Portal de apoio aos Técnicos do Centro de Informática e Comunicações da Universidade de Aveiro
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://proa.ua.pt/index.php/revdeti/article/view/17097 |
Resumo: | This paper describes a web portal aiming to help the technicians of the Computer and Communications Centreof Aveiro University (CICUA), in order to maintain thecampus network and equipment. The created portal allowsthe technicians to have access to the information needed,from a desktop, a laptop or a Personal Digital Assistant(PDA), just by having access to the University wirelessnetwork. Throught the portal, technicians can access the CICUA database, and perform technical assistance as well asinterventions, without the need of being at the centre. Technicians can visualize the building plan, thus obtainingimportant information such as network cable plugs, wirelessaccess points and rooms. The choice of developing a Webportal instead of an application to run on a PDA or a computer is due to the fact that CICUA already has softwarecapable of dealing with the assistance requests andinterventions. The real advantage of being a Web Portal it isthat it is not necessary to install the software every time anew device is acquired. |
id |
RCAP_deac7418b8ce58ad327989e3ae8cd493 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/17097 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Portal de apoio aos Técnicos do Centro de Informática e Comunicações da Universidade de AveiroThis paper describes a web portal aiming to help the technicians of the Computer and Communications Centreof Aveiro University (CICUA), in order to maintain thecampus network and equipment. The created portal allowsthe technicians to have access to the information needed,from a desktop, a laptop or a Personal Digital Assistant(PDA), just by having access to the University wirelessnetwork. Throught the portal, technicians can access the CICUA database, and perform technical assistance as well asinterventions, without the need of being at the centre. Technicians can visualize the building plan, thus obtainingimportant information such as network cable plugs, wirelessaccess points and rooms. The choice of developing a Webportal instead of an application to run on a PDA or a computer is due to the fact that CICUA already has softwarecapable of dealing with the assistance requests andinterventions. The real advantage of being a Web Portal it isthat it is not necessary to install the software every time anew device is acquired.Neste artigo descreve-se um portal Web para apoio aos técnicos do Centro de Informática e Comunicações da Universidade de Aveiro (CICUA) na manutenção do parque informático do Campus Universitário. O portal permite aos técnicos acederem à informação necessária para a manutenção a partir de um desktop, portátil ou um Personal Digital Assistant (PDA), bastando ter acesso à rede wireless da Universidade. Através do portal, o técnico acede à base de dados do CICUA e efectua e regista os pedidos de assistência técnica e intervenções, sem ser necessário estar fisicamente no Centro de Informática e Comunicações. Na apresentação do pedido de assistência técnica, o técnico pode visualizar a planta do edifício em questão, podendo assim obter a localização de vários pontos de interesse, tais como, tomadas de rede, pontos de acesso wireless, bastidores e salas. A opção de desenvolver um portal Web em vez de uma aplicação própria para PDA ou computador, prende-se por um lado com o facto de o CICUA já possuir uma aplicação para a gestão dos pedidos de assistência técnica e intervenções, e por outro lado, sendo um portal significa que não é necessário ter que instalar o software em cada dispositivo que se adquira.UA Editora2007-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://proa.ua.pt/index.php/revdeti/article/view/17097oai:proa.ua.pt:article/17097Eletrónica e Telecomunicações; Vol 4 No 8 (2007); 966-971Eletrónica e Telecomunicações; vol. 4 n.º 8 (2007); 966-9712182-97721645-0493reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/revdeti/article/view/17097https://proa.ua.pt/index.php/revdeti/article/view/17097/12165https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessHenriques, JoséVieira, JoséSantos, Beatriz SousaVieira, António2022-09-26T11:00:10Zoai:proa.ua.pt:article/17097Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:08:06.990774Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Portal de apoio aos Técnicos do Centro de Informática e Comunicações da Universidade de Aveiro |
title |
Portal de apoio aos Técnicos do Centro de Informática e Comunicações da Universidade de Aveiro |
spellingShingle |
Portal de apoio aos Técnicos do Centro de Informática e Comunicações da Universidade de Aveiro Henriques, José |
title_short |
Portal de apoio aos Técnicos do Centro de Informática e Comunicações da Universidade de Aveiro |
title_full |
Portal de apoio aos Técnicos do Centro de Informática e Comunicações da Universidade de Aveiro |
title_fullStr |
Portal de apoio aos Técnicos do Centro de Informática e Comunicações da Universidade de Aveiro |
title_full_unstemmed |
Portal de apoio aos Técnicos do Centro de Informática e Comunicações da Universidade de Aveiro |
title_sort |
Portal de apoio aos Técnicos do Centro de Informática e Comunicações da Universidade de Aveiro |
author |
Henriques, José |
author_facet |
Henriques, José Vieira, José Santos, Beatriz Sousa Vieira, António |
author_role |
author |
author2 |
Vieira, José Santos, Beatriz Sousa Vieira, António |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Henriques, José Vieira, José Santos, Beatriz Sousa Vieira, António |
description |
This paper describes a web portal aiming to help the technicians of the Computer and Communications Centreof Aveiro University (CICUA), in order to maintain thecampus network and equipment. The created portal allowsthe technicians to have access to the information needed,from a desktop, a laptop or a Personal Digital Assistant(PDA), just by having access to the University wirelessnetwork. Throught the portal, technicians can access the CICUA database, and perform technical assistance as well asinterventions, without the need of being at the centre. Technicians can visualize the building plan, thus obtainingimportant information such as network cable plugs, wirelessaccess points and rooms. The choice of developing a Webportal instead of an application to run on a PDA or a computer is due to the fact that CICUA already has softwarecapable of dealing with the assistance requests andinterventions. The real advantage of being a Web Portal it isthat it is not necessary to install the software every time anew device is acquired. |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-01-01T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
journal article info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/revdeti/article/view/17097 oai:proa.ua.pt:article/17097 |
url |
https://proa.ua.pt/index.php/revdeti/article/view/17097 |
identifier_str_mv |
oai:proa.ua.pt:article/17097 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/revdeti/article/view/17097 https://proa.ua.pt/index.php/revdeti/article/view/17097/12165 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UA Editora |
publisher.none.fl_str_mv |
UA Editora |
dc.source.none.fl_str_mv |
Eletrónica e Telecomunicações; Vol 4 No 8 (2007); 966-971 Eletrónica e Telecomunicações; vol. 4 n.º 8 (2007); 966-971 2182-9772 1645-0493 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130539042537472 |