O uso do Moodle: relatos de alunos de contábeis
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/ilcj.v5i1.14716 |
Resumo: | The objective of this research was to understand how they are used on Digital Information and Communication Technologies, available in Moodle, in the course of Accounting of a higher education institution in Brazil. Given the understanding that further studies are required to demonstrate experience with this virtual learning environment in different educational institutions. The methodology adopted was the thematic oral history, for it were conducted semi-structured interviews with six students researched the course, it is also the qualitative type. The results of the narratives show that Moodle is used as a teachers' materials repository for students. The use of forums and chats are weak and hence the interactions and communications between student-student and student-teacher is well. Proper use of digital technologies can provide cooperative learning, so there is an opportune field to be explored in the researched course, but we need to rethink existing practices. |
id |
RCAP_d83d429e539782855004db1cea374feb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/14716 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
O uso do Moodle: relatos de alunos de contábeisThe objective of this research was to understand how they are used on Digital Information and Communication Technologies, available in Moodle, in the course of Accounting of a higher education institution in Brazil. Given the understanding that further studies are required to demonstrate experience with this virtual learning environment in different educational institutions. The methodology adopted was the thematic oral history, for it were conducted semi-structured interviews with six students researched the course, it is also the qualitative type. The results of the narratives show that Moodle is used as a teachers' materials repository for students. The use of forums and chats are weak and hence the interactions and communications between student-student and student-teacher is well. Proper use of digital technologies can provide cooperative learning, so there is an opportune field to be explored in the researched course, but we need to rethink existing practices.El objetivo de esta investigación fue entender cómo se utilizan las Tecnologías de la Información y la Comunicación Digital, disponible en Moodle, en el curso de Contabilidad de una Institución de Educación Superior en Brasil. Dado el entendimiento de que se necesitan más estudios para demostrar experiencia con este entorno virtual de aprendizaje en diferentes instituciones educativas. La metodología adoptada fue la historia oral temática, para ello se realizaron entrevistas semi-estructuradas con seis alumnos del curso investigado, también es del tipo cualitativo. Los resultados de los relatos muestran que Moodle es utilizado como materiales de repositorio de maestros para los estudiantes. El uso de los foros y chats son débiles y por lo tanto las interacciones y comunicaciones entre alumnos-alumnos y alumnos-profesor es así. El uso adecuado de las tecnologías digitales puede proporcionar el aprendizaje cooperativo, así que no es un campo propicio para ser explorado en el curso investigado, pero tenemos que repensar las prácticas existentes.O objetivo desta pesquisa foi entender como são utilizadas as Tecnologias de Informação e ComunicaçãoDigitais, disponíveis no Moodle, no curso de Ciências Contábeis de uma Instituição de Ensino Superior do Brasil. Haja vista a compreensão de que são necessários estudos que demonstrem experiências com este ambiente virtual de aprendizagem, em instituições de ensino distintas. A metodologia adotada foi a história oral temática, para isso foram realizadas entrevistas semi-estruturadas com seis alunos do curso pesquisado, é também do tipo qualitativa. Os resultados das narrativas demonstram que o Moodle é utilizado como um repositório de material dos professores para os alunos. O uso de fóruns e chats é incipiente e consequentemente as interações e comunicações entre alunosalunos e alunos-professor também é. O uso adequado de tecnologias digitais pode propiciar a aprendizagem cooperativa, portanto há um campo oportuno a ser explorado no curso pesquisado, porém é necessário repensar as práticas existentes.Universidade de Aveiro2015-01-01T00:00:00Zjournal articlejournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/ilcj.v5i1.14716oai:proa.ua.pt:article/14716Internet Latent Corpus Journal; Vol 5 No 1 (2015); 16-27Internet Latent Corpus Journal; Vol. 5 Núm. 1 (2015); 16-27Internet Latent Corpus Journal; Vol. 5 No 1 (2015); 16-27Internet Latent Corpus Journal; vol. 5 n.º 1 (2015); 16-271647-7308reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14716https://doi.org/10.34624/ilcj.v5i1.14716https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14716/10105Direitos de Autor (c) 2015 Internet Latent Corpus Journalhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Janaína Borges deSantos, Jocyléia Santana dos2022-09-05T15:21:37Zoai:proa.ua.pt:article/14716Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:13:45.760445Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
O uso do Moodle: relatos de alunos de contábeis |
title |
O uso do Moodle: relatos de alunos de contábeis |
spellingShingle |
O uso do Moodle: relatos de alunos de contábeis Almeida, Janaína Borges de |
title_short |
O uso do Moodle: relatos de alunos de contábeis |
title_full |
O uso do Moodle: relatos de alunos de contábeis |
title_fullStr |
O uso do Moodle: relatos de alunos de contábeis |
title_full_unstemmed |
O uso do Moodle: relatos de alunos de contábeis |
title_sort |
O uso do Moodle: relatos de alunos de contábeis |
author |
Almeida, Janaína Borges de |
author_facet |
Almeida, Janaína Borges de Santos, Jocyléia Santana dos |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Jocyléia Santana dos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida, Janaína Borges de Santos, Jocyléia Santana dos |
description |
The objective of this research was to understand how they are used on Digital Information and Communication Technologies, available in Moodle, in the course of Accounting of a higher education institution in Brazil. Given the understanding that further studies are required to demonstrate experience with this virtual learning environment in different educational institutions. The methodology adopted was the thematic oral history, for it were conducted semi-structured interviews with six students researched the course, it is also the qualitative type. The results of the narratives show that Moodle is used as a teachers' materials repository for students. The use of forums and chats are weak and hence the interactions and communications between student-student and student-teacher is well. Proper use of digital technologies can provide cooperative learning, so there is an opportune field to be explored in the researched course, but we need to rethink existing practices. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-01-01T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
journal article journal article journal article info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/ilcj.v5i1.14716 oai:proa.ua.pt:article/14716 |
url |
https://doi.org/10.34624/ilcj.v5i1.14716 |
identifier_str_mv |
oai:proa.ua.pt:article/14716 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14716 https://doi.org/10.34624/ilcj.v5i1.14716 https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14716/10105 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2015 Internet Latent Corpus Journal https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2015 Internet Latent Corpus Journal https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Internet Latent Corpus Journal; Vol 5 No 1 (2015); 16-27 Internet Latent Corpus Journal; Vol. 5 Núm. 1 (2015); 16-27 Internet Latent Corpus Journal; Vol. 5 No 1 (2015); 16-27 Internet Latent Corpus Journal; vol. 5 n.º 1 (2015); 16-27 1647-7308 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130003926941696 |