The collector of examples: reflections on the status of the example from Said Ali

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Thaís de Araujo da
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Medeiros, Vanise Gomes de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.21747/21833958/red12a3
Resumo: In this article, we focus on a duel of titans, whose object of dispute is the language and whose arena are examples that concern the pronominal issue. Relying on the theoretical-methodological support of the History of Linguistic Ideas from a discursive perspective, we also make use of categorizations proposed by Auroux (1998), Marcello-Nilzia and Petiot (1997) and Dias (2007) on exemplification to reflect on the reading promoted by a Brazilian scholar, Said Ali, in Questões de Português (1911), a critical review of the work Os problemas da Colocação de pronomes (1909), by Cândido de Figueiredo, a Portuguese scholar. We go through, in the materiality of the exemplification woven from works by Brazilian and Portuguese authors, some points of a dispute for the legitimacy of saying how the language is, and we analytically recover stumbles, failures, misunderstandings and contradictions marked by reading gestures. In addition to contributing to studies on exemplification, our work also contributes to the history of knowledge produced about the language, especially in/from Brazil. One of the results of this work lies in exposing, based on this quarrel, how language, knowledge and subjects of science are not outside of history and, therefore, of ideological determination.
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spelling The collector of examples: reflections on the status of the example from Said AliO colecionador de exemplos: reflexões sobre o estatuto do exemplo a partir de Said AliExemploSaid AliCândido de FigueiredoHistória das Ideias LinguísticasAnálise de DiscursoExamplesSaid AliCândido de FigueiredoHistory of Linguistic IdeasDiscourse AnalysisIn this article, we focus on a duel of titans, whose object of dispute is the language and whose arena are examples that concern the pronominal issue. Relying on the theoretical-methodological support of the History of Linguistic Ideas from a discursive perspective, we also make use of categorizations proposed by Auroux (1998), Marcello-Nilzia and Petiot (1997) and Dias (2007) on exemplification to reflect on the reading promoted by a Brazilian scholar, Said Ali, in Questões de Português (1911), a critical review of the work Os problemas da Colocação de pronomes (1909), by Cândido de Figueiredo, a Portuguese scholar. We go through, in the materiality of the exemplification woven from works by Brazilian and Portuguese authors, some points of a dispute for the legitimacy of saying how the language is, and we analytically recover stumbles, failures, misunderstandings and contradictions marked by reading gestures. In addition to contributing to studies on exemplification, our work also contributes to the history of knowledge produced about the language, especially in/from Brazil. One of the results of this work lies in exposing, based on this quarrel, how language, knowledge and subjects of science are not outside of history and, therefore, of ideological determination.Neste artigo, nos debruçamos sobre um duelo de titãs, cujo objeto de disputa é a língua e cuja arena são exemplos que dizem respeito à questão pronominal. Apoiando-nos no suporte teórico-metodológico da História das Ideias Linguísticas de perspectiva discursiva, lançamos mão ainda de categorizações propostas por Auroux (1998), Marcello-Nilzia e Petiot (1997) e Dias (2007) sobre exemplificação para refletir sobre a leitura promovida por um estudioso brasileiro, Said Ali, em Questões de Português (1911), resenha crítica sobre a obra Os problemas da Colocação de pronomes (1909), de Cândido de Figueiredo, estudioso português. Percorremos, na materialidade da exemplificação tecida a partir de obras de autores brasileiros e portugueses, alguns pontos de uma disputa pela legitimidade de dizer como a língua é, e recuperamos analiticamente tropeços, falhas, equívocos e contradições marcadas pelos gestos de leitura. Além da contribuição para estudos sobre exemplificação, nosso trabalho também contribui para a história do saber produzido sobre a língua, sobretudo no/do Brasil. Um dos resultados deste trabalho reside em expor, a partir de tal querela, como língua, conhecimento e sujeitos da ciência não estão fora da história e, portanto, da determinação ideológica.Redis: Revista de Estudos do Discurso2023-09-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.21747/21833958/red12a3https://doi.org/10.21747/21833958/red12a3Redis: Revista de Estudos do Discurso; N.º 12 (2023): REDIS: Revista de Estudos do Discurso; 73-982183-395810.21747/21833958/red12reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://ojs.letras.up.pt/index.php/re/article/view/13248https://ojs.letras.up.pt/index.php/re/article/view/13248/12187Direitos de Autor (c) 2023 Thaís de Araujo da Costa, Vanise Gomes de Medeirosinfo:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Thaís de Araujo daMedeiros, Vanise Gomes de2023-10-06T11:15:24Zoai:ojs.letras.up.pt/ojs:article/13248Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:31:42.496379Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
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