Art of the body, art of the double: a dimension of the imaginary in Jean Rouch
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.14591/aniki.v7n2.655 |
Resumo: | Jean Rouch's ethnographic cinema has an irrevocable impact on the documentary film history. Its most salient specificities are due both to his mise-en-scène strategies and to his own insertion among the people he filmed. These procedures have the effect of producing doubles through which, according to him, the dimension of the imaginary could be accessed. Guided by some Rouch's filmic and written works, we will follow these ideas in order to examine his particular way of thinking cinema itself. |
id |
RCAP_d5ac21404f20ecc93ae7b85e13fdbe08 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:aim.org.pt/ojs/:article/655 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Art of the body, art of the double: a dimension of the imaginary in Jean RouchArte do corpo, arte do duplo: uma dimensão do imaginário em Jean RouchJean Rouchdoublebodyimaginarycine-tranceshared anthropologyJean Rouchduplocorpoimagináriocine-transeantropologia partilhadaJean Rouch's ethnographic cinema has an irrevocable impact on the documentary film history. Its most salient specificities are due both to his mise-en-scène strategies and to his own insertion among the people he filmed. These procedures have the effect of producing doubles through which, according to him, the dimension of the imaginary could be accessed. Guided by some Rouch's filmic and written works, we will follow these ideas in order to examine his particular way of thinking cinema itself.O cinema etnográfico de Jean Rouch marcou de forma inelutável a história do filme documentário. Suas especificidades mais salientes decorrem tanto das estratégias de mise-en-scène de que lançava mão, quanto do seu modo de inserção junto às pessoas filmadas. Tais procedimentos tinham como efeito a produção de duplos que permitiriam, segundo ele, aceder a uma outra dimensão: o imaginário. Apoiados em algumas obras fílmicas e escritas do cineasta, refletiremos sobre o seu modo particular de pensar o próprio cinema.AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento2020-07-14info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.14591/aniki.v7n2.655https://doi.org/10.14591/aniki.v7n2.655Aniki: Portuguese Journal of the Moving Image; Vol 7 No 2 (2020): Filmmakers’ theory: an approach to the study of cinema; 173-191Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento; v. 7 n. 2 (2020): Teoria dos cineastas: uma abordagem para o estudo do cinema; 173-1912183-1750reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttp://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/655http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/655/399Direitos de Autor (c) 2020 Aniki : Revista Portuguesa da Imagem em Movimentoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFreire, MarciusLourdou, Philippe2024-01-26T02:03:19Zoai:aim.org.pt/ojs/:article/655Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:57:20.124087Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Art of the body, art of the double: a dimension of the imaginary in Jean Rouch Arte do corpo, arte do duplo: uma dimensão do imaginário em Jean Rouch |
title |
Art of the body, art of the double: a dimension of the imaginary in Jean Rouch |
spellingShingle |
Art of the body, art of the double: a dimension of the imaginary in Jean Rouch Freire, Marcius Jean Rouch double body imaginary cine-trance shared anthropology Jean Rouch duplo corpo imaginário cine-transe antropologia partilhada |
title_short |
Art of the body, art of the double: a dimension of the imaginary in Jean Rouch |
title_full |
Art of the body, art of the double: a dimension of the imaginary in Jean Rouch |
title_fullStr |
Art of the body, art of the double: a dimension of the imaginary in Jean Rouch |
title_full_unstemmed |
Art of the body, art of the double: a dimension of the imaginary in Jean Rouch |
title_sort |
Art of the body, art of the double: a dimension of the imaginary in Jean Rouch |
author |
Freire, Marcius |
author_facet |
Freire, Marcius Lourdou, Philippe |
author_role |
author |
author2 |
Lourdou, Philippe |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Freire, Marcius Lourdou, Philippe |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Jean Rouch double body imaginary cine-trance shared anthropology Jean Rouch duplo corpo imaginário cine-transe antropologia partilhada |
topic |
Jean Rouch double body imaginary cine-trance shared anthropology Jean Rouch duplo corpo imaginário cine-transe antropologia partilhada |
description |
Jean Rouch's ethnographic cinema has an irrevocable impact on the documentary film history. Its most salient specificities are due both to his mise-en-scène strategies and to his own insertion among the people he filmed. These procedures have the effect of producing doubles through which, according to him, the dimension of the imaginary could be accessed. Guided by some Rouch's filmic and written works, we will follow these ideas in order to examine his particular way of thinking cinema itself. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-07-14 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.14591/aniki.v7n2.655 https://doi.org/10.14591/aniki.v7n2.655 |
url |
https://doi.org/10.14591/aniki.v7n2.655 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/655 http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/655/399 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2020 Aniki : Revista Portuguesa da Imagem em Movimento info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2020 Aniki : Revista Portuguesa da Imagem em Movimento |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento |
publisher.none.fl_str_mv |
AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento |
dc.source.none.fl_str_mv |
Aniki: Portuguese Journal of the Moving Image; Vol 7 No 2 (2020): Filmmakers’ theory: an approach to the study of cinema; 173-191 Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento; v. 7 n. 2 (2020): Teoria dos cineastas: uma abordagem para o estudo do cinema; 173-191 2183-1750 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799137059837837312 |