Orientação empreendedora no contexto internacional: um estudo de caso da Vinícola Panceri
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Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/rtd.v4i21/22.12277 |
Resumo: | The aim of this study is to analyse the international enterprising orientation (OEI) in an internationalized wine company based in the South of Brazil. By means of an exploratory and descriptive study a qualitative approach was adopted. Through the application of the single-case study method, data was collected by documental research and fieldwork, namely semi-structured interviews. As main results, behaviours resulting from the company organizational practice which characterize OEI were identified, among which the dimensions ‘international innovativeness’ and ‘international proactivity’ were specifically highlighted. In the dimension ‘international risk-taking’ some disparities were evinced as some elements are more often present than others. In the dimensions ‘competitive aggressiveness’ and ‘internationalindependence’, the frequency was lower, corroborating the concept of multidimensionality in OEI. |
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Orientação empreendedora no contexto internacional: um estudo de caso da Vinícola PanceriThe aim of this study is to analyse the international enterprising orientation (OEI) in an internationalized wine company based in the South of Brazil. By means of an exploratory and descriptive study a qualitative approach was adopted. Through the application of the single-case study method, data was collected by documental research and fieldwork, namely semi-structured interviews. As main results, behaviours resulting from the company organizational practice which characterize OEI were identified, among which the dimensions ‘international innovativeness’ and ‘international proactivity’ were specifically highlighted. In the dimension ‘international risk-taking’ some disparities were evinced as some elements are more often present than others. In the dimensions ‘competitive aggressiveness’ and ‘internationalindependence’, the frequency was lower, corroborating the concept of multidimensionality in OEI. O objetivo deste estudo é analisar a orientação empreendedora internacional (OEI) em uma empresa vinícola internacionalizada do sul do Brasil. Adotou-se a abordagem qualitativa, por meio de um estudo exploratório e descritivo. Utilizou-se o método estudo de caso único, os dados foram coletados por pesquisa documental e de campo sendo aplicadas entrevistas semiestruturadas. Nos resultados identificaram-se comportamentos decorrentes da prática organizacional da empresa que caracterizam a OEI, com maior ocorrência nas dimensões ‘inovatividade internacional’ e ‘proatividade internacional’. Na dimensão ‘assunção ao risco internacional’ ficou evidenciado algumas disparidades, pois alguns elementos se apresentam com maior ocorrência que outros. Nas dimensões ‘agressividade competitiva’ e ‘autonomia internacional’,os elementos são identificados em menor ocorrência, corroborando com o conceito de multidimensionalidade na OEI. Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro2014-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/rtd.v4i21/22.12277oai:proa.ua.pt:article/12277Journal of Tourism & Development; Vol 4 No 21/22 (2014); 147-158Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 4 n.º 21/22 (2014); 147-1582182-14531645-9261reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/12277https://doi.org/10.34624/rtd.v4i21/22.12277https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/12277/8099http://creativecommons.org/licenses/by/4.0.info:eu-repo/semantics/openAccessTonial, GracieleRosseto, Carlos Ricardo2022-09-26T10:56:58Zoai:proa.ua.pt:article/12277Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:05:41.742390Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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