Memory’s ransom: silences, postmemory, cinema

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Medeiros, Paulo de
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10316/96186
https://doi.org/10.22409/abriluff.v13i27.51241
Resumo: Close to half a century after their end, the colonial wars Portugal waged in a desperate and doomed attempt to hold on to its African colonies in 1974 remain still largely unprocessed. This article examines the multiple silences surrounding the colonial wars and the 25th April Revolution in Portugal drawing from the concept of postmemory and the notion of a traumatic past whose wounds have never healed. It argues that silence in the end does nothing more than allow those open wounds to go on festering. The combined silence over the dictatorship and the colonial wars was never more than a mild palliative, yet another self-delusion the nation allowed itself as it attempted to put on its new European costume. The article focuses on two films, Inês de Medeiros’ Cartas a uma Ditadura (2006) and Ivo M. Ferreira’s Cartas da Guerra (2016), their differences and their similarities, singling out the work of postmemory evident in the scenes with Belmira Monteiro and her granddaughter in the former.
id RCAP_cd0fd493b6fa34db888f3926ce613cef
oai_identifier_str oai:estudogeral.uc.pt:10316/96186
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Memory’s ransom: silences, postmemory, cinemaO resgate da memória: silêncios, pós-memória, cinemaPós-memóriaFilmeSilêncioRevoluçãoGuerra ColonialPostmemoryFilmSilenceRevolutionColonial WarClose to half a century after their end, the colonial wars Portugal waged in a desperate and doomed attempt to hold on to its African colonies in 1974 remain still largely unprocessed. This article examines the multiple silences surrounding the colonial wars and the 25th April Revolution in Portugal drawing from the concept of postmemory and the notion of a traumatic past whose wounds have never healed. It argues that silence in the end does nothing more than allow those open wounds to go on festering. The combined silence over the dictatorship and the colonial wars was never more than a mild palliative, yet another self-delusion the nation allowed itself as it attempted to put on its new European costume. The article focuses on two films, Inês de Medeiros’ Cartas a uma Ditadura (2006) and Ivo M. Ferreira’s Cartas da Guerra (2016), their differences and their similarities, singling out the work of postmemory evident in the scenes with Belmira Monteiro and her granddaughter in the former.Passados quase cinquenta anos depois do seu fim em 1974, as guerras coloniais que Portugal travou em África numa tentativa desesperada e condenada ao fracasso de assegurar o domínio das suas colónias, continuam ainda por processar devidamente. Este artigo examina os silêncios múltiplos ao redor das guerras coloniais e da Revolução de 25 de Abril em Portugal a partir do conceito de pós-memória e da noção de um passado traumático cujas chagas nunca sararam. Avança a sugestão de o silêncio manter essas feridas em aberto. O silêncio combinado que recaiu sobre a ditadura e as guerras coloniais nunca foi mais que um paliativo suave, mais uma das ilusões que a nação se permitiu para melhor vestir o seu novo traje Europeu. Este artigo debruça-se sobre dois filmes, Inês de Medeiros’ Cartas a uma Ditadura (2006) e Ivo M. Ferreira’s Cartas da Guerra (2016), as suas diferenças e semelhanças, salientando o trabalho de pós-memória evidente nas cenas do primeiro em que Belmira Monteiro figura com a sua neta.Universidade Federal Fluminense2021-10-27info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlehttp://hdl.handle.net/10316/96186http://hdl.handle.net/10316/96186https://doi.org/10.22409/abriluff.v13i27.51241eng1984-2090https://doi.org/10.22409/abriluff.v13i27.51241Medeiros, Paulo deinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2022-05-25T06:31:10Zoai:estudogeral.uc.pt:10316/96186Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T21:14:30.403643Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Memory’s ransom: silences, postmemory, cinema
O resgate da memória: silêncios, pós-memória, cinema
title Memory’s ransom: silences, postmemory, cinema
spellingShingle Memory’s ransom: silences, postmemory, cinema
Medeiros, Paulo de
Pós-memória
Filme
Silêncio
Revolução
Guerra Colonial
Postmemory
Film
Silence
Revolution
Colonial War
title_short Memory’s ransom: silences, postmemory, cinema
title_full Memory’s ransom: silences, postmemory, cinema
title_fullStr Memory’s ransom: silences, postmemory, cinema
title_full_unstemmed Memory’s ransom: silences, postmemory, cinema
title_sort Memory’s ransom: silences, postmemory, cinema
author Medeiros, Paulo de
author_facet Medeiros, Paulo de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Medeiros, Paulo de
dc.subject.por.fl_str_mv Pós-memória
Filme
Silêncio
Revolução
Guerra Colonial
Postmemory
Film
Silence
Revolution
Colonial War
topic Pós-memória
Filme
Silêncio
Revolução
Guerra Colonial
Postmemory
Film
Silence
Revolution
Colonial War
description Close to half a century after their end, the colonial wars Portugal waged in a desperate and doomed attempt to hold on to its African colonies in 1974 remain still largely unprocessed. This article examines the multiple silences surrounding the colonial wars and the 25th April Revolution in Portugal drawing from the concept of postmemory and the notion of a traumatic past whose wounds have never healed. It argues that silence in the end does nothing more than allow those open wounds to go on festering. The combined silence over the dictatorship and the colonial wars was never more than a mild palliative, yet another self-delusion the nation allowed itself as it attempted to put on its new European costume. The article focuses on two films, Inês de Medeiros’ Cartas a uma Ditadura (2006) and Ivo M. Ferreira’s Cartas da Guerra (2016), their differences and their similarities, singling out the work of postmemory evident in the scenes with Belmira Monteiro and her granddaughter in the former.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-27
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10316/96186
http://hdl.handle.net/10316/96186
https://doi.org/10.22409/abriluff.v13i27.51241
url http://hdl.handle.net/10316/96186
https://doi.org/10.22409/abriluff.v13i27.51241
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv 1984-2090
https://doi.org/10.22409/abriluff.v13i27.51241
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal Fluminense
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal Fluminense
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799134042247921664