O turismo enquanto agente de transformação sócio-espacial: O caso de Goa
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Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/rtd.v1i13/14.13521 |
Resumo: | Tourism as an economic activity in Goa can be traced back to the 1960s, when many Western hippy travelers discovered its untouched beaches, its laid-back and rural atmosphere, and easily found drugs at little cost. However, the lethargic nature of Goa only began to change in the mid 1980s with the establishment of charter flights, introducing to the territory a new type of tourism. The packaging of Goa as a major international tourist destination resulted in the number of visitors far exceeding the number of residents and also the region’s carrying capacity. At the same time that Goa falls under the impact of massive change, it keeps being vigorously promoted as a tourist paradise. Goa is therefore facing the challenge of balancing tourism’s economic advantages with environmental issues and the inevitable change of its character. This paper tries to discuss the development of Goa as a tourist destination, examining at the same time the socio-cultural, economic and environmental impacts of such tourism development. |
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O turismo enquanto agente de transformação sócio-espacial: O caso de GoaTourism as an economic activity in Goa can be traced back to the 1960s, when many Western hippy travelers discovered its untouched beaches, its laid-back and rural atmosphere, and easily found drugs at little cost. However, the lethargic nature of Goa only began to change in the mid 1980s with the establishment of charter flights, introducing to the territory a new type of tourism. The packaging of Goa as a major international tourist destination resulted in the number of visitors far exceeding the number of residents and also the region’s carrying capacity. At the same time that Goa falls under the impact of massive change, it keeps being vigorously promoted as a tourist paradise. Goa is therefore facing the challenge of balancing tourism’s economic advantages with environmental issues and the inevitable change of its character. This paper tries to discuss the development of Goa as a tourist destination, examining at the same time the socio-cultural, economic and environmental impacts of such tourism development. O turismo em Goa, enquanto actividade económica, encontra as suas origens na década de 1960, quando hippies ocidentais descobriram as suas praias inexploradas, a sua atmosfera descontraída e rural, e drogas facilmente acessíveis a baixo custo. Contudo, a natureza letárgica de Goa só começou a mudar em meados dos anos 1980, com o estabelecimento de voos charter, introduzindo no território um novo tipo de turismo. A promoção e comercialização de Goa como um importante destino turístico internacional resultaram num número de visitantes muito superior ao número de residentes locais, excedendo a capacidade de carga do território. Ao mesmo tempo que Goa sofre os impactes destas grandes mudanças, continua a ser fortemente promovida como um paraíso turístico. Deste modo, o território enfrenta o desafio de tentar equilibrar as vantagens económicas do turismo com as questões ambientais e a mudança inevitável do seu tecido sociocultural. Este artigo procura apresentar e discutir o desenvolvimento de Goa enquanto destino turístico, examinando os impactes socioculturais, económicos e ambientais provocados por esse desenvolvimento. Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro2010-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/rtd.v1i13/14.13521oai:proa.ua.pt:article/13521Journal of Tourism & Development; Vol 1 No 13/14 (2010); 27-39Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 1 n.º 13/14 (2010); 27-392182-14531645-9261reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/13521https://doi.org/10.34624/rtd.v1i13/14.13521https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/13521/9059https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessBreda, ZéliaCosta, Carlos2022-09-26T10:57:22Zoai:proa.ua.pt:article/13521Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:06:01.072071Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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