Combined Arts Workshop: Management of a Multidisciplinary Arts Project

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gonçalves, Carlos
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34639/rpea.v1i1.69
Resumo: This essay intends to demonstrate the significance of the “Combined Arts Workshops” developing pluridisciplinary and transdisciplinary projects, together with teachers of several artistic areas in creating projects with their students, on the one hand to promote shows of increased artistic quality, and on the other hand to develop differentiated skills within the students, throughout the various artistic ways of expression, in the creation and performance of music, theatre, dance and plastic arts. These “Workshops” also promote knowledge acquisition of other performance staging techniques, as creation of texts and librettos, production, sound design, lighting, set design and wardrobe.It is in like manner intended to show the importance of teachers’ project management, in bringing their students to think and debate meaningful themes such as: Demands of the public today; Innovative performances; Musical theatre or Operetta linking performing arts; Team work; Artistic project management; The significance of public performance; Self-evaluation and project evaluation by all involved. In this article we present some ideas based on our experience in the performances created, produced and carried out over the last two years (2009 and 2010) by Musical Education Degree1 and Master’s Degree2students, whose head teacher authors this article.
id RCAP_e61416d3f5efa315ce007d07cd47c53f
oai_identifier_str oai:rpea.madeira.gov.pt:article/69
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Combined Arts Workshop: Management of a Multidisciplinary Arts ProjectOficina de Artes Integradas: Etapas da Gestão de um Projeto Pluridisciplinar em ArtesArtesOficina de Artes IntegradasProjeto ArtísticoCriatividade e InovaçãoArtsIntegrated Arts WorkshopArtistic ProjectCreativity and InnovationThis essay intends to demonstrate the significance of the “Combined Arts Workshops” developing pluridisciplinary and transdisciplinary projects, together with teachers of several artistic areas in creating projects with their students, on the one hand to promote shows of increased artistic quality, and on the other hand to develop differentiated skills within the students, throughout the various artistic ways of expression, in the creation and performance of music, theatre, dance and plastic arts. These “Workshops” also promote knowledge acquisition of other performance staging techniques, as creation of texts and librettos, production, sound design, lighting, set design and wardrobe.It is in like manner intended to show the importance of teachers’ project management, in bringing their students to think and debate meaningful themes such as: Demands of the public today; Innovative performances; Musical theatre or Operetta linking performing arts; Team work; Artistic project management; The significance of public performance; Self-evaluation and project evaluation by all involved. In this article we present some ideas based on our experience in the performances created, produced and carried out over the last two years (2009 and 2010) by Musical Education Degree1 and Master’s Degree2students, whose head teacher authors this article.Pretende-se neste artigo, em forma de ensaio, demonstrar a importância da “Oficina de Artes Integradas” no desenvolvimento de projetos pluridisciplinares e transdisciplinares, envolvendo docentes de várias áreas artísticas na criação de projetos com os seus alunos que, por um lado, possam promover a realização de espetáculos de melhor qualidade artística e, por outro, desenvolver nos alunos competências diferenciadas nas várias expressões artísticas, aos níveis da criação e da interpretação da música, do teatro, da dança e das artes plásticas. Estas “Oficinas” promovem igualmente a aquisição de conhecimentos e competências noutras técnicas associadas à montagem de um espetáculo, tais como a criação de textos e libreto, produção, sonoplastia e luminoteca, cenografia e guarda-roupa, etc.Pretende-se ainda demonstrar a importância da gestão destes projetos por parte dos docentes responsáveis, levando os seus alunos à reflexão e debate sobre temas de extrema importância tais como: Exigências do público atual; Espetáculos inovadores; O Teatro Musical ou a Opereta, como fator de interligação das artes do espetáculo; Trabalho em equipa; Gestão do projeto artístico; A importância da apresentação pública; A autoavaliação e avaliação do projeto por parte de todos os envolvidos. Tentaremos neste artigo