Supervised Professional Internship: Perception of the Theater Intern
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34639/rpea.v11i2.188 |
Resumo: | Many experts mention that self-efficacy is reflected in the quality of performance and learning. Low levels of selfefficacy can result in depressive feelings, low self-esteem, pessimistic thoughts, and anxiety. Good levels of self-efficacy favor learning, performance, improve motivation, resilience and health. This study aimed to build and validate a scale, to analyse self-efficacy and self-efficacy sources, that can influence the beliefs of classical music students. Through a Delphi panel, made up of five specialists, the scale items were elaborated. The resulting scale, composed of 22 items, was based on the general self-efficacy scale of Ralf Schwarzer and Matthias Jerusalem, and on Albert Bandura’s four sources of self-efficacy. The scale was administered to 150 participants, students from various instrument and singing classes, whoattend polytechnic and university education institutions in Portugal. Statistical analyzes showed good reliability. We can consider the elaborated scale a useful tool to assess the levels of self-efficacy and the self-efficay sources that influence the musicians’ beliefs. |
id |
RCAP_d2bbed2c6193a492b93ce42bf87fac67 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:rpea.madeira.gov.pt:article/188 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Supervised Professional Internship: Perception of the Theater InternEstágio Profissional Supervisionado: Percepção do Estagiário de TeatroTeatro; Estágio Supervisionado; Ensino Técnico Profissional; Formação Inicial, AngolaScales; Self-efficacy; Musicians; Students; PerformanceMany experts mention that self-efficacy is reflected in the quality of performance and learning. Low levels of selfefficacy can result in depressive feelings, low self-esteem, pessimistic thoughts, and anxiety. Good levels of self-efficacy favor learning, performance, improve motivation, resilience and health. This study aimed to build and validate a scale, to analyse self-efficacy and self-efficacy sources, that can influence the beliefs of classical music students. Through a Delphi panel, made up of five specialists, the scale items were elaborated. The resulting scale, composed of 22 items, was based on the general self-efficacy scale of Ralf Schwarzer and Matthias Jerusalem, and on Albert Bandura’s four sources of self-efficacy. The scale was administered to 150 participants, students from various instrument and singing classes, whoattend polytechnic and university education institutions in Portugal. Statistical analyzes showed good reliability. We can consider the elaborated scale a useful tool to assess the levels of self-efficacy and the self-efficay sources that influence the musicians’ beliefs.O estudo qualitativo, baseado na metodologia Investigação-Ação pretendeu identificar boas práticas de supervisão que minimizem as influências negativas do estágio profissional supervisionado, numa instituição de educação e ensino,na escolha profissional do estagiário, do curso secundário técnico profissional de teatro, opção artística. No período de um ano lectivo angolano foi implementado o presente plano de ação a um grupo de 6 estagiários, tendo o estudo apresentado através da coleta de dados, como a ficha de observação e o questionário, aspetos ligados ao (i) perfil do estagiário, (ii) expetativas sobre o estágio profissional supervisionado, e (iii) construção da identidade profissional docente a opinião de dois estagiários que desde o início das aulas de estágio demonstraram apenas interesse pela atuação. Desta forma, os resultados indicam que, em relação ao perfil do estagiário, os participantes reconheciam a profissão de ator como uma vocação incompatível com a profissão de professor de teatro, o que gerou nos participantes ao estudo, altos níveis de estresse e ansiedade. Os dados colectados indicam que em relação a perceção do estágio profissional supervisionado, os participantes consideravam a atividade como uma oficina teatral, no qual não era importante a planificação e avaliação de aulas, mas sim a dinamização aleatória de atividades teatrais. No que diz respeito a construção da identidade profissional docente, verificou-se que os participantes não conseguiam relacionar os conhecimentos de teatro e os didático-pedagógicos aprendidos em sala de aulas, o que levou os estagiários a comportamentos pouco profissionais, como atrasos, mal atavio e planos de aulas incompletos ou mal conservados. No estudo conclui-se que reajuste ao plano formativo dos estagiários, como reflexão e conexão entre os conhecimentos de teatro e professor de teatro, identicação de sentimentos positivos gerados no estágio profissional supervisionado, dinamização de aulas em diferentes níveis de ensino e a inclusão de aulas colaborativas, bem como a identificação do progresso alcançado pelos estagiários favoreceram a construção da identidade profissional docente dos estagiários.CEPAM2022-12-02info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34639/rpea.v11i2.188https://doi.org/10.34639/rpea.v11i2.188Portuguese Journal of Artistic Education; Vol. 11 No. 2 (2021): Revista Portuguesa de Educação Artística; 41-62Revista Portuguesa de Educação Artística; Vol. 11 N.