The state of mobile learning supported by gamification and augmented reality in higher education institutions across three continents
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11328/3066 https://doi.org/10.29276/redapeci.2020.20.112211.130-147 |
Resumo: | The pervasive digitization is now a reality for organizations and society at large. In the last decade, for example, smartphones have been gradually transforming their scope from just voice communications providers to powerful media and computing devices. This transformation has led to a growth in business initiatives, namely in the services provision throughmobile applications. In this context, higher education asanorganizationandpartofsociety is compelled to change its operant mode in general and in particular in the teaching‐learning process making it more digital and at the same time more motivating for students. The aim of this study is to investigate the perception that higher education professors in the area of technology, across Southern Europe, South America, and Asia have about the use of mobile technologies such as gamification and augmented reality and how they can be used to promote student’sengagementinsideandoutsideoftheclassroom. |
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The state of mobile learning supported by gamification and augmented reality in higher education institutions across three continentsO estado da aprendizagem móvel suportado pela gamificação e realidade aumentada em instituições de ensino superior em três continentesEl estado del aprendizaje móvil respaldado por la gamificación y la realidad aumentada en las instituciones de educación superior en tres continentesAugmented realityGamificationHigher educationMobile learningProfessorsAprendizagem móvelEducação superiorGamificaçãoProfessoresRealidade aumentadaThe pervasive digitization is now a reality for organizations and society at large. In the last decade, for example, smartphones have been gradually transforming their scope from just voice communications providers to powerful media and computing devices. This transformation has led to a growth in business initiatives, namely in the services provision throughmobile applications. In this context, higher education asanorganizationandpartofsociety is compelled to change its operant mode in general and in particular in the teaching‐learning process making it more digital and at the same time more motivating for students. The aim of this study is to investigate the perception that higher education professors in the area of technology, across Southern Europe, South America, and Asia have about the use of mobile technologies such as gamification and augmented reality and how they can be used to promote student’sengagementinsideandoutsideoftheclassroom.A digitalização generalizada é atualmente uma realidade das organizações e da sociedade em geral. Na última década, por exemplo, os smartphones foram gradualmente transformando o seu âmbito passando de apenas fornecedores de comunicação de voz para poderosos dispositivos de media e computação. Essa transformação deu origem a um crescimento de iniciativas empresariais, nomeadamente o fornecimento de serviços por meio de aplicações móveis. Neste contexto, o ensino superior enquanto organização e parte da sociedade está “obrigado” a alterar o seu modo operante em geral e em particular no processo de ensino‐aprendizagem, tornando‐o mais digital e ao mesmo tempo mais motivador para os alunos. O objetivo deste estudo é investigar a perceção de professores de ensino superior na área de tecnologia, na Europa do Sul, América do Sul e Ásia sobre o uso de tecnologias móveis, como gamificação e realidade aumentada, e como elas podem ser usadas para promover envolvimento do aluno dentro e fora da sala de aula.La digitalización generalizada es ahora una realidad para las organizaciones y la sociedad en general. En la última década, por ejemplo, los teléfonos inteligentes han ido transformando gradualmente su alcance de proveedores de comunicaciones de voz a medios poderosos y dispositivos informáticos. Esta transformación ha llevado a un crecimiento en las iniciativas comerciales, es decir, en la provisión de servicios a través de aplicaciones móviles. En este contexto, la educación superior como organización y parte de la sociedad se ve obligada a cambiar su modo operante en general y en particular en el proceso de enseñanza‐aprendizaje, haciéndolo más digital y al mismo tiempo más motivador para los estudiantes. El objetivo de este estudio es investigar la percepción que los profesores de educación superior en el área de tecnología, en el sur de Europa, América del Sur y Asia tienen sobre el uso de tecnologías móviles como la gamificación y la realidad aumentada y cómo se pueden utilizar para promover participación delalumnodentroyfueradelaula.2020-05-04T16:18:55Z2020-05-042020-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfDurão, N., Moreira, F., Ferreira, M. J., Santos-Pereira, C., & Annamalai, N. (2020). The state of mobile learning supported by gamification and augmented reality in higher education institutions across three continents. Revista EDaPECI - Educação à distância e Práticas Educativas Comunicacionais e Interculturais, 20(1), 130-147. doi: 10.29276/redapeci.2020.20.112211.130-147. Disponível no Repositório UPT, http://hdl.handle.net/11328/3066http://hdl.handle.net/11328/3066Durão, N., Moreira, F., Ferreira, M. J., Santos-Pereira, C., & Annamalai, N. (2020). The state of mobile learning supported by gamification and augmented reality in higher education institutions across three continents. Revista EDaPECI - Educação à distância e Práticas Educativas Comunicacionais e Interculturais, 20(1), 130-147. doi: 10.29276/redapeci.2020.20.112211.130-147. Disponível no Repositório UPT, http://hdl.handle.net/11328/3066http://hdl.handle.net/11328/3066https://doi.org/10.29276/redapeci.2020.20.112211.130-147por2176‐171Xhttps://seer.ufs.br/index.php/edapeci/article/view/12211http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessAnnamalai, NagaletchimeeMoreira, FernandoFerreira, Maria JoãoDurão, NatérciaSantos-Pereira, Carlareponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-07-04T02:30:15Zoai:repositorio.upt.pt:11328/3066Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openairemluisa.alvim@gmail.comopendoar:71602024-07-04T02:30:15Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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Durão, N., Moreira, F., Ferreira, M. J., Santos-Pereira, C., & Annamalai, N. (2020). The state of mobile learning supported by gamification and augmented reality in higher education institutions across three continents. Revista EDaPECI - Educação à distância e Práticas Educativas Comunicacionais e Interculturais, 20(1), 130-147. doi: 10.29276/redapeci.2020.20.112211.130-147. Disponível no Repositório UPT, http://hdl.handle.net/11328/3066 http://hdl.handle.net/11328/3066 Durão, N., Moreira, F., Ferreira, M. J., Santos-Pereira, C., & Annamalai, N. (2020). The state of mobile learning supported by gamification and augmented reality in higher education institutions across three continents. Revista EDaPECI - Educação à distância e Práticas Educativas Comunicacionais e Interculturais, 20(1), 130-147. doi: 10.29276/redapeci.2020.20.112211.130-147. Disponível no Repositório UPT, http://hdl.handle.net/11328/3066 http://hdl.handle.net/11328/3066 https://doi.org/10.29276/redapeci.2020.20.112211.130-147 |
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