MOOC developed in Portuguese higher education: a descriptive study of the pedagogical models, functioning strategies, assessment mechanisms and success rates
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Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v8i5.2482 |
Resumo: | This article presents an analytical study of three Massive Open Online Courses (MOOC) developed by Portuguese Public Higher Education Institutions, between 2012 and 2015. The study focused on the identification of the pedagogical models, the operating strategies and the regulation and evaluation mechanisms used on their implementation. Following a qualitative methodological approach, data has collected through the application of an observation grid for online environments, organized in five categories: course organization, pedagogical perspective, technological perspective, economical perspective, and mechanisms for quality assurance. The main conclusions evidenced that the courses under analysis fully meet all the characteristics of this specific training offer- massive, open and fully online- and evidenced high completion rates when compared to the average of the international completion rates. |
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MOOC developed in Portuguese higher education: a descriptive study of the pedagogical models, functioning strategies, assessment mechanisms and success ratesMOOC desenvolvidos no ensino superior português: um estudo descritivo em torno de modelos pedagógicos, estratégias de funcionamento, mecanismos de avaliação e taxas de sucessoThis article presents an analytical study of three Massive Open Online Courses (MOOC) developed by Portuguese Public Higher Education Institutions, between 2012 and 2015. The study focused on the identification of the pedagogical models, the operating strategies and the regulation and evaluation mechanisms used on their implementation. Following a qualitative methodological approach, data has collected through the application of an observation grid for online environments, organized in five categories: course organization, pedagogical perspective, technological perspective, economical perspective, and mechanisms for quality assurance. The main conclusions evidenced that the courses under analysis fully meet all the characteristics of this specific training offer- massive, open and fully online- and evidenced high completion rates when compared to the average of the international completion rates.En este artículo se presenta el estudio analítico de tres MOOC producidos por las instituciones de educación superior pública portuguesa entre 2012 y 2015. Se eligió como foco la identificación de modelos pedagógicos, estrategias operativas y los mecanismos de regulación y evaluación utilizados en su promoción. Siguiendo un enfoque metodológico cualitativo, basado en técnicas de observación no participante, los datos fueron recolectados a través de la aplicación de una parrilla de observación para los entornos en línea, organizada en torno a cinco categorías: organización del curso (estructura, funcionamiento y logística), ii) perspectiva pedagógica (diseño, metodología, contenidos, recursos educativos, tutoría y seguimiento), iii) perspectiva tecnológica (plataforma), iv) punto de vista económico (sostenibilidad financiera y modelo de negocio), v) los mecanismos de regulación y mejora continua (sistema de monitoreo y evaluación de los resultados). En las principales conclusiones se prueba que los MOOC analizados corresponden plenamente a las características básicas de estos cursos (masivos, abiertos y completamente en línea) y tienen tasas de finalización particularmente favorables, teniendo en cuenta las tasas medias de finalización internacionales.O presente artigo apresenta o estudo analítico desenvolvido a três MOOC (Massive Open Online Courses) produzidos por Instituições de Ensino Superior públicas portuguesas entre 2012 e 2015, elegendo-se como foco a identificação dos modelos pedagógicos, estratégias de funcionamento e mecanismos de regulação e avaliação mobilizadas para a sua dinamização. Seguindo uma abordagem metodológica qualitativa, os dados foram recolhidos mediante a aplicação de uma grelha de observação para ambientes online, organizada em cinco categorias: i) organização do curso (estruturação, funcionamento e logística), ii) perspetiva pedagógica (design, metodologia, conteúdos, recursos educativos, tutoria e acompanhamento), iii) perspetiva tecnológica (plataforma), iv) perspetiva económica (sustentabilidade financeira e modelo de negócio), v) mecanismos de regulação e melhoria contínua (sistema de monitorização e avaliação dos resultados). Como principais conclusões, verifica-se que os MOOC analisados correspondem plenamente às características de base específicas deste tipo de oferta formativa- massivos, abertos e totalmente online- e apresentam taxas de conclusão particularmente favoráveis, considerando as taxas médias de conclusão internacionais.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2016-12-14info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v8i5.2482https://doi.org/10.34624/id.v8i5.2482Indagatio Didactica; Vol 8 No 5 (2016); 128-152Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 5 (2016); 128-152Indagatio Didactica; Vol. 8 No 5 (2016); 128-152Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 5 (2016); 128-1521647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2482https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2482/1945Pedro, NeuzaBaeta, Patríciainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:14:45Zoai:proa.ua.pt:article/2482Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:29:56.960975Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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This article presents an analytical study of three Massive Open Online Courses (MOOC) developed by Portuguese Public Higher Education Institutions, between 2012 and 2015. The study focused on the identification of the pedagogical models, the operating strategies and the regulation and evaluation mechanisms used on their implementation. Following a qualitative methodological approach, data has collected through the application of an observation grid for online environments, organized in five categories: course organization, pedagogical perspective, technological perspective, economical perspective, and mechanisms for quality assurance. The main conclusions evidenced that the courses under analysis fully meet all the characteristics of this specific training offer- massive, open and fully online- and evidenced high completion rates when compared to the average of the international completion rates. |
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