Benefícios e desafios na adoção de práticas baseadas em evidências nos serviços para a criança e a família
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.21814/childstudies.4127 |
Resumo: | The Council of Europe’s Recommendation (Rec 2006/19) to promote positive parenting, aimed at fostering child development and protecting child rights, has emphasized a preventive approach to support all families, the need to strengthen parental capacities and empowering communities, and the adoption of evidence-based practices (EBP) to improve the quality of professional work with families. This paper, revolved around this Recommendation and expanded in three related directions: (a) described the modern view of parenting as articulated in three facets: dyadic parenting, team parenting, and social parenting, and their corresponding support needs; (b) proposed the challenges and redefinition of EBP for the field of child and family services; and (c) showcased the building of the national agency-university partnership, the translational research-practice bidirectional process, and the implementation and evaluation of evidence-based programmes to foster the adoption of EBP in Spain. The conclusions highlighted the benefits involved in this complex process of quality assurance. |
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Benefícios e desafios na adoção de práticas baseadas em evidências nos serviços para a criança e a famíliaBenefits and challenges in the adoption of evidence-based practices in the child and family servicesPositive parentingparenting taskevidence-based practiceevidence-based programmesstandards for evidencequality assuranceParentalidade positivatarefas parentaisprática baseada em evidênciasprogramas baseados em evidênciaspadrões para evidênciasgarantia da qualidadeThe Council of Europe’s Recommendation (Rec 2006/19) to promote positive parenting, aimed at fostering child development and protecting child rights, has emphasized a preventive approach to support all families, the need to strengthen parental capacities and empowering communities, and the adoption of evidence-based practices (EBP) to improve the quality of professional work with families. This paper, revolved around this Recommendation and expanded in three related directions: (a) described the modern view of parenting as articulated in three facets: dyadic parenting, team parenting, and social parenting, and their corresponding support needs; (b) proposed the challenges and redefinition of EBP for the field of child and family services; and (c) showcased the building of the national agency-university partnership, the translational research-practice bidirectional process, and the implementation and evaluation of evidence-based programmes to foster the adoption of EBP in Spain. The conclusions highlighted the benefits involved in this complex process of quality assurance.A Recomendação do Conselho da Europa (Rec. 2006/19) para promover a parentalidade positiva, destinada a promover o desenvolvimento infantil e proteger os direitos da criança, enfatizou uma abordagem preventiva para apoiar todas as famílias, a necessidade de fortalecer as capacidades parentais e capacitar as comunidades, e a adoção de práticas baseadas em evidências (PBE) para melhorar a qualidade do trabalho profissional com as famílias. Este artigo reflete em torno desta Recomendação e desenvolve-se em três direções relacionadas entre si: (a) descreve a visão moderna da parentalidade articulada em três facetas (parentalidade diádica, parentalidade em equipe e parentalidade social), e as correspondentes necessidades de apoio; (b) aponta os desafios e a redefinição da PBE para o campo dos serviços à criança e à família; e (c) apresenta a construção da parceria nacional agência-universidade, o processo bidirecional de pesquisa-prática translacional e a implementação e avaliação de programas baseados em evidências para promover a adoção da PBE na Espanha. As conclusões destacam os benefícios envolvidos neste complexo processo de garantia de qualidade.Research Centre on Child Studies (CIEC)2022-09-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.21814/childstudies.4127https://doi.org/10.21814/childstudies.4127Child Studies; N.º 1 (2022); 65-86Child Studies; No. 1 (2022); 65-862795-5915reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPenghttps://revistas.uminho.pt/index.php/childstudies/article/view/4127https://revistas.uminho.pt/index.php/childstudies/article/view/4127/4352Copyright (c) 2022 María José Rodrigoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRodrigo, María José2023-03-23T11:29:18Zoai:journals.uminho.pt:article/4127Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T17:45:10.882301Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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