Os dispositivos móveis no apoio a visitas a museus
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/rtd.v2i21/22.11549 |
Resumo: | In recent years we have been witnessing a profound transformation in society as a result of the evolution of Information Technologies and Communications, which boosted the development of a wide range of new services that facilitate interaction at a global level. There was also an evolution of mobile devices, which are now increasingly integrate features and have become increasingly common tools in our day- to-day. More recently, as a result of the emergence of the Web 2.0 paradigm, ordinary users are no longer just consumers of content and now also have the ability to create and share. We become thus a new type of consumer, designated prosumer. It is in this context that the research work described in this article is included and aiming to study the role that participatory culture and Web 2.0 services may have in the enrichment of tourist experiences in the context of m-Tourism, leading to what designate as m-Tourism 2.0. The scope of this research work restricts tourism experience considered to museum visits. To consolidate the concept of m-Tourism 2.0 proposed we considered appropriate to develop a prototype that allowed to validate that concept. |
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Os dispositivos móveis no apoio a visitas a museusIn recent years we have been witnessing a profound transformation in society as a result of the evolution of Information Technologies and Communications, which boosted the development of a wide range of new services that facilitate interaction at a global level. There was also an evolution of mobile devices, which are now increasingly integrate features and have become increasingly common tools in our day- to-day. More recently, as a result of the emergence of the Web 2.0 paradigm, ordinary users are no longer just consumers of content and now also have the ability to create and share. We become thus a new type of consumer, designated prosumer. It is in this context that the research work described in this article is included and aiming to study the role that participatory culture and Web 2.0 services may have in the enrichment of tourist experiences in the context of m-Tourism, leading to what designate as m-Tourism 2.0. The scope of this research work restricts tourism experience considered to museum visits. To consolidate the concept of m-Tourism 2.0 proposed we considered appropriate to develop a prototype that allowed to validate that concept. Nos últimos anos tem-se vindo a assistir a uma profunda transformação na sociedade como consequência da evolução das Tecnologias da Informação e Comunicação, que potenciaram o desenvolvimento de um leque alargado de novos serviços que facilitam a interação a nível global. Verificou-se também uma evolução dos dispositivos móveis, que passaram a integrar cada vez mais funcionalidades e tornaram-se instrumentos cada vez mais comuns no nosso dia-a-dia. Mais recentemente, em resultado do aparecimento do paradigma da Web 2.0, os utilizadores comuns deixaram de ser apenas consumidores de conteúdos e passaram a ter também a possibilidade de os criar e partilhar. Tornamo-nos, assim, num novo tipo de consumidor, designado como prosumer. É neste contexto que se enquadra o trabalho de investigação descrito em parte neste artigo e cujo objetivo passa por estudar o papel que a cultura participativa e os serviços da Web 2.0 poderão ter no enriquecimento das experiências turísticas em contextos de m-Tourism, conduzindo ao que se designará como m-Tourism 2.0. O âmbito do mesmo trabalho de investigação restringe a experiência turística considerada à visita a um museu. Para a consolidação do conceito de m-Tourism 2.0 proposto considerou-se ainda adequado o desenvolvimento de um protótipo que cristalize na prática o proposto em teoria. Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro2014-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/rtd.v2i21/22.11549oai:proa.ua.pt:article/11549Journal of Tourism & Development; Vol 2 No 21/22 (2014); 237-245Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 2 n.º 21/22 (2014); 237-2452182-14531645-9261reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/11549https://doi.org/10.34624/rtd.v2i21/22.11549https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/11549/7577https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessBeça, PedroRaposo, RuiFigueiredo, Cátia2022-09-26T10:56:53Zoai:proa.ua.pt:article/11549Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:05:37.095759Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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