Formative assessment in oral production: analysis of an experience in a course of Portuguese Foreign Language
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Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Signótica (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/sig/article/view/50501 |
Resumo: | This work investigates the impact of formative evaluation procedures in the development of oral production competence in learners of Portuguese Foreign Language. We sought to determine how the appropriation of the oral evaluation criteria used in the Portuguese Language Proficiency Certificate exam contributes to the development of this ability in students preparing for the exam. The results of the action research analyzed here reveal that the implemented actions have enabled not only self-assessment practices that are more consistent with each criteria, but also the self-regulation of learning methods and strategies, leading students to a better level of preparation for the exam. |
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Formative assessment in oral production: analysis of an experience in a course of Portuguese Foreign LanguageEvaluación formativa en la producción oral: análisis de una experiencia en un curso de Portugués Lengua ExtranjeraAvaliação formativa na produção oral: análise de uma experiência em um curso de português língua estrangeiraFormative evaluation. Self-regulation of learning. Oral production. Portuguese Foreign Language. Celpe-Bras Exam.Evaluación formativa. Autorregulación del aprendizajeproducción oral. Portugués Lengua Extranjera. Examen Celpe-Bras.Avaliação formativa. Autorregulação da aprendizagem. produção oral. Português Língua Estrangeira. Exame Celpe-Bras.This work investigates the impact of formative evaluation procedures in the development of oral production competence in learners of Portuguese Foreign Language. We sought to determine how the appropriation of the oral evaluation criteria used in the Portuguese Language Proficiency Certificate exam contributes to the development of this ability in students preparing for the exam. The results of the action research analyzed here reveal that the implemented actions have enabled not only self-assessment practices that are more consistent with each criteria, but also the self-regulation of learning methods and strategies, leading students to a better level of preparation for the exam.Este trabajo investigó el impacto de procedimientos de evaluación ormativa en el desarrollo de la competencia de producción oral en alumnos de Portugués Lengua Extranjera. A través de cuestionarios y entrevistas, se averiguó de qué manera la apropiación de criterios de evaluación de la producción oral, usados en el examen del Certificado de Suficiencia de la Lengua Portuguesa (Celpe-Bras), contribuyen con el desarrollo de esa habilidad en alumnos que se preparan para el Celpe-Bras. Los resultados de la investigación-acción desarrollada revelaron que las acciones efectuadas posibilitaron, no solamente prácticas auto evaluativas más acordes con cada criterio, como también auto-regulación de métodos y estrategias de aprendizaje, mejorando el nivel de preparación de esos estudiantes.Este trabalho investiga o impacto de procedimentos de avaliação formativa no desenvolvimento da competência de produção oral em aprendentes de Português Língua Estrangeira. Buscou-se averiguar, por meio de questionários e entrevistas, de que maneira a apropriação dos critérios de avaliação da produção oral usados no exame do Certificado de Proficiência da Língua Portuguesa contribui para o desenvolvimento dessa habilidade em alunos preparando-se para o exame. Os resultados da pesquisa-ação aqui analisada revelam que as ações implementadas possibilitaram não só práticas autoavaliativas mais condizentes com cada critério, como também a autorregulação de métodos e estratégias de aprendizagem, levando os estudantes a um melhor nível de preparação para o exame.Universidade Federal de Goiás2018-12-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/sig/article/view/5050110.5216/sig.v30i4.50501Signótica; Vol. 30 No. 4 (2018); 647-674Signótica; v. 30 n. 4 (2018); 647-6742316-36900103-7250reponame:Signótica (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/sig/article/view/50501/26702Copyright (c) 2018 Signóticainfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Fernanda Souza eCunha, Myriam Crestian Chaves da2019-03-01T16:14:38Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/50501Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/sig/indexPUBhttps://www.revistas.ufg.br/sig/oaisignotica@gmail.com2316-36900103-7250opendoar:2024-05-21T19:57:23.006025Signótica (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
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This work investigates the impact of formative evaluation procedures in the development of oral production competence in learners of Portuguese Foreign Language. We sought to determine how the appropriation of the oral evaluation criteria used in the Portuguese Language Proficiency Certificate exam contributes to the development of this ability in students preparing for the exam. The results of the action research analyzed here reveal that the implemented actions have enabled not only self-assessment practices that are more consistent with each criteria, but also the self-regulation of learning methods and strategies, leading students to a better level of preparation for the exam. |
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