Young Adult Fiction: The relevance of bestsellers in the construction of an alternative canon

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ramos, Ana Margarida
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/rual.v0i9.26770
Resumo: In Portugal, the young adult (YA) fiction label (instead of youth literature) is quite recent and its use in bookshops and public libraries is not common yet, despite the success of specific authors, series and collections aimed at this particular audience. The French chain FNAC, present in several Portuguese cities, has created a specific area (both on physical bookshelves and on its digital platform) dedicated to YA literature (“jovem adulto”) and the Portuguese online bookshop WOOK has followed suit on its website. The creation of specific YA fiction bestseller lists allows us to identify the main trends (Cart, 2017) with respect to the publication and reading of these books, by including not only best-selling books but also the most popular authors. The purpose of this text is to analyse a set of YA novels systematically present on both of the abovementioned lists during the summer of 2018 in Portugal, reflecting on their themes, narrative structure, and linguistic style. The analysis includes peritexts, such as covers and layout, and epitexts, such as publisher recommendations and online reviews, in order to understand the relevance of paratextual elements in determining the success of bestsellers. This study will attempt to identify the main trends in contemporary YA publishing (Koss & Teale, 2009; Nilsen & Donelson, 2009; Wolf et al., 2010), including the relevance of movie and TV series adaptations, as well as social media influence, with respect to the creation of an alternative reading canon.
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spelling Young Adult Fiction: The relevance of bestsellers in the construction of an alternative canonFicção jovem adulto: a relevância dos bestsellers na construção de um cânone alternativoIn Portugal, the young adult (YA) fiction label (instead of youth literature) is quite recent and its use in bookshops and public libraries is not common yet, despite the success of specific authors, series and collections aimed at this particular audience. The French chain FNAC, present in several Portuguese cities, has created a specific area (both on physical bookshelves and on its digital platform) dedicated to YA literature (“jovem adulto”) and the Portuguese online bookshop WOOK has followed suit on its website. The creation of specific YA fiction bestseller lists allows us to identify the main trends (Cart, 2017) with respect to the publication and reading of these books, by including not only best-selling books but also the most popular authors. The purpose of this text is to analyse a set of YA novels systematically present on both of the abovementioned lists during the summer of 2018 in Portugal, reflecting on their themes, narrative structure, and linguistic style. The analysis includes peritexts, such as covers and layout, and epitexts, such as publisher recommendations and online reviews, in order to understand the relevance of paratextual elements in determining the success of bestsellers. This study will attempt to identify the main trends in contemporary YA publishing (Koss & Teale, 2009; Nilsen & Donelson, 2009; Wolf et al., 2010), including the relevance of movie and TV series adaptations, as well as social media influence, with respect to the creation of an alternative reading canon.Em Portugal, o rótulo de “ficção jovem adulto” (JA) (em vez de literatura juvenil) é bastante recente e a sua utilização em livrarias e bibliotecas públicas ainda não é frequente, apesar do sucesso de autores, séries e coleções específicas dirigidas a este público-alvo. A cadeia francesa FNAC, presente em várias cidades portuguesas, criou uma área específica (tanto em estantes físicas como na sua plataforma digital) dedicada à literatura juvenil (“jovem adulto”) e a livraria online portuguesa WOOK fez o mesmo no seu sítio na internet. A criação de listas específicas de bestsellers de ficção JA permite-nos identificar as principais tendências (Cart, 2017) no que diz respeito à publicação e leitura desses livros, incluindo não apenas os livros mais vendidos, mas também os autores mais populares. O objetivo deste texto é analisar um conjunto de romances JA sistematicamente presentes em ambas as listas acima mencionadas durante o verão de 2018 em Portugal, refletindo sobre os seus temas, estrutura narrativa e estilo linguístico. A análise inclui a análise dos peritextos, como capas e design gráfico, e epitextos, como recomendações de editores e resenhas online, com o objetivo de compreender a relevância dos elementos paratextuais na determinação do sucesso destes livros. Este estudo tentará identificar as principais tendências da edição contemporânea de JA (Koss & Teale, 2009; Nilsen & Donelson, 2009; Wolf et al., 2010), incluindo a relevância das adaptações de filmes e séries de TV, bem como a influência das redes sociais, no que diz respeito à criação de um cânone de leitura alternativo.UA Editora2021-11-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/rual.v0i9.26770https://doi.org/10.34624/rual.v0i9.26770RUA-L: Revista da Universidade de Aveiro. Letras; No 9 (2020): Arte(s) e ofício(s) do livro e do mercado editorial; 91-105RUA-L: Revista da Universidade de Aveiro. Letras; Núm. 9 (2020): Arte(s) e ofício(s) do livro e do mercado editorial; 91-105RUA-L: Revista da Universidade de Aveiro. Letras; No 9 (2020): Arte(s) e ofício(s) do livro e do mercado editorial; 91-105RUA-L: Revista da Universidade de Aveiro. Letras; n.º 9 (2020): Arte(s) e ofício(s) do livro e do mercado editorial; 91-1052183-46950870-1547reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPenghttps://proa.ua.pt/index.php/rual/article/view/26770https://proa.ua.pt/index.php/rual/article/view/26770/19336Direitos de Autor (c) 2021 RUA-L: Revista da Universidade de Aveiro. Letrashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRamos, Ana Margarida2023-05-26T09:47:13Zoai:proa.ua.pt:article/26770Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T17:56:15.853606Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
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