Paths taken in the construction of learning objects: a case study

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Karine Pinheiro de
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Silva, Bento Duarte
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://hdl.handle.net/1822/36242
Resumo: New ways of learning through learning objects is a prerequisite for this new generation in which digital media are part of the life of the student. In order to understand the importance of constructing these digital learning objects we developed the Digital Agents Project. By conducting a case study of the Project, in the State of Ceará, Brazil, we intended to realize the gear of people who work in the construction process in order to characterize their performance. Thus, we used a mixed research methodology, conducting a qualitative analysis with observation grids, as well as quantitatively, through a questionnaire. The research highlights the importance of this sector and the need for teacher training on development of educational resources. The results highlight the need for expansion of links and easy access to technological resources to mobilize teachers use learning objects in their classes, paying attention to the quality criteria.
id RCAP_d850c96a13bbf7053450c200c2a81374
oai_identifier_str oai:repositorium.sdum.uminho.pt:1822/36242
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Paths taken in the construction of learning objects: a case studyCaminhos percorridos na construção de objetos de aprendizagem: um estudo de casoLearning objectsDigital resourcesInstructional designOnline educationObjetos de aprendizagemRecursos digitaisDesign instructionalEducação onlineCiências Sociais::Ciências da EducaçãoNew ways of learning through learning objects is a prerequisite for this new generation in which digital media are part of the life of the student. In order to understand the importance of constructing these digital learning objects we developed the Digital Agents Project. By conducting a case study of the Project, in the State of Ceará, Brazil, we intended to realize the gear of people who work in the construction process in order to characterize their performance. Thus, we used a mixed research methodology, conducting a qualitative analysis with observation grids, as well as quantitatively, through a questionnaire. The research highlights the importance of this sector and the need for teacher training on development of educational resources. The results highlight the need for expansion of links and easy access to technological resources to mobilize teachers use learning objects in their classes, paying attention to the quality criteria.Novas formas de aprender por meio de objetos de aprendizagem é condição fundamental nessa nova geração em que os meios digitais fazem parte do universo do aluno. Com o objetivo de compreender a importância da construção desses objetos digitais de aprendizagem desenvolvemos o Projeto Agentes Digitais. Por meio da realização de um estudo de caso do Projeto, no Estado do Ceará -Brasil, procuramos perceber a engrenagem de pessoas que atuam no processo de construção no intuito de caraterizar a atuação dos responsáveis. Assim, utilizamos uma metodologia mista de pesquisa, efetuando uma análise qualitativa, com grelhas de observação, bem como quantitativa por meio de questionário. A pesquisa destaca a importância deste setor e a necessidade de formação de professores para o desenvolvimento de recursos educacionais. Os resultados destacam a necessidade de ampliação de links e recursos tecnológicos de fácil acesso que mobilizem os professores a utilizar os objetos de aprendizagem em suas aulas, atentando para os critérios de qualidade.CIEdUniversidad de A CoruñaUniversidade do MinhoSouza, Karine Pinheiro deSilva, Bento Duarte20142014-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://hdl.handle.net/1822/36242engSouza, Karine Pinheiro & Silva, Bento D. (2014). Paths taken in the construction of learning objects: A case study. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación. Universidade da Corunha, pp. 103-110.2386-741810.17979/2386-7418.reipe.2014v1i2.9.103http://revistas.udc.es/index.php/reipe/issue/view/2info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-01-20T01:19:16Zoai:repositorium.sdum.uminho.pt:1822/36242Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T18:48:38.556752Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Paths taken in the construction of learning objects: a case study
Caminhos percorridos na construção de objetos de aprendizagem: um estudo de caso
title Paths taken in the construction of learning objects: a case study
spellingShingle Paths taken in the construction of learning objects: a case study
Souza, Karine Pinheiro de
Learning objects
Digital resources
Instructional design
Online education
Objetos de aprendizagem
Recursos digitais
Design instructional
Educação online
Ciências Sociais::Ciências da Educação
title_short Paths taken in the construction of learning objects: a case study
title_full Paths taken in the construction of learning objects: a case study
title_fullStr Paths taken in the construction of learning objects: a case study
title_full_unstemmed Paths taken in the construction of learning objects: a case study
title_sort Paths taken in the construction of learning objects: a case study
author Souza, Karine Pinheiro de
author_facet Souza, Karine Pinheiro de
Silva, Bento Duarte
author_role author
author2 Silva, Bento Duarte
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade do Minho
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Karine Pinheiro de
Silva, Bento Duarte
dc.subject.por.fl_str_mv Learning objects
Digital resources
Instructional design
Online education
Objetos de aprendizagem
Recursos digitais
Design instructional
Educação online
Ciências Sociais::Ciências da Educação
topic Learning objects
Digital resources
Instructional design
Online education
Objetos de aprendizagem
Recursos digitais
Design instructional
Educação online
Ciências Sociais::Ciências da Educação
description New ways of learning through learning objects is a prerequisite for this new generation in which digital media are part of the life of the student. In order to understand the importance of constructing these digital learning objects we developed the Digital Agents Project. By conducting a case study of the Project, in the State of Ceará, Brazil, we intended to realize the gear of people who work in the construction process in order to characterize their performance. Thus, we used a mixed research methodology, conducting a qualitative analysis with observation grids, as well as quantitatively, through a questionnaire. The research highlights the importance of this sector and the need for teacher training on development of educational resources. The results highlight the need for expansion of links and easy access to technological resources to mobilize teachers use learning objects in their classes, paying attention to the quality criteria.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2014-01-01T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://hdl.handle.net/1822/36242
url https://hdl.handle.net/1822/36242
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv Souza, Karine Pinheiro & Silva, Bento D. (2014). Paths taken in the construction of learning objects: A case study. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación. Universidade da Corunha, pp. 103-110.
2386-7418
10.17979/2386-7418.reipe.2014v1i2.9.103
http://revistas.udc.es/index.php/reipe/issue/view/2
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de A Coruña
publisher.none.fl_str_mv Universidad de A Coruña
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799132248629313536