Choice and competition in education: an endless controversy?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.31447/AS00032573.2018227.01 |
Resumo: | Choice and competition are two buzzwords in the current discourse on education. It is often argued that in order to achieve better education, “freedom of choice” and more competition among schools are needed. This article questions this assertion. It discusses the concepts of choice and competition and claims that, rather than a technical issue (as economists usually maintain), the desirability or otherwise of adopting market mechanisms in education is, first of all, an issue regarding the purposes of education, and how the means chosen influence the goals that individuals and society aim to attain. |
id |
RCAP_e0e42d7c5e2d312a6a40f62c5aefaaff |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/22300 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Choice and competition in education: an endless controversy?.Liberdade de escolha e concorrência na educação: uma controvérsia sem fim à vista?liberdade de escolhaconcorrênciaeducaçãoeconomiaschool choiceeducationfreedomcompetitioneconomics.Choice and competition are two buzzwords in the current discourse on education. It is often argued that in order to achieve better education, “freedom of choice” and more competition among schools are needed. This article questions this assertion. It discusses the concepts of choice and competition and claims that, rather than a technical issue (as economists usually maintain), the desirability or otherwise of adopting market mechanisms in education is, first of all, an issue regarding the purposes of education, and how the means chosen influence the goals that individuals and society aim to attain..Escolha e concorrência são dois chavões em voga no discurso atual sobre educação. Argumenta-se frequentemente que “liberdade de escolha” e mais concorrência entre escolas são fundamentais para uma melhor educação. Este artigo questiona esta ideia. Nele discutem-se os conceitos de “escolha” e “concorrência” no contexto da educação e defende-se que, ao invés de uma questão técnica, como os economistas em geral sustentam, a desejabilidade ou não da adoção de mecanismos de mercado na educação é, antes de mais, uma questão sobre os fins da educação e sobre o modo como os meios escolhidos influenciam os objetivos que os indivíduos e a sociedade pretendem alcançar.Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa2018-06-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.31447/AS00032573.2018227.01https://doi.org/10.31447/AS00032573.2018227.01Análise Social; Vol. 53 N.º 227 (2018); 260-2792182-29990003-2573reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPenghttps://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/22300https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/22300/16427Direitos de Autor (c) 2018 Análise Socialinfo:eu-repo/semantics/openAccessNeves, Vítor2024-03-09T06:14:37Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/22300Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:00:09.864233Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Choice and competition in education: an endless controversy? . Liberdade de escolha e concorrência na educação: uma controvérsia sem fim à vista? |
title |
Choice and competition in education: an endless controversy? |
spellingShingle |
Choice and competition in education: an endless controversy? Neves, Vítor liberdade de escolha concorrência educação economia school choice education freedom competition economics . |
title_short |
Choice and competition in education: an endless controversy? |
title_full |
Choice and competition in education: an endless controversy? |
title_fullStr |
Choice and competition in education: an endless controversy? |
title_full_unstemmed |
Choice and competition in education: an endless controversy? |
title_sort |
Choice and competition in education: an endless controversy? |
author |
Neves, Vítor |
author_facet |
Neves, Vítor |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Neves, Vítor |
dc.subject.por.fl_str_mv |
liberdade de escolha concorrência educação economia school choice education freedom competition economics . |
topic |
liberdade de escolha concorrência educação economia school choice education freedom competition economics . |
description |
Choice and competition are two buzzwords in the current discourse on education. It is often argued that in order to achieve better education, “freedom of choice” and more competition among schools are needed. This article questions this assertion. It discusses the concepts of choice and competition and claims that, rather than a technical issue (as economists usually maintain), the desirability or otherwise of adopting market mechanisms in education is, first of all, an issue regarding the purposes of education, and how the means chosen influence the goals that individuals and society aim to attain. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-06-29 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.31447/AS00032573.2018227.01 https://doi.org/10.31447/AS00032573.2018227.01 |
url |
https://doi.org/10.31447/AS00032573.2018227.01 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/22300 https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/22300/16427 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2018 Análise Social info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2018 Análise Social |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Análise Social; Vol. 53 N.º 227 (2018); 260-279 2182-2999 0003-2573 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799129873304780800 |