Ferramentas jornalísticas na educação: uma rádio online para jovens
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10400.14/33467 |
Resumo: | The relationship between journalism and education remains in a yet weakly explored camp, although journalism can embody a pedagogical tool, oriented to the practice of journalistic concepts and techniques. In this article, we explore a case-study of an online radio developed with youth communities, using participant observation, interviews and focus groups conducted in the scope of the project RadioActive Europe (2013-14). We argue that these young participants take similar roles in daily life and particularly in school to those used in contexts of radio participation. Learning through action, however, implies long lasting intervention processes so that the transposal of roles taken up in the project may be more perennial, dynamic and fluid in the personal life processes. |
id |
RCAP_ce51cf947c0a443e73fa213a3ca5c687 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ucp.pt:10400.14/33467 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Ferramentas jornalísticas na educação: uma rádio online para jovensJournalistic tools in education: an online radio for young peopleJournalismEducation for mediaRadioYoungsOnlineJornalismoEducação para os mediaRádioJovensThe relationship between journalism and education remains in a yet weakly explored camp, although journalism can embody a pedagogical tool, oriented to the practice of journalistic concepts and techniques. In this article, we explore a case-study of an online radio developed with youth communities, using participant observation, interviews and focus groups conducted in the scope of the project RadioActive Europe (2013-14). We argue that these young participants take similar roles in daily life and particularly in school to those used in contexts of radio participation. Learning through action, however, implies long lasting intervention processes so that the transposal of roles taken up in the project may be more perennial, dynamic and fluid in the personal life processes.A relação entre jornalismo e educação configura um campo ainda pouco explorado, embora a prática de princípios e técnicas jornalísticas se constitua também como ferramenta pedagógica. Neste artigo, partimos de um estudo de caso com rádio online, desenvolvido junto de comunidades juvenis, e recorremos a observação participante, entrevistas e grupos focais conduzidos no âmbito do projeto RadioActive Europe (2013-14), para mostrar como os jovens participantes assumem na vida quotidiana, e particularmente na escolar, papéis semelhantes aos usados nos contextos da rádio. A aprendizagem pela ação, contudo, necessita de processos de intervenção duradouros para que essa transposição dos papéis assumidos no projeto seja mais perene, dinâmica e fluida nos processos da vida pessoal.Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica PortuguesaBrites, Maria JoséSantos, Sílvio CorreiaJorge, AnaCatalão, Daniel2021-06-07T13:51:11Z2017-01-012017-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.14/33467por0873-652910.7458/SPP201784610285017009854info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-09-19T01:41:43Zoai:repositorio.ucp.pt:10400.14/33467Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T18:27:12.985708Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ferramentas jornalísticas na educação: uma rádio online para jovens Journalistic tools in education: an online radio for young people |
title |
Ferramentas jornalísticas na educação: uma rádio online para jovens |
spellingShingle |
Ferramentas jornalísticas na educação: uma rádio online para jovens Brites, Maria José Journalism Education for media Radio Youngs Online Jornalismo Educação para os media Rádio Jovens |
title_short |
Ferramentas jornalísticas na educação: uma rádio online para jovens |
title_full |
Ferramentas jornalísticas na educação: uma rádio online para jovens |
title_fullStr |
Ferramentas jornalísticas na educação: uma rádio online para jovens |
title_full_unstemmed |
Ferramentas jornalísticas na educação: uma rádio online para jovens |
title_sort |
Ferramentas jornalísticas na educação: uma rádio online para jovens |
author |
Brites, Maria José |
author_facet |
Brites, Maria José Santos, Sílvio Correia Jorge, Ana Catalão, Daniel |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Sílvio Correia Jorge, Ana Catalão, Daniel |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica Portuguesa |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Brites, Maria José Santos, Sílvio Correia Jorge, Ana Catalão, Daniel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Journalism Education for media Radio Youngs Online Jornalismo Educação para os media Rádio Jovens |
topic |
Journalism Education for media Radio Youngs Online Jornalismo Educação para os media Rádio Jovens |
description |
The relationship between journalism and education remains in a yet weakly explored camp, although journalism can embody a pedagogical tool, oriented to the practice of journalistic concepts and techniques. In this article, we explore a case-study of an online radio developed with youth communities, using participant observation, interviews and focus groups conducted in the scope of the project RadioActive Europe (2013-14). We argue that these young participants take similar roles in daily life and particularly in school to those used in contexts of radio participation. Learning through action, however, implies long lasting intervention processes so that the transposal of roles taken up in the project may be more perennial, dynamic and fluid in the personal life processes. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-01-01 2017-01-01T00:00:00Z 2021-06-07T13:51:11Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10400.14/33467 |
url |
http://hdl.handle.net/10400.14/33467 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
0873-6529 10.7458/SPP2017846102 85017009854 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799131989665644544 |