Economic values, beliefs and behaviors: a regional approach
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.31447/AS00032573.2015214.04 |
Resumo: | The purpose of this paper is to identify relationships between economic value orientations, beliefs, and behaviors of agents, on the one hand, and differences between levels of economic development, on the other. Empirical analysis is based on a sample of Portuguese municipalities and corresponding parishes, organized in groups according to an urban-versus-rural typology and to levels of development as measured by GDP per capita. Different value orientations, beliefs, and behaviors were identified. Four clusters were considered: “stabilization”, “economic nationalism”, “entrepreneurship,” and “consumerism”. These clusters are related to the spatial dimensions considered. |
id |
RCAP_d8d5571f88d8f600c56a25e73ab2bd73 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/23182 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Economic values, beliefs and behaviors: a regional approach.Valores, crenças e comportamentos económicos: uma abordagem regionalvalorescrençascomportamentos económicosregiões portuguesaseconomic valueseconomic beliefseconomic behaviorsPortuguese regionsThe purpose of this paper is to identify relationships between economic value orientations, beliefs, and behaviors of agents, on the one hand, and differences between levels of economic development, on the other. Empirical analysis is based on a sample of Portuguese municipalities and corresponding parishes, organized in groups according to an urban-versus-rural typology and to levels of development as measured by GDP per capita. Different value orientations, beliefs, and behaviors were identified. Four clusters were considered: “stabilization”, “economic nationalism”, “entrepreneurship,” and “consumerism”. These clusters are related to the spatial dimensions considered..O propósito deste artigo é identificar relações entre orientações valorativas, crenças e comportamentos económicos, de um lado, e diferenças em níveis de desenvolvimento económico, do outro. A análise empírica está baseada numa amostra dos municípios portugueses e correspondentes freguesias, os quais foram organizados em grupos de acordo com uma tipologia urbano-rural e segundo níveis de desenvolvimento medidos através do PIB per capita. Identificámos diferentes orientações valorativas, crenças e comportamentos económicos. Foram subsequentemente considerados quatro clusters, os quais designámos genericamente como correspondentes a “estabilização”, “nacionalismo económico”, “empreendedorismo” e “consumismo”. Estes quatro clusters estão relacionados com as dimensões espaciais consideradas.Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa2015-03-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.31447/AS00032573.2015214.04https://doi.org/10.31447/AS00032573.2015214.04Análise Social; Vol. 50 N.º 214 (2015); 74-1022182-29990003-2573reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPenghttps://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/23182https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/23182/17248Direitos de Autor (c) 2015 Análise Socialinfo:eu-repo/semantics/openAccessGraça , João CarlosLopes , João CarlosNiza , Cláudia2024-02-24T06:09:25Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/23182Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T18:01:50.520485Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Economic values, beliefs and behaviors: a regional approach . Valores, crenças e comportamentos económicos: uma abordagem regional |
title |
Economic values, beliefs and behaviors: a regional approach |
spellingShingle |
Economic values, beliefs and behaviors: a regional approach Graça , João Carlos valores crenças comportamentos económicos regiões portuguesas economic values economic beliefs economic behaviors Portuguese regions |
title_short |
Economic values, beliefs and behaviors: a regional approach |
title_full |
Economic values, beliefs and behaviors: a regional approach |
title_fullStr |
Economic values, beliefs and behaviors: a regional approach |
title_full_unstemmed |
Economic values, beliefs and behaviors: a regional approach |
title_sort |
Economic values, beliefs and behaviors: a regional approach |
author |
Graça , João Carlos |
author_facet |
Graça , João Carlos Lopes , João Carlos Niza , Cláudia |
author_role |
author |
author2 |
Lopes , João Carlos Niza , Cláudia |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Graça , João Carlos Lopes , João Carlos Niza , Cláudia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
valores crenças comportamentos económicos regiões portuguesas economic values economic beliefs economic behaviors Portuguese regions |
topic |
valores crenças comportamentos económicos regiões portuguesas economic values economic beliefs economic behaviors Portuguese regions |
description |
The purpose of this paper is to identify relationships between economic value orientations, beliefs, and behaviors of agents, on the one hand, and differences between levels of economic development, on the other. Empirical analysis is based on a sample of Portuguese municipalities and corresponding parishes, organized in groups according to an urban-versus-rural typology and to levels of development as measured by GDP per capita. Different value orientations, beliefs, and behaviors were identified. Four clusters were considered: “stabilization”, “economic nationalism”, “entrepreneurship,” and “consumerism”. These clusters are related to the spatial dimensions considered. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-03-30 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.31447/AS00032573.2015214.04 https://doi.org/10.31447/AS00032573.2015214.04 |
url |
https://doi.org/10.31447/AS00032573.2015214.04 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/23182 https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/23182/17248 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2015 Análise Social info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2015 Análise Social |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Análise Social; Vol. 50 N.º 214 (2015); 74-102 2182-2999 0003-2573 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799131685434949632 |