O uso do Moodle: relatos de alunos de contábeis

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Janaína Borges de
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Santos, Jocyléia Santana dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/ilcj.v5i1.14716
Resumo: The objective of this research was to understand how they are used on Digital Information and Communication Technologies, available in Moodle, in the course of Accounting of a higher education institution in Brazil. Given the understanding that further studies are required to demonstrate experience with this virtual learning environment in different educational institutions. The methodology adopted was the thematic oral history, for it were conducted semi-structured interviews with six students researched the course, it is also the qualitative type. The results of the narratives show that Moodle is used as a teachers' materials repository for students. The use of forums and chats are weak and hence the interactions and communications between student-student and student-teacher is well. Proper use of digital technologies can provide cooperative learning, so there is an opportune field to be explored in the researched course, but we need to rethink existing practices.
id RCAP_d83d429e539782855004db1cea374feb
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/14716
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling O uso do Moodle: relatos de alunos de contábeisThe objective of this research was to understand how they are used on Digital Information and Communication Technologies, available in Moodle, in the course of Accounting of a higher education institution in Brazil. Given the understanding that further studies are required to demonstrate experience with this virtual learning environment in different educational institutions. The methodology adopted was the thematic oral history, for it were conducted semi-structured interviews with six students researched the course, it is also the qualitative type. The results of the narratives show that Moodle is used as a teachers' materials repository for students. The use of forums and chats are weak and hence the interactions and communications between student-student and student-teacher is well. Proper use of digital technologies can provide cooperative learning, so there is an opportune field to be explored in the researched course, but we need to rethink existing practices.El objetivo de esta investigación fue entender cómo se utilizan las Tecnologías de la Información y la Comunicación Digital, disponible en Moodle, en el curso de Contabilidad de una Institución de Educación Superior en Brasil. Dado el entendimiento de que se necesitan más estudios para demostrar experiencia con este entorno virtual de aprendizaje en diferentes instituciones educativas. La metodología adoptada fue la historia oral temática, para ello se realizaron entrevistas semi-estructuradas con seis alumnos del curso investigado, también es del tipo cualitativo. Los resultados de los relatos muestran que Moodle es utilizado como materiales de repositorio de maestros para los estudiantes. El uso de los foros y chats son débiles y por lo tanto las interacciones y comunicaciones entre alumnos-alumnos y alumnos-profesor es así. El uso adecuado de las tecnologías digitales puede proporcionar el aprendizaje cooperativo, así que no es un campo propicio para ser explorado en el curso investigado, pero tenemos que repensar las prácticas existentes.O objetivo desta pesquisa foi entender como são utilizadas as Tecnologias de Informação e ComunicaçãoDigitais, disponíveis no Moodle, no curso de Ciências Contábeis de uma Instituição de Ensino Superior do Brasil. Haja vista a compreensão de que são necessários estudos que demonstrem experiências com este ambiente virtual de aprendizagem, em instituições de ensino distintas. A metodologia adotada foi a história oral temática, para isso foram realizadas entrevistas semi-estruturadas com seis alunos do curso pesquisado, é também do tipo qualitativa. Os resultados das narrativas demonstram que o Moodle é utilizado como um repositório de material dos professores para os alunos. O uso de fóruns e chats é incipiente e consequentemente as interações e comunicações entre alunosalunos e alunos-professor também é. O uso adequado de tecnologias digitais pode propiciar a aprendizagem cooperativa, portanto há um campo oportuno a ser explorado no curso pesquisado, porém é necessário repensar as práticas existentes.Universidade de Aveiro2015-01-01T00:00:00Zjournal articlejournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/ilcj.v5i1.14716oai:proa.ua.pt:article/14716Internet Latent Corpus Journal; Vol 5 No 1 (2015); 16-27Internet Latent Corpus Journal; Vol. 5 Núm. 1 (2015); 16-27Internet Latent Corpus Journal; Vol. 5 No 1 (2015); 16-27Internet Latent Corpus Journal; vol. 5 n.º 1 (2015); 16-271647-7308reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14716https://doi.org/10.34624/ilcj.v5i1.14716https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14716/10105Direitos de Autor (c) 2015 Internet Latent Corpus Journalhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Janaína Borges deSantos, Jocyléia Santana dos2022-09-05T15:21:37Zoai:proa.ua.pt:article/14716Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:13:45.760445Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv O uso do Moodle: relatos de alunos de contábeis
title O uso do Moodle: relatos de alunos de contábeis
spellingShingle O uso do Moodle: relatos de alunos de contábeis
Almeida, Janaína Borges de
title_short O uso do Moodle: relatos de alunos de contábeis
title_full O uso do Moodle: relatos de alunos de contábeis
title_fullStr O uso do Moodle: relatos de alunos de contábeis
title_full_unstemmed O uso do Moodle: relatos de alunos de contábeis
title_sort O uso do Moodle: relatos de alunos de contábeis
author Almeida, Janaína Borges de
author_facet Almeida, Janaína Borges de
Santos, Jocyléia Santana dos
author_role author
author2 Santos, Jocyléia Santana dos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida, Janaína Borges de
Santos, Jocyléia Santana dos
description The objective of this research was to understand how they are used on Digital Information and Communication Technologies, available in Moodle, in the course of Accounting of a higher education institution in Brazil. Given the understanding that further studies are required to demonstrate experience with this virtual learning environment in different educational institutions. The methodology adopted was the thematic oral history, for it were conducted semi-structured interviews with six students researched the course, it is also the qualitative type. The results of the narratives show that Moodle is used as a teachers' materials repository for students. The use of forums and chats are weak and hence the interactions and communications between student-student and student-teacher is well. Proper use of digital technologies can provide cooperative learning, so there is an opportune field to be explored in the researched course, but we need to rethink existing practices.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-01-01T00:00:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv journal article
journal article
journal article
info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/ilcj.v5i1.14716
oai:proa.ua.pt:article/14716
url https://doi.org/10.34624/ilcj.v5i1.14716
identifier_str_mv oai:proa.ua.pt:article/14716
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14716
https://doi.org/10.34624/ilcj.v5i1.14716
https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14716/10105
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2015 Internet Latent Corpus Journal
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2015 Internet Latent Corpus Journal
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Internet Latent Corpus Journal; Vol 5 No 1 (2015); 16-27
Internet Latent Corpus Journal; Vol. 5 Núm. 1 (2015); 16-27
Internet Latent Corpus Journal; Vol. 5 No 1 (2015); 16-27
Internet Latent Corpus Journal; vol. 5 n.º 1 (2015); 16-27
1647-7308
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130003926941696