Uma ética universal a partir do Antigo Testamento?
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34632/didaskalia.2016.3227 |
Resumo: | In search of an answer to the question posed in the title, this study turns to the laws of the Pentateuch, Proverbs and the books of Amos and Isaiah 1-39, and concludes that expressed within them are two ethical systems, of which Yahweh is the originator, foundation and guarantor. One is based on the creation, the work of Yahweh, and intrinsically universal. It is the only one to be found in the earliest sapiential writings and in the discourse of Amos and Isaiah. The other is based on the relations between Yahweh and his people Israel, and intrinsically particular. It is expressed above all in the laws of the Pentateuch, but also in the historical books and in some of the prophetic books. The author ends by making a plea for an ‘updating’ of the universal ethical system. |
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Uma ética universal a partir do Antigo Testamento?In search of an answer to the question posed in the title, this study turns to the laws of the Pentateuch, Proverbs and the books of Amos and Isaiah 1-39, and concludes that expressed within them are two ethical systems, of which Yahweh is the originator, foundation and guarantor. One is based on the creation, the work of Yahweh, and intrinsically universal. It is the only one to be found in the earliest sapiential writings and in the discourse of Amos and Isaiah. The other is based on the relations between Yahweh and his people Israel, and intrinsically particular. It is expressed above all in the laws of the Pentateuch, but also in the historical books and in some of the prophetic books. The author ends by making a plea for an ‘updating’ of the universal ethical system.Buscando uma resposta para a pergunta do título, o estudo volta-se para as leis do Pentateuco, os Provérbios e os livros de Amós e Isaías 1-39 e conclui que neles se expressam dois sistemas éticos, de que Iavé é autor, fundamento e garante. Um funda-se na criação, obra de Iavé, sendo por natureza universal. É o único que se lê nos escritos sapienciais mais antigos e nos discursos de Amós e Isaías. O outro funda-se na história das relações entre Iavé e o seu povo, Israel, sendo por natureza particular. Expressa-se sobretudo nas leis do Pentateuco, mas também nos livros históricos e nalguns livros proféticos. O autor termina fazendo votos pela “atualização” do sistema ético universal.Universidade Católica Portuguesa2016-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34632/didaskalia.2016.3227oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3227Didaskalia; Vol 46 No 1 (2016): Mundialização e valores cristãos para a casa comum; 13-43Didaskalia; v. 46 n. 1 (2016): Mundialização e valores cristãos para a casa comum; 13-430253-167410.34632/didaskalia.2016.46.1reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/didaskalia/article/view/3227https://doi.org/10.34632/didaskalia.2016.3227https://revistas.ucp.pt/index.php/didaskalia/article/view/3227/3126Direitos de Autor (c) 2016 Francolino J. Gonçalveshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGonçalves, Francolino J.2022-09-26T10:57:44Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3227Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:06:56.933820Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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