A representação social da Copa do Mundo de Futebol da FIFA 2014 em Curitiba (Paraná, Brasil)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/rtd.v1i21/22.11297 |
Resumo: | Based on the territoriality built by individuals who live around the stadium Joaquim Américo Guimarães, this study aims to investigate the social representations of the mega event World Cup 2014 organized by the Fédération Internationale de Football Association (FIFA), in the city of Curitiba (Brasil). An analysis of geographical concepts was undertaken, by adopting a cultural approach that related both sport and tourism phenomena. Based on geographical concepts within a cultural approach, relating sports with tourism, this work examines culture through language. Culture, disseminated by social relations, contributes to the understanding of the theory of social representations of Moscovici (2003). The potential economic, social and cultural legacies, as well as the infrastructure that the city will receive to host this mega event, will transform the urban territory and contribute to the emergence of new social representations, expressed by the territoriality of socio-spatial actors, analysed using the Speech of Collective Subject methodology, as suggested by Lefevre and Lefevre (2010). |
id |
RCAP_cba6615f26dc6e5a5441237a40478e55 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/11297 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
A representação social da Copa do Mundo de Futebol da FIFA 2014 em Curitiba (Paraná, Brasil)Based on the territoriality built by individuals who live around the stadium Joaquim Américo Guimarães, this study aims to investigate the social representations of the mega event World Cup 2014 organized by the Fédération Internationale de Football Association (FIFA), in the city of Curitiba (Brasil). An analysis of geographical concepts was undertaken, by adopting a cultural approach that related both sport and tourism phenomena. Based on geographical concepts within a cultural approach, relating sports with tourism, this work examines culture through language. Culture, disseminated by social relations, contributes to the understanding of the theory of social representations of Moscovici (2003). The potential economic, social and cultural legacies, as well as the infrastructure that the city will receive to host this mega event, will transform the urban territory and contribute to the emergence of new social representations, expressed by the territoriality of socio-spatial actors, analysed using the Speech of Collective Subject methodology, as suggested by Lefevre and Lefevre (2010). O presente trabalho tem como objetivo investigar as representações sociais oriundas do megaevento Copa do Mundo de Futebol da Fédération Internationale de Football Association (FIFA) 2014, na cidade de Curitiba, através das territorialidades construídas pelos sujeitos que vivem no entorno do estádio Joaquim Américo Guimarães. Partindo dos conceitos geográficos dentro de uma abordagem cultural, relacionando o fenômeno esportivo e o turístico, analisase a cultura através da linguagem. Esta, disseminada pelas relações sociais, contribui para compreensão da teoria das representações sociais de Moscovici (2003). Os possíveis legados econômicos, sociais e culturais, e a infraestrutura que a cidade receberá ao sediar o megaevento, transformando o território urbano, contribuem para o surgimento de novas representações sociais, manifestadas pela territorialidade dos atores socio-espaciais, analisada através do Discurso do Sujeito Coletivo (DCS), de Lefreve e Lefreve (2010). Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro2014-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/rtd.v1i21/22.11297oai:proa.ua.pt:article/11297Journal of Tourism & Development; Vol 1 No 21/22 (2014); 405-413Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 1 n.º 21/22 (2014); 405-4132182-14531645-9261reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/11297https://doi.org/10.34624/rtd.v1i21/22.11297https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/11297/7359https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessBahl, MiguelBonfim, Izac2022-09-26T10:56:51Zoai:proa.ua.pt:article/11297Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:05:35.952007Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
A representação social da Copa do Mundo de Futebol da FIFA 2014 em Curitiba (Paraná, Brasil) |
title |
A representação social da Copa do Mundo de Futebol da FIFA 2014 em Curitiba (Paraná, Brasil) |
spellingShingle |
A representação social da Copa do Mundo de Futebol da FIFA 2014 em Curitiba (Paraná, Brasil) Bahl, Miguel |
title_short |
A representação social da Copa do Mundo de Futebol da FIFA 2014 em Curitiba (Paraná, Brasil) |
title_full |
A representação social da Copa do Mundo de Futebol da FIFA 2014 em Curitiba (Paraná, Brasil) |
title_fullStr |
A representação social da Copa do Mundo de Futebol da FIFA 2014 em Curitiba (Paraná, Brasil) |
title_full_unstemmed |
A representação social da Copa do Mundo de Futebol da FIFA 2014 em Curitiba (Paraná, Brasil) |
title_sort |
A representação social da Copa do Mundo de Futebol da FIFA 2014 em Curitiba (Paraná, Brasil) |
author |
Bahl, Miguel |
author_facet |
Bahl, Miguel Bonfim, Izac |
author_role |
author |
author2 |
Bonfim, Izac |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bahl, Miguel Bonfim, Izac |
description |
Based on the territoriality built by individuals who live around the stadium Joaquim Américo Guimarães, this study aims to investigate the social representations of the mega event World Cup 2014 organized by the Fédération Internationale de Football Association (FIFA), in the city of Curitiba (Brasil). An analysis of geographical concepts was undertaken, by adopting a cultural approach that related both sport and tourism phenomena. Based on geographical concepts within a cultural approach, relating sports with tourism, this work examines culture through language. Culture, disseminated by social relations, contributes to the understanding of the theory of social representations of Moscovici (2003). The potential economic, social and cultural legacies, as well as the infrastructure that the city will receive to host this mega event, will transform the urban territory and contribute to the emergence of new social representations, expressed by the territoriality of socio-spatial actors, analysed using the Speech of Collective Subject methodology, as suggested by Lefevre and Lefevre (2010). |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-01-01T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
journal article info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/rtd.v1i21/22.11297 oai:proa.ua.pt:article/11297 |
url |
https://doi.org/10.34624/rtd.v1i21/22.11297 |
identifier_str_mv |
oai:proa.ua.pt:article/11297 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/11297 https://doi.org/10.34624/rtd.v1i21/22.11297 https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/11297/7359 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal of Tourism & Development; Vol 1 No 21/22 (2014); 405-413 Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 1 n.º 21/22 (2014); 405-413 2182-1453 1645-9261 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130517412511744 |