The formative assessment: perceptions of languages teachers
Main Author: | |
---|---|
Publication Date: | 2023 |
Other Authors: | |
Format: | Article |
Language: | por |
Source: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Download full: | https://doi.org/10.34624/id.v15i3.31209 |
Summary: | Formative assessment is understood as an assessment of students' learning, so the main objective of the study was to understand the perceptions of language teachers (mother and foreign language) on the concept and practices of formative assessment. Semi-structured interviews were carried out with 14 teachers from a basic school in the north of Portugal. Through the study, we found that teachers understood formative assessment as a practice of continuous collection and analysis of information about students' learning processes, based on defined criteria. They also mentioned that it constitutes an integrated practice in the teaching and learning process, aiming at providing feedback to students and regulating that process. |
id |
RCAP_cea231649576b548cd6de605bdb835e3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/31209 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
The formative assessment: perceptions of languages teachersLa evaluación formativa: percepciones de los profesores de idiomasA avaliação formativa: perceções de professores de línguasFormative assessment is understood as an assessment of students' learning, so the main objective of the study was to understand the perceptions of language teachers (mother and foreign language) on the concept and practices of formative assessment. Semi-structured interviews were carried out with 14 teachers from a basic school in the north of Portugal. Through the study, we found that teachers understood formative assessment as a practice of continuous collection and analysis of information about students' learning processes, based on defined criteria. They also mentioned that it constitutes an integrated practice in the teaching and learning process, aiming at providing feedback to students and regulating that process.La evaluación formativa se entende como una evaluación del aprendizaje de los alunos, por lo que el estudio realizado tuvo como objetivo principal comprender las percepciones de los profesores de idiomas (materna y estranjera) sobre el concepto y las práctias de la evaluación formativa. Se realizaron entrevistas semiestructuradas con 14 profesores de una escuela básica en el norte de Portugal. A través del estudio, encontramos que los docentes entendían la evaluación formativa como una práctica de recopilación y análisis continuo de información sobre los procesos de aprendizaje de los estudiantes, con base en critérios definidos. También mencionaron que constituye una práctica integrada en el proceso de enseñanza y aprendizaje, con el objetivo de retroalimentar a los alunos y regular esse proceso.A avaliação formativa é entendida como uma avaliação para as aprendizagens dos alunos, pelo que o objetivo principal do estudo realizado foi compreender as percepções de professores de línguas (materna e estrangeiras) sobre o conceito e as práticas de avaliação formativa. Foram realizadas entrevistas semiestruturadas a 14 professores de uma escola básica do norte de Portugal. Através do estudo, verificámos que os professores entendiam a avaliação formativa como prática de recolha e de análise contínuas de informações sobre os processos de aprendizagem dos alunos, a partir de critérios definidos. Mencionaram, ainda, que constitui uma prática integrada no processo de ensino e de aprendizagem, visando o feedback aos alunos e a regulação daquele processo.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2023-07-31info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v15i3.31209https://doi.org/10.34624/id.v15i3.31209Indagatio Didactica; Vol 15 No 3 (2023); 161-180Indagatio Didactica; Vol. 15 Núm. 3 (2023); 161-180Indagatio Didactica; Vol. 15 No 3 (2023); 161-180Indagatio Didactica; vol. 15 n.º 3 (2023); 161-1801647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/31209https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/31209/22726Direitos de Autor (c) 2023 Alzira Carla Fonseca, Carlos Alberto Ferreirahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFonseca, Alzira CarlaFerreira, Carlos Alberto2023-09-22T10:19:28Zoai:proa.ua.pt:article/31209Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:33.252768Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
The formative assessment: perceptions of languages teachers La evaluación formativa: percepciones de los profesores de idiomas A avaliação formativa: perceções de professores de línguas |
title |
The formative assessment: perceptions of languages teachers |
spellingShingle |
The formative assessment: perceptions of languages teachers Fonseca, Alzira Carla |
title_short |
The formative assessment: perceptions of languages teachers |
title_full |
The formative assessment: perceptions of languages teachers |
title_fullStr |
The formative assessment: perceptions of languages teachers |
title_full_unstemmed |
The formative assessment: perceptions of languages teachers |
title_sort |
The formative assessment: perceptions of languages teachers |
author |
Fonseca, Alzira Carla |
author_facet |
Fonseca, Alzira Carla Ferreira, Carlos Alberto |
author_role |
author |
author2 |
Ferreira, Carlos Alberto |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fonseca, Alzira Carla Ferreira, Carlos Alberto |
description |
Formative assessment is understood as an assessment of students' learning, so the main objective of the study was to understand the perceptions of language teachers (mother and foreign language) on the concept and practices of formative assessment. Semi-structured interviews were carried out with 14 teachers from a basic school in the north of Portugal. Through the study, we found that teachers understood formative assessment as a practice of continuous collection and analysis of information about students' learning processes, based on defined criteria. They also mentioned that it constitutes an integrated practice in the teaching and learning process, aiming at providing feedback to students and regulating that process. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-31 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v15i3.31209 https://doi.org/10.34624/id.v15i3.31209 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v15i3.31209 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/31209 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/31209/22726 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2023 Alzira Carla Fonseca, Carlos Alberto Ferreira http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2023 Alzira Carla Fonseca, Carlos Alberto Ferreira http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 15 No 3 (2023); 161-180 Indagatio Didactica; Vol. 15 Núm. 3 (2023); 161-180 Indagatio Didactica; Vol. 15 No 3 (2023); 161-180 Indagatio Didactica; vol. 15 n.º 3 (2023); 161-180 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133574226509824 |