º 2 (2021): Revista Portuguesa de Educação Artística; 41-622183-74811647-905X10.34639/rpea.v11i2reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/188https://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/188/168Direitos de Autor (c) 2022 Nádia de Abreu Bengoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBengo, Nádia de AbreuBengo, Nádia de Abreu2024-01-31T10:29:25Zoai:rpea.madeira.gov.pt:article/188Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:31:31.067203Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Supervised Professional Internship: Perception of the Theater Intern Estágio Profissional Supervisionado: Percepção do Estagiário de Teatro |
title |
Supervised Professional Internship: Perception of the Theater Intern |
spellingShingle |
Supervised Professional Internship: Perception of the Theater Intern Bengo, Nádia de Abreu Teatro; Estágio Supervisionado; Ensino Técnico Profissional; Formação Inicial, Angola Scales; Self-efficacy; Musicians; Students; Performance |
title_short |
Supervised Professional Internship: Perception of the Theater Intern |
title_full |
Supervised Professional Internship: Perception of the Theater Intern |
title_fullStr |
Supervised Professional Internship: Perception of the Theater Intern |
title_full_unstemmed |
Supervised Professional Internship: Perception of the Theater Intern |
title_sort |
Supervised Professional Internship: Perception of the Theater Intern |
author |
Bengo, Nádia de Abreu |
author_facet |
Bengo, Nádia de Abreu |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bengo, Nádia de Abreu Bengo, Nádia de Abreu |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teatro; Estágio Supervisionado; Ensino Técnico Profissional; Formação Inicial, Angola Scales; Self-efficacy; Musicians; Students; Performance |
topic |
Teatro; Estágio Supervisionado; Ensino Técnico Profissional; Formação Inicial, Angola Scales; Self-efficacy; Musicians; Students; Performance |
description |
Many experts mention that self-efficacy is reflected in the quality of performance and learning. Low levels of selfefficacy can result in depressive feelings, low self-esteem, pessimistic thoughts, and anxiety. Good levels of self-efficacy favor learning, performance, improve motivation, resilience and health. This study aimed to build and validate a scale, to analyse self-efficacy and self-efficacy sources, that can influence the beliefs of classical music students. Through a Delphi panel, made up of five specialists, the scale items were elaborated. The resulting scale, composed of 22 items, was based on the general self-efficacy scale of Ralf Schwarzer and Matthias Jerusalem, and on Albert Bandura’s four sources of self-efficacy. The scale was administered to 150 participants, students from various instrument and singing classes, whoattend polytechnic and university education institutions in Portugal. Statistical analyzes showed good reliability. We can consider the elaborated scale a useful tool to assess the levels of self-efficacy and the self-efficay sources that influence the musicians’ beliefs. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-02 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34639/rpea.v11i2.188 https://doi.org/10.34639/rpea.v11i2.188 |
url |
https://doi.org/10.34639/rpea.v11i2.188 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/188 https://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/188/168 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2022 Nádia de Abreu Bengo info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2022 Nádia de Abreu Bengo |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
CEPAM |
publisher.none.fl_str_mv |
CEPAM |
dc.source.none.fl_str_mv |
Portuguese Journal of Artistic Education; Vol. 11 No. 2 (2021): Revista Portuguesa de Educação Artística; 41-62 Revista Portuguesa de Educação Artística; Vol. 11 N.º 2 (2021): Revista Portuguesa de Educação Artística; 41-62 2183-7481 1647-905X 10.34639/rpea.v11i2 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133583228534784 |