O Latim como facilitador de aprendizagens transversais no Ensino Básico: uma proposta concreta de aproximação nas aulas de Português do 1º Ciclo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://hdl.handle.net/10216/82211 |
Resumo: | Learning Portuguese is, even for native speakers, a mission not always easy. In a context in which it appears that the study of Latin may gain new proportions even in Primary Education, this text has two main purposes. On the one hand, to reflect upon the benefits of learning Latin and the culture of ancient Rome from an early age; on the other, to submit a concrete proposal for teaching the imperfect in 4th grades Portuguese classes. This working suggestion has, as its starting point, the concept of grammar workshop and the comparative study of Imperfect in Portuguese and Latin, because the author firmly believes that students will better assimilate rules and exceptions if they know their origin from the begining. |
id |
RCAP_cc5bc91eacb40b52d319a0006c6a69bd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio-aberto.up.pt:10216/82211 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
O Latim como facilitador de aprendizagens transversais no Ensino Básico: uma proposta concreta de aproximação nas aulas de Português do 1º CicloHumanidadesHumanitiesLearning Portuguese is, even for native speakers, a mission not always easy. In a context in which it appears that the study of Latin may gain new proportions even in Primary Education, this text has two main purposes. On the one hand, to reflect upon the benefits of learning Latin and the culture of ancient Rome from an early age; on the other, to submit a concrete proposal for teaching the imperfect in 4th grades Portuguese classes. This working suggestion has, as its starting point, the concept of grammar workshop and the comparative study of Imperfect in Portuguese and Latin, because the author firmly believes that students will better assimilate rules and exceptions if they know their origin from the begining.20152015-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://hdl.handle.net/10216/82211por0873-360010.17346/se.vol20.193Ferreira, Ana Maria Guedesinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-29T12:51:26Zoai:repositorio-aberto.up.pt:10216/82211Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T23:28:10.043729Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
O Latim como facilitador de aprendizagens transversais no Ensino Básico: uma proposta concreta de aproximação nas aulas de Português do 1º Ciclo |
title |
O Latim como facilitador de aprendizagens transversais no Ensino Básico: uma proposta concreta de aproximação nas aulas de Português do 1º Ciclo |
spellingShingle |
O Latim como facilitador de aprendizagens transversais no Ensino Básico: uma proposta concreta de aproximação nas aulas de Português do 1º Ciclo Ferreira, Ana Maria Guedes Humanidades Humanities |
title_short |
O Latim como facilitador de aprendizagens transversais no Ensino Básico: uma proposta concreta de aproximação nas aulas de Português do 1º Ciclo |
title_full |
O Latim como facilitador de aprendizagens transversais no Ensino Básico: uma proposta concreta de aproximação nas aulas de Português do 1º Ciclo |
title_fullStr |
O Latim como facilitador de aprendizagens transversais no Ensino Básico: uma proposta concreta de aproximação nas aulas de Português do 1º Ciclo |
title_full_unstemmed |
O Latim como facilitador de aprendizagens transversais no Ensino Básico: uma proposta concreta de aproximação nas aulas de Português do 1º Ciclo |
title_sort |
O Latim como facilitador de aprendizagens transversais no Ensino Básico: uma proposta concreta de aproximação nas aulas de Português do 1º Ciclo |
author |
Ferreira, Ana Maria Guedes |
author_facet |
Ferreira, Ana Maria Guedes |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Ana Maria Guedes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Humanidades Humanities |
topic |
Humanidades Humanities |
description |
Learning Portuguese is, even for native speakers, a mission not always easy. In a context in which it appears that the study of Latin may gain new proportions even in Primary Education, this text has two main purposes. On the one hand, to reflect upon the benefits of learning Latin and the culture of ancient Rome from an early age; on the other, to submit a concrete proposal for teaching the imperfect in 4th grades Portuguese classes. This working suggestion has, as its starting point, the concept of grammar workshop and the comparative study of Imperfect in Portuguese and Latin, because the author firmly believes that students will better assimilate rules and exceptions if they know their origin from the begining. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015 2015-01-01T00:00:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://hdl.handle.net/10216/82211 |
url |
https://hdl.handle.net/10216/82211 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
0873-3600 10.17346/se.vol20.193 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799135588040835072 |