Transdisciplinarity and co-creation applied to the social learning process: a case study within the scope of the Demola methodology
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.58041/aprender.182 |
Resumo: | This article aims to present, discuss and analyze the importance in learning processes of collective construction for building a higher education institution open to the community and concerned with contributing to the development of a collaborative and sustainable society. For this purpose, co-creation, through transdisciplinary perspectives, applied to a challenge in the context of tourism, proves to be a key tool in the learning processes focused on the needs of the community. In these co-creation and collaboration approaches, different actors and knowledge are valued in the construction and dissemination of new knowledge. It is concluded that this model can enhance new learning contexts and boost a learning culture focused on community responsibility. Stimulating co-creation can find in higher education a strong ally for building a more collaborative society, and therefore more sustainable. The study is part of the project called "Link me Up: 1000 Ideas - Support System for Co-creation of Innovation, Creativity and Entrepreneurship", developed by the Polytechnic Institute of Portalegre among other educational institutions, with financial support from the European Union. |
id |
RCAP_e5b2a6c764d9084bbb2ef8326e367a5c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.aprender.esep.pt:article/182 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Transdisciplinarity and co-creation applied to the social learning process: a case study within the scope of the Demola methodologyA transdisciplinaridade e a cocriação aplicada ao processo de aprendizagem social: um estudo de caso no âmbito da metodologia Demolacocriaçãotransdisciplinaridadeformaçãoensino superiormatriz de enquadramento lógicological frameworkhigher educationtrainingtransdisciplinarityThis article aims to present, discuss and analyze the importance in learning processes of collective construction for building a higher education institution open to the community and concerned with contributing to the development of a collaborative and sustainable society. For this purpose, co-creation, through transdisciplinary perspectives, applied to a challenge in the context of tourism, proves to be a key tool in the learning processes focused on the needs of the community. In these co-creation and collaboration approaches, different actors and knowledge are valued in the construction and dissemination of new knowledge. It is concluded that this model can enhance new learning contexts and boost a learning culture focused on community responsibility. Stimulating co-creation can find in higher education a strong ally for building a more collaborative society, and therefore more sustainable. The study is part of the project called "Link me Up: 1000 Ideas - Support System for Co-creation of Innovation, Creativity and Entrepreneurship", developed by the Polytechnic Institute of Portalegre among other educational institutions, with financial support from the European Union.O presente artigo tem como objetivo apresentar, discutir e analisar a importância nos processos de aprendizagem da construção coletiva para uma edificação de uma instituição de ensino superior aberta para a comunidade e preocupada em dar contributos para o desenvolvimento de uma sociedade colaborativa e sustentável. Para tal propósito, a cocriação, através de olhares transdisciplinares, aplicada a um desafio no âmbito do turismo, mostra-se uma ferramenta fulcral nos processos de aprendizagem voltada para as necessidades da comunidade. Nessas abordagens de cocriação e de colaboração, valorizam-se os diferentes atores e saberes na edificação e difusão de novos conhecimentos. Conclui-se que esse modelo pode incrementar novos contextos de aprendizagem e impulsionar uma cultura de aprendizagem voltada para uma responsabilidade comunitária. Estimular a cocriação pode encontrar no ensino superior um forte aliado para a construção de uma sociedade mais colaborativa, e com isso mais sustentável. O estudo integra o projeto designado “Link me Up: 1000 Ideias - Sistema de Apoio à Cocriação de Inovação, Criatividade e Empreendedorismo", desenvolvido pelo Instituto Politécnico de Portalegre entre outras instituições de ensino, com apoio financeiro da União Europeia.Escola Superior de Educação e Ciências Sociais do Instituto Politécnico de Portalegre2023-06-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.58041/aprender.182https://doi.org/10.58041/aprender.182Aprender; No. 45 (2023): Aprender nº 45 (junho de 2023); 58-69Aprender; N.º 45 (2023): Aprender nº 45 (junho de 2023); 58-692184-52550871-1267reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttp://aprender.esep.pt/index.php/aprender/article/view/182http://aprender.esep.pt/index.php/aprender/article/view/182/166Direitos de Autor (c) 2023 Aprenderinfo:eu-repo/semantics/openAccessValduga, TatianeBalão, Ana2023-08-09T08:15:32Zoai:ojs2.aprender.esep.pt:article/182Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:26:22.434631Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Transdisciplinarity and co-creation applied to the social learning process: a case study within the scope of the Demola methodology A transdisciplinaridade e a cocriação aplicada ao processo de aprendizagem social: um estudo de caso no âmbito da metodologia Demola |
title |
Transdisciplinarity and co-creation applied to the social learning process: a case study within the scope of the Demola methodology |
spellingShingle |
Transdisciplinarity and co-creation applied to the social learning process: a case study within the scope of the Demola methodology Valduga, Tatiane cocriação transdisciplinaridade formação ensino superior matriz de enquadramento lógico logical framework higher education training transdisciplinarity |
title_short |
Transdisciplinarity and co-creation applied to the social learning process: a case study within the scope of the Demola methodology |
title_full |
Transdisciplinarity and co-creation applied to the social learning process: a case study within the scope of the Demola methodology |
title_fullStr |
Transdisciplinarity and co-creation applied to the social learning process: a case study within the scope of the Demola methodology |
title_full_unstemmed |
Transdisciplinarity and co-creation applied to the social learning process: a case study within the scope of the Demola methodology |
title_sort |
Transdisciplinarity and co-creation applied to the social learning process: a case study within the scope of the Demola methodology |
author |
Valduga, Tatiane |
author_facet |
Valduga, Tatiane Balão, Ana |
author_role |
author |
author2 |
Balão, Ana |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Valduga, Tatiane Balão, Ana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
cocriação transdisciplinaridade formação ensino superior matriz de enquadramento lógico logical framework higher education training transdisciplinarity |
topic |
cocriação transdisciplinaridade formação ensino superior matriz de enquadramento lógico logical framework higher education training transdisciplinarity |
description |
This article aims to present, discuss and analyze the importance in learning processes of collective construction for building a higher education institution open to the community and concerned with contributing to the development of a collaborative and sustainable society. For this purpose, co-creation, through transdisciplinary perspectives, applied to a challenge in the context of tourism, proves to be a key tool in the learning processes focused on the needs of the community. In these co-creation and collaboration approaches, different actors and knowledge are valued in the construction and dissemination of new knowledge. It is concluded that this model can enhance new learning contexts and boost a learning culture focused on community responsibility. Stimulating co-creation can find in higher education a strong ally for building a more collaborative society, and therefore more sustainable. The study is part of the project called "Link me Up: 1000 Ideas - Support System for Co-creation of Innovation, Creativity and Entrepreneurship", developed by the Polytechnic Institute of Portalegre among other educational institutions, with financial support from the European Union. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-06-30 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.58041/aprender.182 https://doi.org/10.58041/aprender.182 |
url |
https://doi.org/10.58041/aprender.182 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://aprender.esep.pt/index.php/aprender/article/view/182 http://aprender.esep.pt/index.php/aprender/article/view/182/166 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2023 Aprender info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2023 Aprender |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escola Superior de Educação e Ciências Sociais do Instituto Politécnico de Portalegre |
publisher.none.fl_str_mv |
Escola Superior de Educação e Ciências Sociais do Instituto Politécnico de Portalegre |
dc.source.none.fl_str_mv |
Aprender; No. 45 (2023): Aprender nº 45 (junho de 2023); 58-69 Aprender; N.º 45 (2023): Aprender nº 45 (junho de 2023); 58-69 2184-5255 0871-1267 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133531669004288 |