A importância da gestão da eficiência nos agrupamentos de escolas do ensino básico e secundário: um estudo de caso
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Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
DOI: | 10.7559/gestaoedesenvolvimento.2017.390 |
Texto Completo: | https://doi.org/10.7559/gestaoedesenvolvimento.2017.390 |
Resumo: | The national debate on the management of basic and secondary educational institutions has focused on curricular and disciplinary problems, without considering other relevant issues such as efficiency. The present text seeks to focus the debate on the need for reliable indicators which are easily understood by the vast number of social players interested in the efficiency of school establishments. Given the lack of comparability between schools, there is always a danger that the debate becomes dominated by interest’s groups or merely focuses on ideological issues, thereby alienating key stakeholders, parents and other interested parties. This case study, which supports the presentation and interpretation of management indicators, demonstrates that the search for efficiency measures encourages the raising of issues of efficacy, and promotes an awareness, among teachers and other staff, of the availability and importance of human resource management within school establishments. |
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A importância da gestão da eficiência nos agrupamentos de escolas do ensino básico e secundário: um estudo de casoThe national debate on the management of basic and secondary educational institutions has focused on curricular and disciplinary problems, without considering other relevant issues such as efficiency. The present text seeks to focus the debate on the need for reliable indicators which are easily understood by the vast number of social players interested in the efficiency of school establishments. Given the lack of comparability between schools, there is always a danger that the debate becomes dominated by interest’s groups or merely focuses on ideological issues, thereby alienating key stakeholders, parents and other interested parties. This case study, which supports the presentation and interpretation of management indicators, demonstrates that the search for efficiency measures encourages the raising of issues of efficacy, and promotes an awareness, among teachers and other staff, of the availability and importance of human resource management within school establishments.O debate nacional acerca da gestão dos estabelecimentos de ensino básico e secundário tem estado centrado em problemas curriculares e disciplinares sem atender a questões relevantes nos domínios da eficiência. O presente texto procura trazer para o cerne do debate a necessidade de se dispor de indicadores fiáveis e facilmente interpretáveis por um conjunto vasto de atores sociais interessados na eficiência das organizações escolares. Na ausência desta comparabilidade entre estabelecimentos escolares dificilmente se poderá escapar a uma captura do debate democrático por interesses meramente corporativos e ou pela questão ideológica, afastando deste os principais interessados, os pais e outros atores pertinentes da comunidade educativa envolvente. O estudo de caso que suporta a apresentação e interpretação de indicadores de gestão revela que a procura de indicadores de eficiência permite, por um lado, levantar questões pertinentes de eficácia subjacentes e por outro, ganhar os docentes e outros funcionários para uma tomada de consciência da importância da gestão dos recursos humanos disponíveis nestas organizações.Universidade Católica Portuguesa2017-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.7559/gestaoedesenvolvimento.2017.390oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/390Gestão e Desenvolvimento; No 25 (2017); 195-217Gestão e Desenvolvimento; n. 25 (2017); 195-2172184-56380872-556X10.7559/gestaoedesenvolvimento.2017.n25reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/gestaoedesenvolvimento/article/view/390https://doi.org/10.7559/gestaoedesenvolvimento.2017.390https://revistas.ucp.pt/index.php/gestaoedesenvolvimento/article/view/390/346Direitos de Autor (c) 2017 Albino Lopes, Luís Barrosa, Amélia Virgínia Fonseca, José Manuel Machadohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLopes, AlbinoBarrosa, LuísFonseca, Amélia VirgíniaMachado, José Manuel2022-09-23T15:47:18Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/390Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:04:37.057176Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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