Diálogo com o outro: para uma pedagogia do encontro

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Machado, Joaquim
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Araújo, Alberto Filipe
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10400.14/22418
Resumo: This article values pedagogy as dialogue, the founding leitmotif whose cornerstone is the initiatory word, as trans-formation (um-bildung) whilst emphasizes the importance of Looking at the Other not as a "minor", not as a “foreigner" but as my "neighbor“ like in the Gospel parable of the "Good Samaritan”. It underscores the traveling condition of the human being (homo viator), highlights the symbolism of the brotherly gesture, shows the importance of the dialogue held along the way and the pedagogical implications of this perspective. It also deals with initiation and the word in the process of awareness and growing in humanity by addressing the renewing dimension of pedagogy and the need for the Master’s initiation baton in the formative path of each student.
id RCAP_e12977523a7a65c1965974284c54fd29
oai_identifier_str oai:repositorio.ucp.pt:10400.14/22418
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Diálogo com o outro: para uma pedagogia do encontroDialogue with the other: for a pedagogy of encounterClosenessRoamingEducationMasteryThis article values pedagogy as dialogue, the founding leitmotif whose cornerstone is the initiatory word, as trans-formation (um-bildung) whilst emphasizes the importance of Looking at the Other not as a "minor", not as a “foreigner" but as my "neighbor“ like in the Gospel parable of the "Good Samaritan”. It underscores the traveling condition of the human being (homo viator), highlights the symbolism of the brotherly gesture, shows the importance of the dialogue held along the way and the pedagogical implications of this perspective. It also deals with initiation and the word in the process of awareness and growing in humanity by addressing the renewing dimension of pedagogy and the need for the Master’s initiation baton in the formative path of each student.Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica PortuguesaMachado, JoaquimAraújo, Alberto Filipe2017-07-03T10:47:35Z20162016-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.14/22418porMACHADO, Joaquim; ARAÚJO, Alberto Filipe - Diálogo com o outro: para uma pedagogia do encontro. EDUCA - International Catholic Journal of Education. ISSN 2183-5136. N.º 2 (2016), p. 29-442183-5136info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-07-12T17:27:41Zoai:repositorio.ucp.pt:10400.14/22418Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T18:17:53.871837Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Diálogo com o outro: para uma pedagogia do encontro
Dialogue with the other: for a pedagogy of encounter
title Diálogo com o outro: para uma pedagogia do encontro
spellingShingle Diálogo com o outro: para uma pedagogia do encontro
Machado, Joaquim
Closeness
Roaming
Education
Mastery
title_short Diálogo com o outro: para uma pedagogia do encontro
title_full Diálogo com o outro: para uma pedagogia do encontro
title_fullStr Diálogo com o outro: para uma pedagogia do encontro
title_full_unstemmed Diálogo com o outro: para uma pedagogia do encontro
title_sort Diálogo com o outro: para uma pedagogia do encontro
author Machado, Joaquim
author_facet Machado, Joaquim
Araújo, Alberto Filipe
author_role author
author2 Araújo, Alberto Filipe
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica Portuguesa
dc.contributor.author.fl_str_mv Machado, Joaquim
Araújo, Alberto Filipe
dc.subject.por.fl_str_mv Closeness
Roaming
Education
Mastery
topic Closeness
Roaming
Education
Mastery
description This article values pedagogy as dialogue, the founding leitmotif whose cornerstone is the initiatory word, as trans-formation (um-bildung) whilst emphasizes the importance of Looking at the Other not as a "minor", not as a “foreigner" but as my "neighbor“ like in the Gospel parable of the "Good Samaritan”. It underscores the traveling condition of the human being (homo viator), highlights the symbolism of the brotherly gesture, shows the importance of the dialogue held along the way and the pedagogical implications of this perspective. It also deals with initiation and the word in the process of awareness and growing in humanity by addressing the renewing dimension of pedagogy and the need for the Master’s initiation baton in the formative path of each student.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016
2016-01-01T00:00:00Z
2017-07-03T10:47:35Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10400.14/22418
url http://hdl.handle.net/10400.14/22418
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv MACHADO, Joaquim; ARAÚJO, Alberto Filipe - Diálogo com o outro: para uma pedagogia do encontro. EDUCA - International Catholic Journal of Education. ISSN 2183-5136. N.º 2 (2016), p. 29-44
2183-5136
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799131867488714752