Avaliação de vídeos, da Internet, para uso na educação sexual
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Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/ilcj.v5i1.14713 |
Resumo: | Globalization imposes a dynamic exchange of knowledge. In today's society, the debate about humansexuality goes beyond the school environment, and enhanced by Information and Communication Technologies. This paper analyzed the pedagogical potential of 67 You Tube videos about sexual education. The analysis took into account the content and discourse in the videos, the form of presentation, the target audience, the video genre, the main subject and the sexual education approaches. You Tube videos are a significant tool that can be using for educational purposes. However, the selection of these videos are not easy. It requires from the teacher prior evaluation of those videos that can contribute to the awakening of critical consciousness. Among the analyzed sample, the animations represent a possibility to streamline and modify instruction. In considering the different approaches to sexual education, there was a predominance of the biological and hygienist approach. |
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Avaliação de vídeos, da Internet, para uso na educação sexualGlobalization imposes a dynamic exchange of knowledge. In today's society, the debate about humansexuality goes beyond the school environment, and enhanced by Information and Communication Technologies. This paper analyzed the pedagogical potential of 67 You Tube videos about sexual education. The analysis took into account the content and discourse in the videos, the form of presentation, the target audience, the video genre, the main subject and the sexual education approaches. You Tube videos are a significant tool that can be using for educational purposes. However, the selection of these videos are not easy. It requires from the teacher prior evaluation of those videos that can contribute to the awakening of critical consciousness. Among the analyzed sample, the animations represent a possibility to streamline and modify instruction. In considering the different approaches to sexual education, there was a predominance of the biological and hygienist approach.La globalización requiere un intercambio dinámico de conocimientos. En la sociedad actual, el debate sobrela sexualidad humana va más allá del ámbito escolar, y reforzada por las TIC. En este estudio se analizó el potencial pedagógico de 67 vídeos de YouTube en la educación sexual. Con este fin, hubo un análisis de contenido y el discurso a través de las categorías: presentación Moda, público objetivo, género artístico, tema principal y de aproximación a la educación sexual. YouTube herramienta significativa. Sin embargo, no es fácil para seleccionar los vídeos que pueden servir a la función educativa. Es el papel del profesor seleccionar los vídeos que pueden contribuir a una educación que despierta la conciencia crítica. Entre los géneros analizados, animaciones representan una posibilidad de modificar la enseñanza. El análisis de los videos, ya que los diferentes enfoques en la educación sexual, dio a conocer el predominio del enfoque biológico e higienista.A globalização impõe um intercâmbio dinâmico de conhecimentos. Na sociedade atual, o debate a respeito da sexualidade humana extrapola o espaço escolar, sendo potencializado pelas Tecnologias de Informação e Comunicação. Este estudo analisou o potencial pedagógico de 67 vídeos do YouTube sobre educação sexual. Para tanto, realizou-se a análise de conteúdo e discurso por meio das categorias: forma de apresentação, público alvo, gênero artístico, tema principal e abordagem em educação sexual. O YouTube aparece como significativa ferramenta da internet. No entanto, não é tarefa fácil à seleção de vídeos que podem servir à função pedagógica. É função do professor avaliar e selecionar os vídeos que podem contribuir para um ensino que desperte a consciência crítica. Dentre os gêneros analisados, as animações representam uma possibilidade para dinamizar e modificar o ensino. A análise dos vídeos, quanto as diferentes abordagens em educação sexual, desvelou o predomínio da abordagem biológico-higienista.Universidade de Aveiro2015-01-01T00:00:00Zjournal articlejournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/ilcj.v5i1.14713oai:proa.ua.pt:article/14713Internet Latent Corpus Journal; Vol 5 No 1 (2015); 4-15Internet Latent Corpus Journal; Vol. 5 Núm. 1 (2015); 4-15Internet Latent Corpus Journal; Vol. 5 No 1 (2015); 4-15Internet Latent Corpus Journal; vol. 5 n.º 1 (2015); 4-151647-7308reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14713https://doi.org/10.34624/ilcj.v5i1.14713https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14713/10102Direitos de Autor (c) 2016 Internet Latent Corpus Journalhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessPena, Andreia LelisMiranda, Fernanda Pimentel deMól, Gerson de Souza2022-09-05T15:21:37Zoai:proa.ua.pt:article/14713Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:13:45.696059Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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