Cria(r)tividade na matemática no dia a dia da educação pré-escolar
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Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v4i1.4223 |
Resumo: | “The development of mathematics on the first years is crucial and the success of future learning is depending on the quality of the experiments made available for children” (Serrazina, 2008, p. 9). This quote leads us to immediately question which experiments the kindergarten teachers provide to their children. According to our conception, the math learning may be “discovered” by the child himself, in an informal situation, allowing, simultaneously, the development of other skills, such as the verbal and written skill. The child is a creative being that discovers math by observing and exploring the surrounding world. In this communication we present and analyse three daily kindergarten situations at Colégio Novo da Maia that have allowed children from three different age levels to develop some math concepts, such as: counting, patterns and matching. At last, we suggest kindergarten teachers to use their general activities granting the children the opportunity to make their math findings together with their pairs. |
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Cria(r)tividade na matemática no dia a dia da educação pré-escolar“The development of mathematics on the first years is crucial and the success of future learning is depending on the quality of the experiments made available for children” (Serrazina, 2008, p. 9). This quote leads us to immediately question which experiments the kindergarten teachers provide to their children. According to our conception, the math learning may be “discovered” by the child himself, in an informal situation, allowing, simultaneously, the development of other skills, such as the verbal and written skill. The child is a creative being that discovers math by observing and exploring the surrounding world. In this communication we present and analyse three daily kindergarten situations at Colégio Novo da Maia that have allowed children from three different age levels to develop some math concepts, such as: counting, patterns and matching. At last, we suggest kindergarten teachers to use their general activities granting the children the opportunity to make their math findings together with their pairs.“Le développement des mathématiques sur les premières années c’est crucial et le succès de l’apprentissage futur proviens de la qualité des expériences mises à la disposition des enfants” (Serrazina, 2008, p. 9). Cette citation nous amène à remettre immédiatement en question: quelles sont les expériences qui procurent des éducateurs de la petite enfance à leurs enfants? Selon notre conception, l’apprentissage des mathématiques peut être «découvert» par l’enfant lui-même, dans une situation informelle, ce qui permet, simultanément, le développement d’autres compétences, telles que l’habileté verbale et écrite. L’enfant est un être créatif qui découvre les mathématiques en observant et en explorant le monde qui l’entoure. Dans cette communication, nous présentons et analysons trois situations de tous les jours de l’école maternelle au Colégio Novo da Maia qui ont permis à des enfants de trois différents niveaux d’âge développer certains concepts mathématiques, tels que: le comptage, les modèles et l’appariement. Par fin, nous suggérons aux professeurs de l’école maternelle à utiliser leurs activités générales d’octroi des enfants la possibilité de rendre leurs conclusions mathématiques avec leurs paires.“O desenvolvimento matemático nos primeiros anos é fundamental, dependendo o sucesso das aprendizagens futuras da qualidade das experiências proporcionadas às crianças” (Serrazina, 2008, p. 9). Esta citação leva-nos a questionar imediatamente: que experiências proporcionam os educadores de infância às suas crianças? Na nossa conceção, as aprendizagens matemáticas podem ser “descobertas” pela própria criança, em situações de caráter informal, permitindo simultaneamente o desenvolvimento de outras competências, como a competência verbal e escrita. A criança é um ser criativo que descobre a matemática observando e explorando o mundo que a rodeia. Nesta comunicação apresentamos e analisamos três situações do quotidiano do jardim de infância do Colégio Novo da Maia que permitiram a crianças de três níveis etários o desenvolvimento de conceitos matemáticos, tais como: contagens, padrões e correspondências. Por fim, sugerimos aos educadores de infância que aproveitem as atividades do dia a dia para as crianças fazerem as suas descobertas matemáticas em parceria com os seus pares.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2012-01-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v4i1.4223https://doi.org/10.34624/id.v4i1.4223Indagatio Didactica; Vol 4 No 1 (2012); 59-76Indagatio Didactica; Vol. 4 Núm. 1 (2012); 59-76Indagatio Didactica; Vol. 4 No 1 (2012); 59-76Indagatio Didactica; vol. 4 n.º 1 (2012); 59-761647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4223https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4223/3179de Osório, Joana TorresMaia, João Sampaioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:16:05Zoai:proa.ua.pt:article/4223Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:06.622225Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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