Questionário de Estilos e Dimensões Parentais – Versão Reduzida: Adaptação portuguesa do Parenting Styles and Dimensions Questionnaire – Short Form
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Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.14195/1647-8606_51_11 |
Resumo: | The Parenting Styles and Dimensions Questionnaire – Short Form (Robinson, Mandleco, Olsen & Hart, 2001) is a self-report measure designed to assess the parenting styles of parents of school-age children, with good psychometric properties internationally established. Aiming to present the Portuguese version of this instrument, a sample of 344 fathers and mothers of 1st to 4th graders completed the questionnaire. Structural equation modelling procedures (confirmatory factor analysis) outlined a multidimensional and hierarchical factorial structure, similar to the original version, composed of first and second order factors, representing authoritative, authoritarian and permissive parenting styles, and corresponding dimensions. Generally, good model fit provides support to the theoretical model. Internal reliability scores were satisfactory and close to results of the original studies. |
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Questionário de Estilos e Dimensões Parentais – Versão Reduzida: Adaptação portuguesa do Parenting Styles and Dimensions Questionnaire – Short FormAutoridade parentalestilos e dimensões parentaisanálise factorial confirmatóriaAutorité parentalestyles et dimensions parentalesanalyse factorielle confirmatoireParental authorityparenting styles and dimensionsconfirmatory factor analysisThe Parenting Styles and Dimensions Questionnaire – Short Form (Robinson, Mandleco, Olsen & Hart, 2001) is a self-report measure designed to assess the parenting styles of parents of school-age children, with good psychometric properties internationally established. Aiming to present the Portuguese version of this instrument, a sample of 344 fathers and mothers of 1st to 4th graders completed the questionnaire. Structural equation modelling procedures (confirmatory factor analysis) outlined a multidimensional and hierarchical factorial structure, similar to the original version, composed of first and second order factors, representing authoritative, authoritarian and permissive parenting styles, and corresponding dimensions. Generally, good model fit provides support to the theoretical model. Internal reliability scores were satisfactory and close to results of the original studies.Le Parenting Styles and Dimensions Questionnaire – Short Form (Robinson, Mandleco, Olsen & Hart, 2001) est un questionnaire conçu pour évaluer les styles parentaux, avec des bonnes propriétés psychométriques internationalement confirmées. Visant à présenter la version portugaise de cet instrument, le questionnaire a été traduit et soumis à un échantillon portugais de 344 pères et mères d’enfants fréquentant le premier cycle de l’enseignement (de la première à la quatrième année). La technique des modèles d’équations structurelles (analyse factorielle confirmatoire) a montré une structure factorielle similaire à l’originelle anglaise, multidimensionnelle et hiérarchique, composée par des facteurs de premier et de deuxième ordre, représentant les styles parentaux démocratique, autoritaire et permissif, aussi bien que leurs respectives dimensions. En général, les résultats obtenus présentent un bon ajustement du modèle théorique aux données empiriques. L’évaluation de la fiabilité interne présente des résultats satisfaisants et en accord avec les résultats originaux.O Parenting Styles and Dimensions Questionnaire – Short Form (Robinson, Mandleco, Olsen & Hart, 2001) é um questionário utilizado para avaliar os estilos parentais de pais e mães de crianças em idade escolar, cujas qualidades psicométricas estão bem estabelecidas internacionalmente. Com o objectivo de apresentar a versão portuguesa deste instrumento, o questionário foi aplicado a uma amostra de 344 pais e mães com filhos a frequentar o 1º Ciclo do Ensino Básico. A sua estrutura, evidenciada graças ao recurso à técnica de modelação de equações estruturais (análise factorial confirmatória), revelou-se semelhante à original: multidimensional e hierárquica, formada por factores de primeira e segunda ordem, que diferenciam os estilos parentais democrático, autoritário e permissivo, bem como as respectivas dimensões. Em termos gerais, os resultados finais revelam um bom ajustamento do modelo teórico aos dados. A consistência interna apresenta, igualmente, valores próximos da versão original, podendo ser considerada satisfatória.Imprensa da Universidade de Coimbra2009-06-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.14195/1647-8606_51_11https://doi.org/10.14195/1647-8606_51_11Psychologica; No. 51 (2009); p. 169-188Psychologica; N.º 51 (2009); p. 169-1881647-86060871-465710.14195/1647-8606_51reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://impactum-journals.uc.pt/psychologica/article/view/1647-8606_51_11https://impactum-journals.uc.pt/psychologica/article/view/1647-8606_51_11/469Miguel, IsabelValentim, Joaquim PiresCarugati, Feliceinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-05-31T13:59:07Zoai:impactum-journals.uc.pt:article/1021Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T17:56:48.334950Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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The Parenting Styles and Dimensions Questionnaire – Short Form (Robinson, Mandleco, Olsen & Hart, 2001) is a self-report measure designed to assess the parenting styles of parents of school-age children, with good psychometric properties internationally established. Aiming to present the Portuguese version of this instrument, a sample of 344 fathers and mothers of 1st to 4th graders completed the questionnaire. Structural equation modelling procedures (confirmatory factor analysis) outlined a multidimensional and hierarchical factorial structure, similar to the original version, composed of first and second order factors, representing authoritative, authoritarian and permissive parenting styles, and corresponding dimensions. Generally, good model fit provides support to the theoretical model. Internal reliability scores were satisfactory and close to results of the original studies. |
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