expectations about their job and teaching methods for the year 2021/2022. The methodology of analysis includes descriptive statistics and qualitative analysis of the open questions. The results show that teachers’ job satisfaction decreased during the pandemic. The performance and outcomes of students and the increasing teachers’ workload seem to be the main drivers of that decrease. Teachers’ level of stress and burnout were also associated with the pandemic and had a negative impact on satisfaction in work. Contrary to general telework literature, the research results did not demonstrate that unvoluntary remote teaching decreased the work-life conflict. There was no evidence that technostress corresponds to a source of the decrease in job satisfaction.O objetivo desta tese é analisar o impacto da pandemia na satisfação com o trabalho dos professores. São estudadas quatro hipóteses como tendo impacto na satisfação no trabalho: i) os níveis de technostress e de adaptação ao ensino remoto de emergência; ii) o conflito trabalho-vida associado a mudanças na alocação de tempo, sobrecarga de trabalho e deslocamento do local de trabalho; iii) a diminuição do bem-estar e saúde mentais; iv) a motivação e sensação de sucesso associados ao envolvimento e resultados dos estudantes e à comunicação aluno-professor. A investigação empírica baseia-se num inquérito online original aplicado aos professores do ensino médio e secundário em Portugal <https://www.c19profsurvey.com/> e <https://www.c19profsurvey.com/en/> (versão de demonstração em inglês). São recolhidas informações referentes a diferentes períodos e momentos: antes da pandemia e depois da pandemia; durante o primeiro e segundo encerramento das escolas (em 2020 e 2021) e no momento do inquérito. Os dados recolhidos (N=693) incluem informação sobre características e mudanças relativamente a: professores e agregados familiares; satisfação profissional e com a vida; stress e burnout; tempo de trabalho e funções docentes; relação trabalho-vida; objetivos, métodos e resultados do ensino; stress no trabalho; condições de trabalho para o teletrabalho; expectativas sobre o trabalho e métodos futuros de ensino. A metodologia de análise inclui estatística descritiva e análise qualitativa. Os resultados mostram que a satisfação profissional dos professores diminuiu com a pandemia. O desempenho dos estudantes e o aumento da carga de trabalho dos professores aparentam ser os principais responsáveis por essa redução. Os níveis de stress e burnout dos professores também tiveram impacto negativo. Ao contrário da literatura geral sobre teletrabalho, os resultados da investigação não evidenciam que o ensino remoto não voluntário tenha diminuído o conflito trabalho-vida. Não ficou demonstrado que o technostress tivesse contribuído para a diminuição da satisfação no trabalho.Instituto Superior de Economia e GestãoFontainha, ElsaRepositório da Universidade de LisboaPato, Sara Raquel2022-03-06T14:18:55Z2021-122021-12-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.5/23724engPato, Sara Raquel (2021). "Teaching and teleworking in pandemic times : impact on job satisfaction (ISEG)". Dissertação de Mestrado, Universidade de Lisboa. Instituto Superior de Economia e Gestão.info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-03-06T14:53:21Zoai:www.repository.utl.pt:10400.5/23724Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T17:07:53.897005Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teaching and teleworking in pandemic times : impact on job satisfaction (ISEG) |
title |
Teaching and teleworking in pandemic times : impact on job satisfaction (ISEG) |
spellingShingle |
Teaching and teleworking in pandemic times : impact on job satisfaction (ISEG) Pato, Sara Raquel Online teaching and learning Job Satisfaction Work-Life Conflict and Balance Covid-19 Portugal Ensino e aprendizagem on-line Satisfação no trabalho Conflito e equilíbrio entre trabalho e vida pessoal |
title_short |
Teaching and teleworking in pandemic times : impact on job satisfaction (ISEG) |
title_full |
Teaching and teleworking in pandemic times : impact on job satisfaction (ISEG) |
title_fullStr |
Teaching and teleworking in pandemic times : impact on job satisfaction (ISEG) |
title_full_unstemmed |
Teaching and teleworking in pandemic times : impact on job satisfaction (ISEG) |
title_sort |
Teaching and teleworking in pandemic times : impact on job satisfaction (ISEG) |
author |
Pato, Sara Raquel |
author_facet |
Pato, Sara Raquel |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Fontainha, Elsa Repositório da Universidade de Lisboa |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pato, Sara Raquel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Online teaching and learning Job Satisfaction Work-Life Conflict and Balance Covid-19 Portugal Ensino e aprendizagem on-line Satisfação no trabalho Conflito e equilíbrio entre trabalho e vida pessoal |
topic |
Online teaching and learning Job Satisfaction Work-Life Conflict and Balance Covid-19 Portugal Ensino e aprendizagem on-line Satisfação no trabalho Conflito e equilíbrio entre trabalho e vida pessoal |
description |
Mestrado Bolonha em Gestão de Recursos Humanos |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12 2021-12-01T00:00:00Z 2022-03-06T14:18:55Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10400.5/23724 |
url |
http://hdl.handle.net/10400.5/23724 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Pato, Sara Raquel (2021). "Teaching and teleworking in pandemic times : impact on job satisfaction (ISEG)". Dissertação de Mestrado, Universidade de Lisboa. Instituto Superior de Economia e Gestão. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Superior de Economia e Gestão |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Superior de Economia e Gestão |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799131173435211776 |