Art of the body, art of the double: a dimension of the imaginary in Jean Rouch

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freire, Marcius
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Lourdou, Philippe
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.14591/aniki.v7n2.655
Resumo: Jean Rouch's ethnographic cinema has an irrevocable impact on the documentary film history. Its most salient specificities are due both to his mise-en-scène strategies and to his own insertion among the people he filmed. These procedures have the effect of producing doubles through which, according to him, the dimension of the imaginary could be accessed. Guided by some Rouch's filmic and written works, we will follow these ideas in order to examine his particular way of thinking cinema itself.
id RCAP_d5ac21404f20ecc93ae7b85e13fdbe08
oai_identifier_str oai:aim.org.pt/ojs/:article/655
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Art of the body, art of the double: a dimension of the imaginary in Jean RouchArte do corpo, arte do duplo: uma dimensão do imaginário em Jean RouchJean Rouchdoublebodyimaginarycine-tranceshared anthropologyJean Rouchduplocorpoimagináriocine-transeantropologia partilhadaJean Rouch's ethnographic cinema has an irrevocable impact on the documentary film history. Its most salient specificities are due both to his mise-en-scène strategies and to his own insertion among the people he filmed. These procedures have the effect of producing doubles through which, according to him, the dimension of the imaginary could be accessed. Guided by some Rouch's filmic and written works, we will follow these ideas in order to examine his particular way of thinking cinema itself.O cinema etnográfico de Jean Rouch marcou de forma inelutável a história do filme documentário. Suas especificidades mais salientes decorrem tanto das estratégias de mise-en-scène de que lançava mão, quanto do seu modo de inserção junto às pessoas filmadas. Tais procedimentos tinham como efeito a produção de duplos que permitiriam, segundo ele, aceder a uma outra dimensão:  o imaginário. Apoiados em algumas obras fílmicas e escritas do cineasta, refletiremos sobre o seu modo particular de pensar o próprio cinema.AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento2020-07-14info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.14591/aniki.v7n2.655https://doi.org/10.14591/aniki.v7n2.655Aniki: Portuguese Journal of the Moving Image; Vol 7 No 2 (2020): Filmmakers’ theory: an approach to the study of cinema; 173-191Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento; v. 7 n. 2 (2020): Teoria dos cineastas: uma abordagem para o estudo do cinema; 173-1912183-1750reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttp://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/655http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/655/399Direitos de Autor (c) 2020 Aniki : Revista Portuguesa da Imagem em Movimentoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFreire, MarciusLourdou, Philippe2024-01-26T02:03:19Zoai:aim.org.pt/ojs/:article/655Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:57:20.124087Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Art of the body, art of the double: a dimension of the imaginary in Jean Rouch
Arte do corpo, arte do duplo: uma dimensão do imaginário em Jean Rouch
title Art of the body, art of the double: a dimension of the imaginary in Jean Rouch
spellingShingle Art of the body, art of the double: a dimension of the imaginary in Jean Rouch
Freire, Marcius
Jean Rouch
double
body
imaginary
cine-trance
shared anthropology
Jean Rouch
duplo
corpo
imaginário
cine-transe
antropologia partilhada
title_short Art of the body, art of the double: a dimension of the imaginary in Jean Rouch
title_full Art of the body, art of the double: a dimension of the imaginary in Jean Rouch
title_fullStr Art of the body, art of the double: a dimension of the imaginary in Jean Rouch
title_full_unstemmed Art of the body, art of the double: a dimension of the imaginary in Jean Rouch
title_sort Art of the body, art of the double: a dimension of the imaginary in Jean Rouch
author Freire, Marcius
author_facet Freire, Marcius
Lourdou, Philippe
author_role author
author2 Lourdou, Philippe
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Freire, Marcius
Lourdou, Philippe
dc.subject.por.fl_str_mv Jean Rouch
double
body
imaginary
cine-trance
shared anthropology
Jean Rouch
duplo
corpo
imaginário
cine-transe
antropologia partilhada
topic Jean Rouch
double
body
imaginary
cine-trance
shared anthropology
Jean Rouch
duplo
corpo
imaginário
cine-transe
antropologia partilhada
description Jean Rouch's ethnographic cinema has an irrevocable impact on the documentary film history. Its most salient specificities are due both to his mise-en-scène strategies and to his own insertion among the people he filmed. These procedures have the effect of producing doubles through which, according to him, the dimension of the imaginary could be accessed. Guided by some Rouch's filmic and written works, we will follow these ideas in order to examine his particular way of thinking cinema itself.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-14
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.14591/aniki.v7n2.655
https://doi.org/10.14591/aniki.v7n2.655
url https://doi.org/10.14591/aniki.v7n2.655
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/655
http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/655/399
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2020 Aniki : Revista Portuguesa da Imagem em Movimento
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2020 Aniki : Revista Portuguesa da Imagem em Movimento
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento
publisher.none.fl_str_mv AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento
dc.source.none.fl_str_mv Aniki: Portuguese Journal of the Moving Image; Vol 7 No 2 (2020): Filmmakers’ theory: an approach to the study of cinema; 173-191
Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento; v. 7 n. 2 (2020): Teoria dos cineastas: uma abordagem para o estudo do cinema; 173-191
2183-1750
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799137059837837312