The formative assessment: perceptions of languages teachers

Bibliographic Details
Main Author: Fonseca, Alzira Carla
Publication Date: 2023
Other Authors: Ferreira, Carlos Alberto
Format: Article
Language: por
Source: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Download full: https://doi.org/10.34624/id.v15i3.31209
Summary: Formative assessment is understood as an assessment of students' learning, so the main objective of the study was to understand the perceptions of language teachers (mother and foreign language) on the concept and practices of formative assessment. Semi-structured interviews were carried out with 14 teachers from a basic school in the north of Portugal. Through the study, we found that teachers understood formative assessment as a practice of continuous collection and analysis of information about students' learning processes, based on defined criteria. They also mentioned that it constitutes an integrated practice in the teaching and learning process, aiming at providing feedback to students and regulating that process.
id RCAP_cea231649576b548cd6de605bdb835e3
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/31209
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling The formative assessment: perceptions of languages teachersLa evaluación formativa: percepciones de los profesores de idiomasA avaliação formativa: perceções de professores de línguasFormative assessment is understood as an assessment of students' learning, so the main objective of the study was to understand the perceptions of language teachers (mother and foreign language) on the concept and practices of formative assessment. Semi-structured interviews were carried out with 14 teachers from a basic school in the north of Portugal. Through the study, we found that teachers understood formative assessment as a practice of continuous collection and analysis of information about students' learning processes, based on defined criteria. They also mentioned that it constitutes an integrated practice in the teaching and learning process, aiming at providing feedback to students and regulating that process.La evaluación formativa se entende como una evaluación del aprendizaje de los alunos, por lo que el estudio realizado tuvo como objetivo principal comprender las percepciones de los profesores de idiomas (materna y estranjera) sobre el concepto y las práctias de la evaluación formativa. Se realizaron entrevistas semiestructuradas con 14 profesores de una escuela básica en el norte de Portugal. A través del estudio, encontramos que los docentes entendían la evaluación formativa como una práctica de recopilación y análisis continuo de información sobre los procesos de aprendizaje de los estudiantes, con base en critérios definidos. También mencionaron que constituye una práctica integrada en el proceso de enseñanza y aprendizaje, con el objetivo de retroalimentar a los alunos y regular esse proceso.A avaliação formativa é entendida como uma avaliação para as aprendizagens dos alunos, pelo que o objetivo principal do estudo realizado foi compreender as percepções de professores de línguas (materna e estrangeiras) sobre o conceito e as práticas de avaliação formativa. Foram realizadas entrevistas semiestruturadas a 14 professores de uma escola básica do norte de Portugal. Através do estudo, verificámos que os professores entendiam a avaliação formativa como prática de recolha e de análise contínuas de informações sobre os processos de aprendizagem dos alunos, a partir de critérios definidos. Mencionaram, ainda, que constitui uma prática integrada no processo de ensino e de aprendizagem, visando o feedback aos alunos e a regulação daquele processo.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2023-07-31info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v15i3.31209https://doi.org/10.34624/id.v15i3.31209Indagatio Didactica; Vol 15 No 3 (2023); 161-180Indagatio Didactica; Vol. 15 Núm. 3 (2023); 161-180Indagatio Didactica; Vol. 15 No 3 (2023); 161-180Indagatio Didactica; vol. 15 n.º 3 (2023); 161-1801647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/31209https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/31209/22726Direitos de Autor (c) 2023 Alzira Carla Fonseca, Carlos Alberto Ferreirahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFonseca, Alzira CarlaFerreira, Carlos Alberto2023-09-22T10:19:28Zoai:proa.ua.pt:article/31209Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:33.252768Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv The formative assessment: perceptions of languages teachers
La evaluación formativa: percepciones de los profesores de idiomas
A avaliação formativa: perceções de professores de línguas
title The formative assessment: perceptions of languages teachers
spellingShingle The formative assessment: perceptions of languages teachers
Fonseca, Alzira Carla
title_short The formative assessment: perceptions of languages teachers
title_full The formative assessment: perceptions of languages teachers
title_fullStr The formative assessment: perceptions of languages teachers
title_full_unstemmed The formative assessment: perceptions of languages teachers
title_sort The formative assessment: perceptions of languages teachers
author Fonseca, Alzira Carla
author_facet Fonseca, Alzira Carla
Ferreira, Carlos Alberto
author_role author
author2 Ferreira, Carlos Alberto
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fonseca, Alzira Carla
Ferreira, Carlos Alberto
description Formative assessment is understood as an assessment of students' learning, so the main objective of the study was to understand the perceptions of language teachers (mother and foreign language) on the concept and practices of formative assessment. Semi-structured interviews were carried out with 14 teachers from a basic school in the north of Portugal. Through the study, we found that teachers understood formative assessment as a practice of continuous collection and analysis of information about students' learning processes, based on defined criteria. They also mentioned that it constitutes an integrated practice in the teaching and learning process, aiming at providing feedback to students and regulating that process.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-31
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v15i3.31209
https://doi.org/10.34624/id.v15i3.31209
url https://doi.org/10.34624/id.v15i3.31209
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/31209
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/31209/22726
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2023 Alzira Carla Fonseca, Carlos Alberto Ferreira
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2023 Alzira Carla Fonseca, Carlos Alberto Ferreira
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 15 No 3 (2023); 161-180
Indagatio Didactica; Vol. 15 Núm. 3 (2023); 161-180
Indagatio Didactica; Vol. 15 No 3 (2023); 161-180
Indagatio Didactica; vol. 15 n.º 3 (2023); 161-180
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133574226509824