apresentar algumas ideias tendo por base a nossa experiência nos espetáculos criados, produzidos e realizados nos últimos dois anos (2009 e 2010) por alunos, no âmbito da Licenciatura 1 e do Mestrado 2 em Educação Musical, cujo docente titular é o autor deste artigo.CEPAM2011-09-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34639/rpea.v1i1.69https://doi.org/10.34639/rpea.v1i1.69Portuguese Journal of Artistic Education; Vol. 1 (2011): Revista Portuguesa de Educação Artística; 109-115Revista Portuguesa de Educação Artística; Vol. 1 (2011): Revista Portuguesa de Educação Artística; 109-1152183-74811647-905X10.34639/rpea.v1i1reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/69https://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/69/74Direitos de Autor (c) 2011 Carlos Gonçalvesinfo:eu-repo/semantics/openAccessGonçalves, Carlos2024-01-31T10:29:07Zoai:rpea.madeira.gov.pt:article/69Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:31:25.527292Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Combined Arts Workshop: Management of a Multidisciplinary Arts Project
Oficina de Artes Integradas: Etapas da Gestão de um Projeto Pluridisciplinar em Artes
title Combined Arts Workshop: Management of a Multidisciplinary Arts Project
spellingShingle Combined Arts Workshop: Management of a Multidisciplinary Arts Project
Gonçalves, Carlos
Artes
Oficina de Artes Integradas
Projeto Artístico
Criatividade e Inovação
Arts
Integrated Arts Workshop
Artistic Project
Creativity and Innovation
title_short Combined Arts Workshop: Management of a Multidisciplinary Arts Project
title_full Combined Arts Workshop: Management of a Multidisciplinary Arts Project
title_fullStr Combined Arts Workshop: Management of a Multidisciplinary Arts Project
title_full_unstemmed Combined Arts Workshop: Management of a Multidisciplinary Arts Project
title_sort Combined Arts Workshop: Management of a Multidisciplinary Arts Project
author Gonçalves, Carlos
author_facet Gonçalves, Carlos
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gonçalves, Carlos
dc.subject.por.fl_str_mv Artes
Oficina de Artes Integradas
Projeto Artístico
Criatividade e Inovação
Arts
Integrated Arts Workshop
Artistic Project
Creativity and Innovation
topic Artes
Oficina de Artes Integradas
Projeto Artístico
Criatividade e Inovação
Arts
Integrated Arts Workshop
Artistic Project
Creativity and Innovation
description This essay intends to demonstrate the significance of the “Combined Arts Workshops” developing pluridisciplinary and transdisciplinary projects, together with teachers of several artistic areas in creating projects with their students, on the one hand to promote shows of increased artistic quality, and on the other hand to develop differentiated skills within the students, throughout the various artistic ways of expression, in the creation and performance of music, theatre, dance and plastic arts. These “Workshops” also promote knowledge acquisition of other performance staging techniques, as creation of texts and librettos, production, sound design, lighting, set design and wardrobe.It is in like manner intended to show the importance of teachers’ project management, in bringing their students to think and debate meaningful themes such as: Demands of the public today; Innovative performances; Musical theatre or Operetta linking performing arts; Team work; Artistic project management; The significance of public performance; Self-evaluation and project evaluation by all involved. In this article we present some ideas based on our experience in the performances created, produced and carried out over the last two years (2009 and 2010) by Musical Education Degree1 and Master’s Degree2students, whose head teacher authors this article.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-09-06
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34639/rpea.v1i1.69
https://doi.org/10.34639/rpea.v1i1.69
url https://doi.org/10.34639/rpea.v1i1.69
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/69
https://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/69/74
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2011 Carlos Gonçalves
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2011 Carlos Gonçalves
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv CEPAM
publisher.none.fl_str_mv CEPAM
dc.source.none.fl_str_mv Portuguese Journal of Artistic Education; Vol. 1 (2011): Revista Portuguesa de Educação Artística; 109-115
Revista Portuguesa de Educação Artística; Vol. 1 (2011): Revista Portuguesa de Educação Artística; 109-115
2183-7481
1647-905X
10.34639/rpea.v1i1
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133582454685696