A representação social da Copa do Mundo de Futebol da FIFA 2014 em Curitiba (Paraná, Brasil)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bahl, Miguel
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Bonfim, Izac
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/rtd.v1i21/22.11297
Resumo: Based on the territoriality built by individuals who live around the stadium Joaquim Américo Guimarães, this study aims to investigate the social representations of the mega event World Cup 2014 organized by the Fédération Internationale de Football Association (FIFA), in the city of Curitiba (Brasil). An analysis of geographical concepts was undertaken, by adopting a cultural approach that related both sport and tourism phenomena. Based on geographical concepts within a cultural approach, relating sports with tourism, this work examines culture through language. Culture, disseminated by social relations, contributes to the understanding of the theory of social representations of Moscovici (2003). The potential economic, social and cultural legacies, as well as the infrastructure that the city will receive to host this mega event, will transform the urban territory and contribute to the emergence of new social representations, expressed by the territoriality of socio-spatial actors, analysed using the Speech of Collective Subject methodology, as suggested by Lefevre and Lefevre (2010).  
id RCAP_cba6615f26dc6e5a5441237a40478e55
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/11297
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling A representação social da Copa do Mundo de Futebol da FIFA 2014 em Curitiba (Paraná, Brasil)Based on the territoriality built by individuals who live around the stadium Joaquim Américo Guimarães, this study aims to investigate the social representations of the mega event World Cup 2014 organized by the Fédération Internationale de Football Association (FIFA), in the city of Curitiba (Brasil). An analysis of geographical concepts was undertaken, by adopting a cultural approach that related both sport and tourism phenomena. Based on geographical concepts within a cultural approach, relating sports with tourism, this work examines culture through language. Culture, disseminated by social relations, contributes to the understanding of the theory of social representations of Moscovici (2003). The potential economic, social and cultural legacies, as well as the infrastructure that the city will receive to host this mega event, will transform the urban territory and contribute to the emergence of new social representations, expressed by the territoriality of socio-spatial actors, analysed using the Speech of Collective Subject methodology, as suggested by Lefevre and Lefevre (2010).  O presente trabalho tem como objetivo investigar as representações sociais oriundas do megaevento Copa do Mundo de Futebol da Fédération Internationale de Football Association (FIFA) 2014, na cidade de Curitiba, através das territorialidades construídas pelos sujeitos que vivem no entorno do estádio Joaquim Américo Guimarães. Partindo dos conceitos geográficos dentro de uma abordagem cultural, relacionando o fenômeno esportivo e o turístico, analisase a cultura através da linguagem. Esta, disseminada pelas relações sociais, contribui para compreensão da teoria das representações sociais de Moscovici (2003). Os possíveis legados econômicos, sociais e culturais, e a infraestrutura que a cidade receberá ao sediar o megaevento, transformando o território urbano, contribuem para o surgimento de novas representações sociais, manifestadas pela territorialidade dos atores socio-espaciais, analisada através do Discurso do Sujeito Coletivo (DCS), de Lefreve e Lefreve (2010).  Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro2014-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/rtd.v1i21/22.11297oai:proa.ua.pt:article/11297Journal of Tourism & Development; Vol 1 No 21/22 (2014); 405-413Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 1 n.º 21/22 (2014); 405-4132182-14531645-9261reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/11297https://doi.org/10.34624/rtd.v1i21/22.11297https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/11297/7359https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessBahl, MiguelBonfim, Izac2022-09-26T10:56:51Zoai:proa.ua.pt:article/11297Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:05:35.952007Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv A representação social da Copa do Mundo de Futebol da FIFA 2014 em Curitiba (Paraná, Brasil)
title A representação social da Copa do Mundo de Futebol da FIFA 2014 em Curitiba (Paraná, Brasil)
spellingShingle A representação social da Copa do Mundo de Futebol da FIFA 2014 em Curitiba (Paraná, Brasil)
Bahl, Miguel
title_short A representação social da Copa do Mundo de Futebol da FIFA 2014 em Curitiba (Paraná, Brasil)
title_full A representação social da Copa do Mundo de Futebol da FIFA 2014 em Curitiba (Paraná, Brasil)
title_fullStr A representação social da Copa do Mundo de Futebol da FIFA 2014 em Curitiba (Paraná, Brasil)
title_full_unstemmed A representação social da Copa do Mundo de Futebol da FIFA 2014 em Curitiba (Paraná, Brasil)
title_sort A representação social da Copa do Mundo de Futebol da FIFA 2014 em Curitiba (Paraná, Brasil)
author Bahl, Miguel
author_facet Bahl, Miguel
Bonfim, Izac
author_role author
author2 Bonfim, Izac
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bahl, Miguel
Bonfim, Izac
description Based on the territoriality built by individuals who live around the stadium Joaquim Américo Guimarães, this study aims to investigate the social representations of the mega event World Cup 2014 organized by the Fédération Internationale de Football Association (FIFA), in the city of Curitiba (Brasil). An analysis of geographical concepts was undertaken, by adopting a cultural approach that related both sport and tourism phenomena. Based on geographical concepts within a cultural approach, relating sports with tourism, this work examines culture through language. Culture, disseminated by social relations, contributes to the understanding of the theory of social representations of Moscovici (2003). The potential economic, social and cultural legacies, as well as the infrastructure that the city will receive to host this mega event, will transform the urban territory and contribute to the emergence of new social representations, expressed by the territoriality of socio-spatial actors, analysed using the Speech of Collective Subject methodology, as suggested by Lefevre and Lefevre (2010).  
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-01-01T00:00:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv journal article
info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/rtd.v1i21/22.11297
oai:proa.ua.pt:article/11297
url https://doi.org/10.34624/rtd.v1i21/22.11297
identifier_str_mv oai:proa.ua.pt:article/11297
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/11297
https://doi.org/10.34624/rtd.v1i21/22.11297
https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/11297/7359
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Journal of Tourism & Development; Vol 1 No 21/22 (2014); 405-413
Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 1 n.º 21/22 (2014); 405-413
2182-1453
1645-9261
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130517412511744