O Latim como facilitador de aprendizagens transversais no Ensino Básico: uma proposta concreta de aproximação nas aulas de Português do 1º Ciclo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Ana Maria Guedes
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://hdl.handle.net/10216/82211
Resumo: Learning Portuguese is, even for native speakers, a mission not always easy. In a context in which it appears that the study of Latin may gain new proportions even in Primary Education, this text has two main purposes. On the one hand, to reflect upon the benefits of learning Latin and the culture of ancient Rome from an early age; on the other, to submit a concrete proposal for teaching the imperfect in 4th grades Portuguese classes. This working suggestion has, as its starting point, the concept of grammar workshop and the comparative study of Imperfect in Portuguese and Latin, because the author firmly believes that students will better assimilate rules and exceptions if they know their origin from the begining.
id RCAP_cc5bc91eacb40b52d319a0006c6a69bd
oai_identifier_str oai:repositorio-aberto.up.pt:10216/82211
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling O Latim como facilitador de aprendizagens transversais no Ensino Básico: uma proposta concreta de aproximação nas aulas de Português do 1º CicloHumanidadesHumanitiesLearning Portuguese is, even for native speakers, a mission not always easy. In a context in which it appears that the study of Latin may gain new proportions even in Primary Education, this text has two main purposes. On the one hand, to reflect upon the benefits of learning Latin and the culture of ancient Rome from an early age; on the other, to submit a concrete proposal for teaching the imperfect in 4th grades Portuguese classes. This working suggestion has, as its starting point, the concept of grammar workshop and the comparative study of Imperfect in Portuguese and Latin, because the author firmly believes that students will better assimilate rules and exceptions if they know their origin from the begining.20152015-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://hdl.handle.net/10216/82211por0873-360010.17346/se.vol20.193Ferreira, Ana Maria Guedesinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-29T12:51:26Zoai:repositorio-aberto.up.pt:10216/82211Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T23:28:10.043729Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv O Latim como facilitador de aprendizagens transversais no Ensino Básico: uma proposta concreta de aproximação nas aulas de Português do 1º Ciclo
title O Latim como facilitador de aprendizagens transversais no Ensino Básico: uma proposta concreta de aproximação nas aulas de Português do 1º Ciclo
spellingShingle O Latim como facilitador de aprendizagens transversais no Ensino Básico: uma proposta concreta de aproximação nas aulas de Português do 1º Ciclo
Ferreira, Ana Maria Guedes
Humanidades
Humanities
title_short O Latim como facilitador de aprendizagens transversais no Ensino Básico: uma proposta concreta de aproximação nas aulas de Português do 1º Ciclo
title_full O Latim como facilitador de aprendizagens transversais no Ensino Básico: uma proposta concreta de aproximação nas aulas de Português do 1º Ciclo
title_fullStr O Latim como facilitador de aprendizagens transversais no Ensino Básico: uma proposta concreta de aproximação nas aulas de Português do 1º Ciclo
title_full_unstemmed O Latim como facilitador de aprendizagens transversais no Ensino Básico: uma proposta concreta de aproximação nas aulas de Português do 1º Ciclo
title_sort O Latim como facilitador de aprendizagens transversais no Ensino Básico: uma proposta concreta de aproximação nas aulas de Português do 1º Ciclo
author Ferreira, Ana Maria Guedes
author_facet Ferreira, Ana Maria Guedes
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Ana Maria Guedes
dc.subject.por.fl_str_mv Humanidades
Humanities
topic Humanidades
Humanities
description Learning Portuguese is, even for native speakers, a mission not always easy. In a context in which it appears that the study of Latin may gain new proportions even in Primary Education, this text has two main purposes. On the one hand, to reflect upon the benefits of learning Latin and the culture of ancient Rome from an early age; on the other, to submit a concrete proposal for teaching the imperfect in 4th grades Portuguese classes. This working suggestion has, as its starting point, the concept of grammar workshop and the comparative study of Imperfect in Portuguese and Latin, because the author firmly believes that students will better assimilate rules and exceptions if they know their origin from the begining.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015
2015-01-01T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10216/82211
url https://hdl.handle.net/10216/82211
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv 0873-3600
10.17346/se.vol20.193
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799135588040835072