Ferramentas jornalísticas na educação: uma rádio online para jovens

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Brites, Maria José
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Santos, Sílvio Correia, Jorge, Ana, Catalão, Daniel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10400.14/33467
Resumo: The relationship between journalism and education remains in a yet weakly explored camp, although journalism can embody a pedagogical tool, oriented to the practice of journalistic concepts and techniques. In this article, we explore a case-study of an online radio developed with youth communities, using participant observation, interviews and focus groups conducted in the scope of the project RadioActive Europe (2013-14). We argue that these young participants take similar roles in daily life and particularly in school to those used in contexts of radio participation. Learning through action, however, implies long lasting intervention processes so that the transposal of roles taken up in the project may be more perennial, dynamic and fluid in the personal life processes.
id RCAP_ce51cf947c0a443e73fa213a3ca5c687
oai_identifier_str oai:repositorio.ucp.pt:10400.14/33467
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Ferramentas jornalísticas na educação: uma rádio online para jovensJournalistic tools in education: an online radio for young peopleJournalismEducation for mediaRadioYoungsOnlineJornalismoEducação para os mediaRádioJovensThe relationship between journalism and education remains in a yet weakly explored camp, although journalism can embody a pedagogical tool, oriented to the practice of journalistic concepts and techniques. In this article, we explore a case-study of an online radio developed with youth communities, using participant observation, interviews and focus groups conducted in the scope of the project RadioActive Europe (2013-14). We argue that these young participants take similar roles in daily life and particularly in school to those used in contexts of radio participation. Learning through action, however, implies long lasting intervention processes so that the transposal of roles taken up in the project may be more perennial, dynamic and fluid in the personal life processes.A relação entre jornalismo e educação configura um campo ainda pouco explorado, embora a prática de princípios e técnicas jornalísticas se constitua também como ferramenta pedagógica. Neste artigo, partimos de um estudo de caso com rádio online, desenvolvido junto de comunidades juvenis, e recorremos a observação participante, entrevistas e grupos focais conduzidos no âmbito do projeto RadioActive Europe (2013-14), para mostrar como os jovens participantes assumem na vida quotidiana, e particularmente na escolar, papéis semelhantes aos usados nos contextos da rádio. A aprendizagem pela ação, contudo, necessita de processos de intervenção duradouros para que essa transposição dos papéis assumidos no projeto seja mais perene, dinâmica e fluida nos processos da vida pessoal.Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica PortuguesaBrites, Maria JoséSantos, Sílvio CorreiaJorge, AnaCatalão, Daniel2021-06-07T13:51:11Z2017-01-012017-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.14/33467por0873-652910.7458/SPP201784610285017009854info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-09-19T01:41:43Zoai:repositorio.ucp.pt:10400.14/33467Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T18:27:12.985708Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Ferramentas jornalísticas na educação: uma rádio online para jovens
Journalistic tools in education: an online radio for young people
title Ferramentas jornalísticas na educação: uma rádio online para jovens
spellingShingle Ferramentas jornalísticas na educação: uma rádio online para jovens
Brites, Maria José
Journalism
Education for media
Radio
Youngs
Online
Jornalismo
Educação para os media
Rádio
Jovens
title_short Ferramentas jornalísticas na educação: uma rádio online para jovens
title_full Ferramentas jornalísticas na educação: uma rádio online para jovens
title_fullStr Ferramentas jornalísticas na educação: uma rádio online para jovens
title_full_unstemmed Ferramentas jornalísticas na educação: uma rádio online para jovens
title_sort Ferramentas jornalísticas na educação: uma rádio online para jovens
author Brites, Maria José
author_facet Brites, Maria José
Santos, Sílvio Correia
Jorge, Ana
Catalão, Daniel
author_role author
author2 Santos, Sílvio Correia
Jorge, Ana
Catalão, Daniel
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica Portuguesa
dc.contributor.author.fl_str_mv Brites, Maria José
Santos, Sílvio Correia
Jorge, Ana
Catalão, Daniel
dc.subject.por.fl_str_mv Journalism
Education for media
Radio
Youngs
Online
Jornalismo
Educação para os media
Rádio
Jovens
topic Journalism
Education for media
Radio
Youngs
Online
Jornalismo
Educação para os media
Rádio
Jovens
description The relationship between journalism and education remains in a yet weakly explored camp, although journalism can embody a pedagogical tool, oriented to the practice of journalistic concepts and techniques. In this article, we explore a case-study of an online radio developed with youth communities, using participant observation, interviews and focus groups conducted in the scope of the project RadioActive Europe (2013-14). We argue that these young participants take similar roles in daily life and particularly in school to those used in contexts of radio participation. Learning through action, however, implies long lasting intervention processes so that the transposal of roles taken up in the project may be more perennial, dynamic and fluid in the personal life processes.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-01-01
2017-01-01T00:00:00Z
2021-06-07T13:51:11Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10400.14/33467
url http://hdl.handle.net/10400.14/33467
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv 0873-6529
10.7458/SPP2017846102
85017009854
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799131989665644544