Ambiente e desenvolvimento sustentável: educação para a ética e cidadania: Environment and sustainable development: education for ethics and citizenship
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10284/7814 |
Resumo: | Sustainable development requires participation of informed citizens and education for social responsibility. There is a trilogy of senses: technical, ethical and legal-political. Sustainable development starts to be a technical criterion for evaluation of the various possibilities that scientific and technological evolution brings to the modern world. In addition, it is an ethical evaluation criterion, supported on the idea of inter-generational solidarity, and in the legal-political plan is a principle that aims the continuation of common good, through a fair distribution of wealth and the preservation of essential resources for the future of humanity. |
id |
RCAP_d95fa14b6773a978962604a7124f79f1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:bdigital.ufp.pt:10284/7814 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Ambiente e desenvolvimento sustentável: educação para a ética e cidadania: Environment and sustainable development: education for ethics and citizenshipEnvironmentSustainable developmentCitizenshipEnvironmental ethicsEnvironmental educationSustainable development requires participation of informed citizens and education for social responsibility. There is a trilogy of senses: technical, ethical and legal-political. Sustainable development starts to be a technical criterion for evaluation of the various possibilities that scientific and technological evolution brings to the modern world. In addition, it is an ethical evaluation criterion, supported on the idea of inter-generational solidarity, and in the legal-political plan is a principle that aims the continuation of common good, through a fair distribution of wealth and the preservation of essential resources for the future of humanity.INED - Centro de Investigação e Inovação em EducaçãoRepositório Institucional da Universidade Fernando PessoaOliveira, GiselaArcher, António Barreto2019-09-03T11:23:12Z2015-01-01T00:00:00Z2015-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10284/7814porOliveira, G. M., Archer, A. B. 2015. ‘Ambiente e desenvolvimento sustentável: educação para a ética e cidadania’ (Environment and sustainable development: education to ethics and citizenship), Sensos (ISSN: 2182-5127), Volume V, n. 2 (Tema: Educação, Bem-estar e Ambiente), p. 185-200. http://sensos.ese.ipp.pt/revista/index.php/sensos/article/view/2212182-5127info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2022-09-06T02:07:11Zoai:bdigital.ufp.pt:10284/7814Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:44:43.203702Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ambiente e desenvolvimento sustentável: educação para a ética e cidadania: Environment and sustainable development: education for ethics and citizenship |
title |
Ambiente e desenvolvimento sustentável: educação para a ética e cidadania: Environment and sustainable development: education for ethics and citizenship |
spellingShingle |
Ambiente e desenvolvimento sustentável: educação para a ética e cidadania: Environment and sustainable development: education for ethics and citizenship Oliveira, Gisela Environment Sustainable development Citizenship Environmental ethics Environmental education |
title_short |
Ambiente e desenvolvimento sustentável: educação para a ética e cidadania: Environment and sustainable development: education for ethics and citizenship |
title_full |
Ambiente e desenvolvimento sustentável: educação para a ética e cidadania: Environment and sustainable development: education for ethics and citizenship |
title_fullStr |
Ambiente e desenvolvimento sustentável: educação para a ética e cidadania: Environment and sustainable development: education for ethics and citizenship |
title_full_unstemmed |
Ambiente e desenvolvimento sustentável: educação para a ética e cidadania: Environment and sustainable development: education for ethics and citizenship |
title_sort |
Ambiente e desenvolvimento sustentável: educação para a ética e cidadania: Environment and sustainable development: education for ethics and citizenship |
author |
Oliveira, Gisela |
author_facet |
Oliveira, Gisela Archer, António Barreto |
author_role |
author |
author2 |
Archer, António Barreto |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Fernando Pessoa |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Gisela Archer, António Barreto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Environment Sustainable development Citizenship Environmental ethics Environmental education |
topic |
Environment Sustainable development Citizenship Environmental ethics Environmental education |
description |
Sustainable development requires participation of informed citizens and education for social responsibility. There is a trilogy of senses: technical, ethical and legal-political. Sustainable development starts to be a technical criterion for evaluation of the various possibilities that scientific and technological evolution brings to the modern world. In addition, it is an ethical evaluation criterion, supported on the idea of inter-generational solidarity, and in the legal-political plan is a principle that aims the continuation of common good, through a fair distribution of wealth and the preservation of essential resources for the future of humanity. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-01-01T00:00:00Z 2015-01-01T00:00:00Z 2019-09-03T11:23:12Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10284/7814 |
url |
http://hdl.handle.net/10284/7814 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Oliveira, G. M., Archer, A. B. 2015. ‘Ambiente e desenvolvimento sustentável: educação para a ética e cidadania’ (Environment and sustainable development: education to ethics and citizenship), Sensos (ISSN: 2182-5127), Volume V, n. 2 (Tema: Educação, Bem-estar e Ambiente), p. 185-200. http://sensos.ese.ipp.pt/revista/index.php/sensos/article/view/221 2182-5127 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
INED - Centro de Investigação e Inovação em Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
INED - Centro de Investigação e Inovação em Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130312733622272 |