ICT and the collaboration processes among teachers: a case study

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Inez
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Pedro, Luís
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v9i4.964
Resumo: The dimension that involves collaborative work is essential for the professional development and improvement of teachers’ practices. Collaborative groups, in academic contexts, provide opportunities for exchange of experiences and articulation of practices, providing participating teachers with opportunities to learn from each other. This paper presents part of the doctoral research, developed under the Doctoral Program in Multimedia in Education, University of Aveiro, Portugal. It is a unique case study, with an emergent interpretive nature, which corresponds to the monitoring, through participant observation and interviews at the end of the process, of the use of a digital tool within a course of a Brazilian university, which occurred in the first semester of 2016 academic year. Results point to the positive perception by teachers of the importance of technologies in the context of subject, although in the collaborative work different factors have emerged, such as individual difficulties related to practice in sharing discipline, but also referring to the absence of digital skills, that influence the collaboration process as a whole.
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spelling ICT and the collaboration processes among teachers: a case studyAs TIC e o processo de colaboração entre professores: um estudo de casoThe dimension that involves collaborative work is essential for the professional development and improvement of teachers’ practices. Collaborative groups, in academic contexts, provide opportunities for exchange of experiences and articulation of practices, providing participating teachers with opportunities to learn from each other. This paper presents part of the doctoral research, developed under the Doctoral Program in Multimedia in Education, University of Aveiro, Portugal. It is a unique case study, with an emergent interpretive nature, which corresponds to the monitoring, through participant observation and interviews at the end of the process, of the use of a digital tool within a course of a Brazilian university, which occurred in the first semester of 2016 academic year. Results point to the positive perception by teachers of the importance of technologies in the context of subject, although in the collaborative work different factors have emerged, such as individual difficulties related to practice in sharing discipline, but also referring to the absence of digital skills, that influence the collaboration process as a whole.La dimensión que implica el trabajo colaborativo se constituye esencial para el desarrollo profesional y la mejoría de las prácticas de los profesores. Los grupos colaborativos, que están presentes en contextos académicos, proporcionan oportunidades para el intercambio de experiencias y la conexión de las prácticas entre los profesores participantes dándoles posibilidades para aprender unos de los otros. El presente artículo expone parte de la investigación desarrollada en el âmbito del Programa Doctoral en Multimedia en Educación, por la Universidad de Aveiro, Portugal. Se trata de una investigación de caso único, de carácter interpretativo emergente, del seguimiento, a través de la observación participante y de entrevistas al final del proceso, de la utilización de una herramienta digital en el ámbito de una disciplina de un curso en una universidad brasileña, que ocurrió en el primer semestre del año lectivo de 2016. Los resultados apuntaron a la percepción positiva, por los profesores, de la importancia de las tecnologías en el contexto de la disciplina, aunque en lo tocante al trabajo colaborativo hayan emergido distintos factores, como dificultades individuales relacionadas con la práctica en el compartir disciplina, pero también referentes a la ausencia de competencias digitales, a influir en el proceso de colaboración como un todo.A dimensão que envolve o trabalho colaborativo constitui-se essencial para o desenvolvimento profissional e melhoria das práticas de professores. Grupos colaborativos, presentes em contextos académicos, proporcionam oportunidades para a troca de experiências e articulação de práticas, propiciando aos professores participantes possibilidades de aprendizado uns com os outros. O presente artigo expõe parte da investigação desenvolvida no âmbito do Programa Doutoral em Multimédia em Educação da Universidade de Aveiro, Portugal. Trata-se de um estudo de caso único, de caráter interpretativo emergente, que corresponde ao acompanhamento, por meio da observação participante e entrevistas no final do processo, da utilização de uma ferramenta digital no âmbito de uma disciplina de um curso de uma universidade brasileira, ocorrido no primeiro semestre do ano letivo de 2016. Os resultados apontam para uma percepção genericamente positiva, por parte dos professores, da importância das tecnologias em contexto de disciplina, embora no que diz respeito ao trabalho colaborativo tenham emergido fatores distintos, como dificuldades individuais relacionadas com a prática de partilha de uma disciplina, mas também referentes à ausência de competências digitais, que influenciam o processo de colaboração como um todo.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2017-12-19info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v9i4.964https://doi.org/10.34624/id.v9i4.964Indagatio Didactica; Vol 9 No 4 (2017); 227-245Indagatio Didactica; Vol. 9 Núm. 4 (2017); 227-245Indagatio Didactica; Vol. 9 No 4 (2017); 227-245Indagatio Didactica; vol. 9 n.º 4 (2017); 227-2451647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/964https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/964/793Silva, InezPedro, Luísinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:14:38Zoai:proa.ua.pt:article/964Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:29:56.187982Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
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