World-Literature, Post-Memory and Post-Colonial Resistances in "O Canto da Moreia" (2019) by Luísa Semedo and "As Novas Identidades Portuguesas" (2020) by Patrícia Moreira

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rendeiro, Margarida
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://revistadeletras.utad.pt/index.php/revistadeletras/article/view/300
Resumo: This article discusses Luísa Semedo’s O Canto da Moreia (2019) and Patrícia Moreira’s As Novas Identidades Portuguesas (2020) as expressions of world-literature, a term this article draws from the work published by the Warwick Collective Research in 2015. O Canto da Moreia and As Novas Identidades Portuguesas are two narratives that convey intersectional gazes into the diasporic Cape-Verdean communities in a Portuguese society that is not yet reconciled with its postcolonial legacy. It is argued that, in both narratives, the literary aesthetic emerges as resistance to the patriarchal, neoliberal and neocolonial model that has shaped the development of postcolonial Portuguese modernity and dehumanized people of colour, similarly to what happens in the other European postcolonial societies. By giving protagonism to racialized voices, historically absent in Portuguese literature, these narratives show that the overcoming of silences on the colonial past can act as a historical reparation, depending on whether these voices are given the possibility of evolving as historical subjects and agents of their own destiny. This emerges as an ultimate form of collective resistance that repairs postcolonial identitarian dynamics.
id RCAP_ec05a42d505a701c727ffad5227f0996
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.utad.pt:article/300
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling World-Literature, Post-Memory and Post-Colonial Resistances in "O Canto da Moreia" (2019) by Luísa Semedo and "As Novas Identidades Portuguesas" (2020) by Patrícia MoreiraLiteratura-Mundial, Pós-Memória e Resistências Pós-Coloniais em "O Canto da Moreia" (2019) de Luísa Semedo e de "As Novas Identidades Portuguesas" (2020) de Patrícia MoreiraThis article discusses Luísa Semedo’s O Canto da Moreia (2019) and Patrícia Moreira’s As Novas Identidades Portuguesas (2020) as expressions of world-literature, a term this article draws from the work published by the Warwick Collective Research in 2015. O Canto da Moreia and As Novas Identidades Portuguesas are two narratives that convey intersectional gazes into the diasporic Cape-Verdean communities in a Portuguese society that is not yet reconciled with its postcolonial legacy. It is argued that, in both narratives, the literary aesthetic emerges as resistance to the patriarchal, neoliberal and neocolonial model that has shaped the development of postcolonial Portuguese modernity and dehumanized people of colour, similarly to what happens in the other European postcolonial societies. By giving protagonism to racialized voices, historically absent in Portuguese literature, these narratives show that the overcoming of silences on the colonial past can act as a historical reparation, depending on whether these voices are given the possibility of evolving as historical subjects and agents of their own destiny. This emerges as an ultimate form of collective resistance that repairs postcolonial identitarian dynamics.O presente artigo discute O Canto da Moreia (2019) de Luísa Semedo e As Novas Identidades Portuguesas (2020) de Patrícia Moreira como expressões de literatura-mundial, no sentido em que este conceito foi cunhado pelo Grupo de Investigação da Universidade de Warwick em 2015. O Canto da Moreia  e As Novas Identidades Portuguesas são duas narrativas que propõem olhares interseccionais sobre as comunidades diaspóricas cabo-verdianas numa sociedade portuguesa ainda não reconciliada com o seu legado pós-colonial. Defende o presente artigo que, em ambas as narrativas, a estética literária se desenvolve enquanto resistência ao modelo patriarcal, neoliberal e neocolonial estruturante da modernidade portuguesa pós-colonial e desumanizador de sujeitos racializados, à semelhança da crítica que é feita no âmbito das sociedades pós-coloniais europeias. Ao dar protagonismo a vozes racializadas, historicamente ausentes na literatura portuguesa, estas narrativas mostram que a superação de silêncios sobre o passado colonial pode configurar-se como reparação histórica, dependendo de a estas vozes lhes ser dada a possibilidades de se constituirem sujeitos históricos e agenciadores do seu destino. Esta é uma derradeira forma de resistência coletiva, reparadora de dinâmicas identitárias pós-coloniais.Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro2022-12-02info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://revistadeletras.utad.pt/index.php/revistadeletras/article/view/300Revista de Letras UTAD; Vol 1 No 4 (2022): Revista de Letras UTAD / Cultural Sciences / Special Thematic Issue; 23-44Revista de Letras UTAD; Vol. 1 Núm. 4 (2022): Revista de Letras UTAD / Ciências da Cultura / Número Especial Temático; 23-44Revista de Letras UTAD; Vol 1 Nº 4 (2022): Revista de Letras UTAD / Ciências da Cultura / Número Especial Temático; 23-440874-7962reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistadeletras.utad.pt/index.php/revistadeletras/article/view/300https://revistadeletras.utad.pt/index.php/revistadeletras/article/view/300/167Direitos de Autor (c) 2022 Margarida Rendeirohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRendeiro, Margarida2023-03-18T04:31:29Zoai:ojs.revistas.utad.pt:article/300Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:15:23.753814Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv World-Literature, Post-Memory and Post-Colonial Resistances in "O Canto da Moreia" (2019) by Luísa Semedo and "As Novas Identidades Portuguesas" (2020) by Patrícia Moreira
Literatura-Mundial, Pós-Memória e Resistências Pós-Coloniais em "O Canto da Moreia" (2019) de Luísa Semedo e de "As Novas Identidades Portuguesas" (2020) de Patrícia Moreira
title World-Literature, Post-Memory and Post-Colonial Resistances in "O Canto da Moreia" (2019) by Luísa Semedo and "As Novas Identidades Portuguesas" (2020) by Patrícia Moreira
spellingShingle World-Literature, Post-Memory and Post-Colonial Resistances in "O Canto da Moreia" (2019) by Luísa Semedo and "As Novas Identidades Portuguesas" (2020) by Patrícia Moreira
Rendeiro, Margarida
title_short World-Literature, Post-Memory and Post-Colonial Resistances in "O Canto da Moreia" (2019) by Luísa Semedo and "As Novas Identidades Portuguesas" (2020) by Patrícia Moreira
title_full World-Literature, Post-Memory and Post-Colonial Resistances in "O Canto da Moreia" (2019) by Luísa Semedo and "As Novas Identidades Portuguesas" (2020) by Patrícia Moreira
title_fullStr World-Literature, Post-Memory and Post-Colonial Resistances in "O Canto da Moreia" (2019) by Luísa Semedo and "As Novas Identidades Portuguesas" (2020) by Patrícia Moreira
title_full_unstemmed World-Literature, Post-Memory and Post-Colonial Resistances in "O Canto da Moreia" (2019) by Luísa Semedo and "As Novas Identidades Portuguesas" (2020) by Patrícia Moreira
title_sort World-Literature, Post-Memory and Post-Colonial Resistances in "O Canto da Moreia" (2019) by Luísa Semedo and "As Novas Identidades Portuguesas" (2020) by Patrícia Moreira
author Rendeiro, Margarida
author_facet Rendeiro, Margarida
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rendeiro, Margarida
description This article discusses Luísa Semedo’s O Canto da Moreia (2019) and Patrícia Moreira’s As Novas Identidades Portuguesas (2020) as expressions of world-literature, a term this article draws from the work published by the Warwick Collective Research in 2015. O Canto da Moreia and As Novas Identidades Portuguesas are two narratives that convey intersectional gazes into the diasporic Cape-Verdean communities in a Portuguese society that is not yet reconciled with its postcolonial legacy. It is argued that, in both narratives, the literary aesthetic emerges as resistance to the patriarchal, neoliberal and neocolonial model that has shaped the development of postcolonial Portuguese modernity and dehumanized people of colour, similarly to what happens in the other European postcolonial societies. By giving protagonism to racialized voices, historically absent in Portuguese literature, these narratives show that the overcoming of silences on the colonial past can act as a historical reparation, depending on whether these voices are given the possibility of evolving as historical subjects and agents of their own destiny. This emerges as an ultimate form of collective resistance that repairs postcolonial identitarian dynamics.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-02
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistadeletras.utad.pt/index.php/revistadeletras/article/view/300
url https://revistadeletras.utad.pt/index.php/revistadeletras/article/view/300
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistadeletras.utad.pt/index.php/revistadeletras/article/view/300
https://revistadeletras.utad.pt/index.php/revistadeletras/article/view/300/167
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2022 Margarida Rendeiro
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2022 Margarida Rendeiro
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro
publisher.none.fl_str_mv Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Letras UTAD; Vol 1 No 4 (2022): Revista de Letras UTAD / Cultural Sciences / Special Thematic Issue; 23-44
Revista de Letras UTAD; Vol. 1 Núm. 4 (2022): Revista de Letras UTAD / Ciências da Cultura / Número Especial Temático; 23-44
Revista de Letras UTAD; Vol 1 Nº 4 (2022): Revista de Letras UTAD / Ciências da Cultura / Número Especial Temático; 23-44
0874-7962
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130608804298752