Transdisciplinarity and co-creation applied to the social learning process: a case study within the scope of the Demola methodology

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Valduga, Tatiane
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Balão, Ana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.58041/aprender.182
Resumo: This article aims to present, discuss and analyze the importance in learning processes of collective construction for building a higher education institution open to the community and concerned with contributing to the development of a collaborative and sustainable society. For this purpose, co-creation, through transdisciplinary perspectives, applied to a challenge in the context of tourism, proves to be a key tool in the learning processes focused on the needs of the community. In these co-creation and collaboration approaches, different actors and knowledge are valued in the construction and dissemination of new knowledge. It is concluded that this model can enhance new learning contexts and boost a learning culture focused on community responsibility. Stimulating co-creation can find in higher education a strong ally for building a more collaborative society, and therefore more sustainable. The study is part of the project called "Link me Up: 1000 Ideas - Support System for Co-creation of Innovation, Creativity and Entrepreneurship", developed by the Polytechnic Institute of Portalegre among other educational institutions, with financial support from the European Union.
id RCAP_e5b2a6c764d9084bbb2ef8326e367a5c
oai_identifier_str oai:ojs2.aprender.esep.pt:article/182
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Transdisciplinarity and co-creation applied to the social learning process: a case study within the scope of the Demola methodologyA transdisciplinaridade e a cocriação aplicada ao processo de aprendizagem social: um estudo de caso no âmbito da metodologia Demolacocriaçãotransdisciplinaridadeformaçãoensino superiormatriz de enquadramento lógicological frameworkhigher educationtrainingtransdisciplinarityThis article aims to present, discuss and analyze the importance in learning processes of collective construction for building a higher education institution open to the community and concerned with contributing to the development of a collaborative and sustainable society. For this purpose, co-creation, through transdisciplinary perspectives, applied to a challenge in the context of tourism, proves to be a key tool in the learning processes focused on the needs of the community. In these co-creation and collaboration approaches, different actors and knowledge are valued in the construction and dissemination of new knowledge. It is concluded that this model can enhance new learning contexts and boost a learning culture focused on community responsibility. Stimulating co-creation can find in higher education a strong ally for building a more collaborative society, and therefore more sustainable. The study is part of the project called "Link me Up: 1000 Ideas - Support System for Co-creation of Innovation, Creativity and Entrepreneurship", developed by the Polytechnic Institute of Portalegre among other educational institutions, with financial support from the European Union.O presente artigo tem como objetivo apresentar, discutir e analisar a importância nos processos de aprendizagem da construção coletiva para uma edificação de uma instituição de ensino superior aberta para a comunidade e preocupada em dar contributos para o desenvolvimento de uma sociedade colaborativa e sustentável. Para tal propósito, a cocriação, através de olhares transdisciplinares, aplicada a um desafio no âmbito do turismo, mostra-se uma ferramenta fulcral nos processos de aprendizagem voltada para as necessidades da comunidade. Nessas abordagens de cocriação e de colaboração, valorizam-se os diferentes atores e saberes na edificação e difusão de novos conhecimentos. Conclui-se que esse modelo pode incrementar novos contextos de aprendizagem e impulsionar uma cultura de aprendizagem voltada para uma responsabilidade comunitária. Estimular a cocriação pode encontrar no ensino superior um forte aliado para a construção de uma sociedade mais colaborativa, e com isso mais sustentável. O estudo integra o projeto designado “Link me Up: 1000 Ideias - Sistema de Apoio à Cocriação de Inovação, Criatividade e Empreendedorismo", desenvolvido pelo Instituto Politécnico de Portalegre entre outras instituições de ensino, com apoio financeiro da União Europeia.Escola Superior de Educação e Ciências Sociais do Instituto Politécnico de Portalegre2023-06-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.58041/aprender.182https://doi.org/10.58041/aprender.182Aprender; No. 45 (2023): Aprender nº 45 (junho de 2023); 58-69Aprender; N.º 45 (2023): Aprender nº 45 (junho de 2023); 58-692184-52550871-1267reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttp://aprender.esep.pt/index.php/aprender/article/view/182http://aprender.esep.pt/index.php/aprender/article/view/182/166Direitos de Autor (c) 2023 Aprenderinfo:eu-repo/semantics/openAccessValduga, TatianeBalão, Ana2023-08-09T08:15:32Zoai:ojs2.aprender.esep.pt:article/182Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:26:22.434631Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Transdisciplinarity and co-creation applied to the social learning process: a case study within the scope of the Demola methodology
A transdisciplinaridade e a cocriação aplicada ao processo de aprendizagem social: um estudo de caso no âmbito da metodologia Demola
title Transdisciplinarity and co-creation applied to the social learning process: a case study within the scope of the Demola methodology
spellingShingle Transdisciplinarity and co-creation applied to the social learning process: a case study within the scope of the Demola methodology
Valduga, Tatiane
cocriação
transdisciplinaridade
formação
ensino superior
matriz de enquadramento lógico
logical framework
higher education
training
transdisciplinarity
title_short Transdisciplinarity and co-creation applied to the social learning process: a case study within the scope of the Demola methodology
title_full Transdisciplinarity and co-creation applied to the social learning process: a case study within the scope of the Demola methodology
title_fullStr Transdisciplinarity and co-creation applied to the social learning process: a case study within the scope of the Demola methodology
title_full_unstemmed Transdisciplinarity and co-creation applied to the social learning process: a case study within the scope of the Demola methodology
title_sort Transdisciplinarity and co-creation applied to the social learning process: a case study within the scope of the Demola methodology
author Valduga, Tatiane
author_facet Valduga, Tatiane
Balão, Ana
author_role author
author2 Balão, Ana
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Valduga, Tatiane
Balão, Ana
dc.subject.por.fl_str_mv cocriação
transdisciplinaridade
formação
ensino superior
matriz de enquadramento lógico
logical framework
higher education
training
transdisciplinarity
topic cocriação
transdisciplinaridade
formação
ensino superior
matriz de enquadramento lógico
logical framework
higher education
training
transdisciplinarity
description This article aims to present, discuss and analyze the importance in learning processes of collective construction for building a higher education institution open to the community and concerned with contributing to the development of a collaborative and sustainable society. For this purpose, co-creation, through transdisciplinary perspectives, applied to a challenge in the context of tourism, proves to be a key tool in the learning processes focused on the needs of the community. In these co-creation and collaboration approaches, different actors and knowledge are valued in the construction and dissemination of new knowledge. It is concluded that this model can enhance new learning contexts and boost a learning culture focused on community responsibility. Stimulating co-creation can find in higher education a strong ally for building a more collaborative society, and therefore more sustainable. The study is part of the project called "Link me Up: 1000 Ideas - Support System for Co-creation of Innovation, Creativity and Entrepreneurship", developed by the Polytechnic Institute of Portalegre among other educational institutions, with financial support from the European Union.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-30
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.58041/aprender.182
https://doi.org/10.58041/aprender.182
url https://doi.org/10.58041/aprender.182
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://aprender.esep.pt/index.php/aprender/article/view/182
http://aprender.esep.pt/index.php/aprender/article/view/182/166
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2023 Aprender
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2023 Aprender
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola Superior de Educação e Ciências Sociais do Instituto Politécnico de Portalegre
publisher.none.fl_str_mv Escola Superior de Educação e Ciências Sociais do Instituto Politécnico de Portalegre
dc.source.none.fl_str_mv Aprender; No. 45 (2023): Aprender nº 45 (junho de 2023); 58-69
Aprender; N.º 45 (2023): Aprender nº 45 (junho de 2023); 58-69
2184-5255
0871-1267
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133531669004288