Análise pragmática do comentário crítico em relatórios de observação de aulas : contributo para uma reflexão sobre a profissionalidade docente

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Duarte, Isabel Margarida
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Rodrigues, Sónia Valente
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://hdl.handle.net/10216/87420
Resumo: At present, when considering models for initial teachers training the capacity to reflect on different aspects of teaching is valued. The efficiency of the approaches used to develop this capacity in the students is an open question. Knowledge about the results of the tools used in initial teachers training may be enhanced by the analysis of one of the texts types where the reflexion is transcribed, the classroom observation report. The section of the classroom observation report centred in the critical comment is the object of study. Hence, the analysis looks at the linguistic and pragmatics description of the utterances where the critical reflection takes form. The results show a discursive organisation with a strong investment in movements of justification/explanation and repair, accordingly to the principles of courtesy/politeness in speech (Fonseca 1996), and in strategies of attenuation commonly present in the utterances of the discursive segment under analysis (Briz 2007), namely the assertive and appreciative ones. Data is relevant for the regulation of formation processes leading to the development of critical thinking and reflection about classroom practice for future teachers.
id RCAP_db0b493820869cf5c0666749d95ec623
oai_identifier_str oai:repositorio-aberto.up.pt:10216/87420
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Análise pragmática do comentário crítico em relatórios de observação de aulas : contributo para uma reflexão sobre a profissionalidade docenteAt present, when considering models for initial teachers training the capacity to reflect on different aspects of teaching is valued. The efficiency of the approaches used to develop this capacity in the students is an open question. Knowledge about the results of the tools used in initial teachers training may be enhanced by the analysis of one of the texts types where the reflexion is transcribed, the classroom observation report. The section of the classroom observation report centred in the critical comment is the object of study. Hence, the analysis looks at the linguistic and pragmatics description of the utterances where the critical reflection takes form. The results show a discursive organisation with a strong investment in movements of justification/explanation and repair, accordingly to the principles of courtesy/politeness in speech (Fonseca 1996), and in strategies of attenuation commonly present in the utterances of the discursive segment under analysis (Briz 2007), namely the assertive and appreciative ones. Data is relevant for the regulation of formation processes leading to the development of critical thinking and reflection about classroom practice for future teachers.20162016-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://hdl.handle.net/10216/87420por2183-3958Duarte, Isabel MargaridaRodrigues, Sónia Valenteinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-29T12:47:58Zoai:repositorio-aberto.up.pt:10216/87420Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T23:27:04.622903Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Análise pragmática do comentário crítico em relatórios de observação de aulas : contributo para uma reflexão sobre a profissionalidade docente
title Análise pragmática do comentário crítico em relatórios de observação de aulas : contributo para uma reflexão sobre a profissionalidade docente
spellingShingle Análise pragmática do comentário crítico em relatórios de observação de aulas : contributo para uma reflexão sobre a profissionalidade docente
Duarte, Isabel Margarida
title_short Análise pragmática do comentário crítico em relatórios de observação de aulas : contributo para uma reflexão sobre a profissionalidade docente
title_full Análise pragmática do comentário crítico em relatórios de observação de aulas : contributo para uma reflexão sobre a profissionalidade docente
title_fullStr Análise pragmática do comentário crítico em relatórios de observação de aulas : contributo para uma reflexão sobre a profissionalidade docente
title_full_unstemmed Análise pragmática do comentário crítico em relatórios de observação de aulas : contributo para uma reflexão sobre a profissionalidade docente
title_sort Análise pragmática do comentário crítico em relatórios de observação de aulas : contributo para uma reflexão sobre a profissionalidade docente
author Duarte, Isabel Margarida
author_facet Duarte, Isabel Margarida
Rodrigues, Sónia Valente
author_role author
author2 Rodrigues, Sónia Valente
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Duarte, Isabel Margarida
Rodrigues, Sónia Valente
description At present, when considering models for initial teachers training the capacity to reflect on different aspects of teaching is valued. The efficiency of the approaches used to develop this capacity in the students is an open question. Knowledge about the results of the tools used in initial teachers training may be enhanced by the analysis of one of the texts types where the reflexion is transcribed, the classroom observation report. The section of the classroom observation report centred in the critical comment is the object of study. Hence, the analysis looks at the linguistic and pragmatics description of the utterances where the critical reflection takes form. The results show a discursive organisation with a strong investment in movements of justification/explanation and repair, accordingly to the principles of courtesy/politeness in speech (Fonseca 1996), and in strategies of attenuation commonly present in the utterances of the discursive segment under analysis (Briz 2007), namely the assertive and appreciative ones. Data is relevant for the regulation of formation processes leading to the development of critical thinking and reflection about classroom practice for future teachers.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016
2016-01-01T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10216/87420
url https://hdl.handle.net/10216/87420
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv 2183-3958
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799135576305172480