Economic values, beliefs and behaviors: a regional approach

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Graça , João Carlos
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Lopes , João Carlos, Niza , Cláudia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.31447/AS00032573.2015214.04
Resumo: The purpose of this paper is to identify relationships between economic value orientations, beliefs, and behaviors of agents, on the one hand, and differences between levels of economic development, on the other. Empirical analysis is based on a sample of Portuguese municipalities and corresponding parishes, organized in groups according to an urban-versus-rural typology and to levels of development as measured by GDP per capita. Different value orientations, beliefs, and behaviors were identified. Four clusters were considered: “stabilization”, “economic nationalism”, “entrepreneurship,” and “consumerism”. These clusters are related to the spatial dimensions considered.
id RCAP_d8d5571f88d8f600c56a25e73ab2bd73
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/23182
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Economic values, beliefs and behaviors: a regional approach.Valores, crenças e comportamentos económicos: uma abordagem regionalvalorescrençascomportamentos económicosregiões portuguesaseconomic valueseconomic beliefseconomic behaviorsPortuguese regionsThe purpose of this paper is to identify relationships between economic value orientations, beliefs, and behaviors of agents, on the one hand, and differences between levels of economic development, on the other. Empirical analysis is based on a sample of Portuguese municipalities and corresponding parishes, organized in groups according to an urban-versus-rural typology and to levels of development as measured by GDP per capita. Different value orientations, beliefs, and behaviors were identified. Four clusters were considered: “stabilization”, “economic nationalism”, “entrepreneurship,” and “consumerism”. These clusters are related to the spatial dimensions considered..O propósito deste artigo é identificar relações entre orientações valorativas, crenças e comportamentos económicos, de um lado, e diferenças em níveis de desenvolvimento económico, do outro. A análise empírica está baseada numa amostra dos municípios portugueses e correspondentes freguesias, os quais foram organizados em grupos de acordo com uma tipologia urbano-rural e segundo níveis de desenvolvimento medidos através do PIB per capita. Identificámos diferentes orientações valorativas, crenças e comportamentos económicos. Foram subsequentemente considerados quatro clusters, os quais designámos genericamente como correspondentes a “estabilização”, “nacionalismo económico”, “empreendedorismo” e “consumismo”. Estes quatro clusters estão relacionados com as dimensões espaciais consideradas.Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa2015-03-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.31447/AS00032573.2015214.04https://doi.org/10.31447/AS00032573.2015214.04Análise Social; Vol. 50 N.º 214 (2015); 74-1022182-29990003-2573reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPenghttps://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/23182https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/23182/17248Direitos de Autor (c) 2015 Análise Socialinfo:eu-repo/semantics/openAccessGraça , João CarlosLopes , João CarlosNiza , Cláudia2024-02-24T06:09:25Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/23182Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T18:01:50.520485Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Economic values, beliefs and behaviors: a regional approach
.
Valores, crenças e comportamentos económicos: uma abordagem regional
title Economic values, beliefs and behaviors: a regional approach
spellingShingle Economic values, beliefs and behaviors: a regional approach
Graça , João Carlos
valores
crenças
comportamentos económicos
regiões portuguesas
economic values
economic beliefs
economic behaviors
Portuguese regions
title_short Economic values, beliefs and behaviors: a regional approach
title_full Economic values, beliefs and behaviors: a regional approach
title_fullStr Economic values, beliefs and behaviors: a regional approach
title_full_unstemmed Economic values, beliefs and behaviors: a regional approach
title_sort Economic values, beliefs and behaviors: a regional approach
author Graça , João Carlos
author_facet Graça , João Carlos
Lopes , João Carlos
Niza , Cláudia
author_role author
author2 Lopes , João Carlos
Niza , Cláudia
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Graça , João Carlos
Lopes , João Carlos
Niza , Cláudia
dc.subject.por.fl_str_mv valores
crenças
comportamentos económicos
regiões portuguesas
economic values
economic beliefs
economic behaviors
Portuguese regions
topic valores
crenças
comportamentos económicos
regiões portuguesas
economic values
economic beliefs
economic behaviors
Portuguese regions
description The purpose of this paper is to identify relationships between economic value orientations, beliefs, and behaviors of agents, on the one hand, and differences between levels of economic development, on the other. Empirical analysis is based on a sample of Portuguese municipalities and corresponding parishes, organized in groups according to an urban-versus-rural typology and to levels of development as measured by GDP per capita. Different value orientations, beliefs, and behaviors were identified. Four clusters were considered: “stabilization”, “economic nationalism”, “entrepreneurship,” and “consumerism”. These clusters are related to the spatial dimensions considered.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-03-30
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.31447/AS00032573.2015214.04
https://doi.org/10.31447/AS00032573.2015214.04
url https://doi.org/10.31447/AS00032573.2015214.04
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/23182
https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/23182/17248
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2015 Análise Social
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2015 Análise Social
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa
dc.source.none.fl_str_mv Análise Social; Vol. 50 N.º 214 (2015); 74-102
2182-2999
0003-2573
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799131685434949632