Supervisão em ensino clínico de enfermagem : a perspectiva dos enfermeiros cooperantes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Simões, João Filipe Fernandes Lindo
Data de Publicação: 2004
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10773/1393
Resumo: O presente estudo enquadra-se na área da Supervisão da formação inicial de enfermeiros, incidindo na representação dos enfermeiros cooperantes sobre a supervisão em ensino clínico de enfermagem. Desenvolveu-se um estudo empírico a partir da narração de episódios significativos no âmbito da supervisão em ensino clínico. O quadro conceptual engloba uma revisão da literatura sobre a formação inicial do profissional de enfermagem, a relação do ensino clínico com os paradigmas de formação, a supervisão em ensino clínico e o papel dos enfermeiros cooperantes no processo de supervisão. A supervisão é entendida como um processo mediador na aprendizagem e no desenvolvimento do formando (e do supervisor) podendo, de acordo com a natureza da interacção criada, ser facilitador ou inibidor. Face a este contexto, emergiram variadas preocupações que nortearam os passos a desenvolver ao longo do presente trabalho. Desenvolveu-se um estudo exploratório de natureza qualitativa. Os participantes foram 30 enfermeiros cooperantes, de diversos serviços onde decorreu ensino clínico, no ano de 2002. A colheita de dados foi efectuada através da narração de episódios significativos relativos à supervisão de alunos de enfermagem, tendo-se procedido à análise de conteúdo das referidas narrações. Subjacente a este processo, está a Técnica dos Incidentes Críticos que foi utilizada como norteadora da construção do nosso instrumento de colheita de dados. O conteúdo das narrações foi organizado nas seguintes áreas temáticas: desenvolvimento de competências em ensino clínico de enfermagem; relação em contexto de supervisão em ensino clínico; estratégias de supervisão utilizadas em ensino clínico; condições de trabalho para a supervisão em ensino clínico; representações dos enfermeiros cooperantes sobre o processo de supervisão em ensino clínico de enfermagem. Os resultados evidenciaram os seguintes aspectos: episódios de valor tendencialmente negativo; carácter complexo e difícil do processo de orientação e avaliação; valorização, nos alunos, das competências atitudinais e de mobilização de conhecimentos para a prestação de cuidados de saúde; falta de preparação teórica dos alunos; valorização, nos enfermeiros cooperantes, das competências analíticas, avaliativas e interpretativas e nos docentes, das competências formativas, analíticas e avaliativas; referência à formulação de questões reflexivas, análise de casos e demonstração como estratégias de supervisão; valorização do tempo de permanência dos supervisores e do ambiente clínico e psicológico como condições para a supervisão; desarticulação entre teoria e prática; referência à supervisão como um momento privilegiado de reflexão e de comunicação; necessidade de valorização e responsabilização dos enfermeiros cooperantes, no processo de supervisão. ABSTRACT: The present study fits in the area of the Supervision of nurses initial formation, focusing the representation of cooperative nurses about the supervision in nursing clinical teaching. It was developed an empirical study from the narration of the significative episodes in the ambit of supervision in clinical teaching. The conceptual board includes a revision of the literature about the initial formation of the nursing professional, the relation between the clinical teaching and formation paradigms, the supervision in clinical teaching and the part of cooperative nurses in the supervision process. The supervision is understood as a mediator process in the learning and development of the student (and supervisor) and it can be, according to the nature of the interaction created, facilitator or inhibitor. Face to this context, emerged several concerns that lead the steps to develop along the present work. An exploratory study of qualitative nature was developed. The participants were 30 cooperative nurses, of several services where the clinical teaching took place, in the year of 2002. The gathering of the data was done through the narratives of the significative episodes related with the supervision of nursing students, followed by the content analyses of each narrative. Subjacent to this process, is the incident critical technique that was employed as a guide in the construction of our gathering data instrument. The content of the narratives was organized in the following thematic areas: development of competence in nursing clinical teaching; relationship in the supervision context in clinical teaching; supervision strategies employed in clinical teaching; work conditions to supervision in clinical teaching; representations of the cooperative nurses about the process of supervision in nursing clinical teaching. The results showed the following aspects: episodes with value of negative inclination; complex and difficult character of the orientation and evaluation process; valorization, in the students, of attitudinal and knowledge mobilization competences for health cares; lack of theoretical preparation of the students; valorization, in cooperative nurses, of analytical, evaluative and interpretative competences, and in teachers of formative, analytical and evaluative competence; reference to formulation of reflexive questions, analysis of cases and demonstration as strategies of supervision; valorization of the permanency time of the supervisors and of the clinical and psychological environment as conditions to supervision; disarticulation between theory and practice; reference to the supervision as a privileged moment of reflection and communication; necessity of valorization and responsabilization of the cooperative nurses in the supervision process.
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ABSTRACT: The present study fits in the area of the Supervision of nurses initial formation, focusing the representation of cooperative nurses about the supervision in nursing clinical teaching. It was developed an empirical study from the narration of the significative episodes in the ambit of supervision in clinical teaching. The conceptual board includes a revision of the literature about the initial formation of the nursing professional, the relation between the clinical teaching and formation paradigms, the supervision in clinical teaching and the part of cooperative nurses in the supervision process. The supervision is understood as a mediator process in the learning and development of the student (and supervisor) and it can be, according to the nature of the interaction created, facilitator or inhibitor. Face to this context, emerged several concerns that lead the steps to develop along the present work. An exploratory study of qualitative nature was developed. The participants were 30 cooperative nurses, of several services where the clinical teaching took place, in the year of 2002. The gathering of the data was done through the narratives of the significative episodes related with the supervision of nursing students, followed by the content analyses of each narrative. Subjacent to this process, is the incident critical technique that was employed as a guide in the construction of our gathering data instrument. The content of the narratives was organized in the following thematic areas: development of competence in nursing clinical teaching; relationship in the supervision context in clinical teaching; supervision strategies employed in clinical teaching; work conditions to supervision in clinical teaching; representations of the cooperative nurses about the process of supervision in nursing clinical teaching. The results showed the following aspects: episodes with value of negative inclination; complex and difficult character of the orientation and evaluation process; valorization, in the students, of attitudinal and knowledge mobilization competences for health cares; lack of theoretical preparation of the students; valorization, in cooperative nurses, of analytical, evaluative and interpretative competences, and in teachers of formative, analytical and evaluative competence; reference to formulation of reflexive questions, analysis of cases and demonstration as strategies of supervision; valorization of the permanency time of the supervisors and of the clinical and psychological environment as conditions to supervision; disarticulation between theory and practice; reference to the supervision as a privileged moment of reflection and communication; necessity of valorization and responsabilization of the cooperative nurses in the supervision process.
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