World-Literature, Post-Memory and Post-Colonial Resistances in "O Canto da Moreia" (2019) by Luísa Semedo and "As Novas Identidades Portuguesas" (2020) by Patrícia Moreira
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://revistadeletras.utad.pt/index.php/revistadeletras/article/view/300 |
Resumo: | This article discusses Luísa Semedo’s O Canto da Moreia (2019) and Patrícia Moreira’s As Novas Identidades Portuguesas (2020) as expressions of world-literature, a term this article draws from the work published by the Warwick Collective Research in 2015. O Canto da Moreia and As Novas Identidades Portuguesas are two narratives that convey intersectional gazes into the diasporic Cape-Verdean communities in a Portuguese society that is not yet reconciled with its postcolonial legacy. It is argued that, in both narratives, the literary aesthetic emerges as resistance to the patriarchal, neoliberal and neocolonial model that has shaped the development of postcolonial Portuguese modernity and dehumanized people of colour, similarly to what happens in the other European postcolonial societies. By giving protagonism to racialized voices, historically absent in Portuguese literature, these narratives show that the overcoming of silences on the colonial past can act as a historical reparation, depending on whether these voices are given the possibility of evolving as historical subjects and agents of their own destiny. This emerges as an ultimate form of collective resistance that repairs postcolonial identitarian dynamics. |
id |
RCAP_ec05a42d505a701c727ffad5227f0996 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.utad.pt:article/300 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
World-Literature, Post-Memory and Post-Colonial Resistances in "O Canto da Moreia" (2019) by Luísa Semedo and "As Novas Identidades Portuguesas" (2020) by Patrícia MoreiraLiteratura-Mundial, Pós-Memória e Resistências Pós-Coloniais em "O Canto da Moreia" (2019) de Luísa Semedo e de "As Novas Identidades Portuguesas" (2020) de Patrícia MoreiraThis article discusses Luísa Semedo’s O Canto da Moreia (2019) and Patrícia Moreira’s As Novas Identidades Portuguesas (2020) as expressions of world-literature, a term this article draws from the work published by the Warwick Collective Research in 2015. O Canto da Moreia and As Novas Identidades Portuguesas are two narratives that convey intersectional gazes into the diasporic Cape-Verdean communities in a Portuguese society that is not yet reconciled with its postcolonial legacy. It is argued that, in both narratives, the literary aesthetic emerges as resistance to the patriarchal, neoliberal and neocolonial model that has shaped the development of postcolonial Portuguese modernity and dehumanized people of colour, similarly to what happens in the other European postcolonial societies. By giving protagonism to racialized voices, historically absent in Portuguese literature, these narratives show that the overcoming of silences on the colonial past can act as a historical reparation, depending on whether these voices are given the possibility of evolving as historical subjects and agents of their own destiny. This emerges as an ultimate form of collective resistance that repairs postcolonial identitarian dynamics.O presente artigo discute O Canto da Moreia (2019) de Luísa Semedo e As Novas Identidades Portuguesas (2020) de Patrícia Moreira como expressões de literatura-mundial, no sentido em que este conceito foi cunhado pelo Grupo de Investigação da Universidade de Warwick em 2015. O Canto da Moreia e As Novas Identidades Portuguesas são duas narrativas que propõem olhares interseccionais sobre as comunidades diaspóricas cabo-verdianas numa sociedade portuguesa ainda não reconciliada com o seu legado pós-colonial. Defende o presente artigo que, em ambas as narrativas, a estética literária se desenvolve enquanto resistência ao modelo patriarcal, neoliberal e neocolonial estruturante da modernidade portuguesa pós-colonial e desumanizador de sujeitos racializados, à semelhança da crítica que é feita no âmbito das sociedades pós-coloniais europeias. Ao dar protagonismo a vozes racializadas, historicamente ausentes na literatura portuguesa, estas narrativas mostram que a superação de silêncios sobre o passado colonial pode configurar-se como reparação histórica, dependendo de a estas vozes lhes ser dada a possibilidades de se constituirem sujeitos históricos e agenciadores do seu destino. Esta é uma derradeira forma de resistência coletiva, reparadora de dinâmicas identitárias pós-coloniais.Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro2022-12-02info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://revistadeletras.utad.pt/index.php/revistadeletras/article/view/300Revista de Letras UTAD; Vol 1 No 4 (2022): Revista de Letras UTAD / Cultural Sciences / Special Thematic Issue; 23-44Revista de Letras UTAD; Vol. 1 Núm. 4 (2022): Revista de Letras UTAD / Ciências da Cultura / Número Especial Temático; 23-44Revista de Letras UTAD; Vol 1 Nº 4 (2022): Revista de Letras UTAD / Ciências da Cultura / Número Especial Temático; 23-440874-7962reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistadeletras.utad.pt/index.php/revistadeletras/article/view/300https://revistadeletras.utad.pt/index.php/revistadeletras/article/view/300/167Direitos de Autor (c) 2022 Margarida Rendeirohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRendeiro, Margarida2023-03-18T04:31:29Zoai:ojs.revistas.utad.pt:article/300Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:15:23.753814Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
World-Literature, Post-Memory and Post-Colonial Resistances in "O Canto da Moreia" (2019) by Luísa Semedo and "As Novas Identidades Portuguesas" (2020) by Patrícia Moreira Literatura-Mundial, Pós-Memória e Resistências Pós-Coloniais em "O Canto da Moreia" (2019) de Luísa Semedo e de "As Novas Identidades Portuguesas" (2020) de Patrícia Moreira |
title |
World-Literature, Post-Memory and Post-Colonial Resistances in "O Canto da Moreia" (2019) by Luísa Semedo and "As Novas Identidades Portuguesas" (2020) by Patrícia Moreira |
spellingShingle |
World-Literature, Post-Memory and Post-Colonial Resistances in "O Canto da Moreia" (2019) by Luísa Semedo and "As Novas Identidades Portuguesas" (2020) by Patrícia Moreira Rendeiro, Margarida |
title_short |
World-Literature, Post-Memory and Post-Colonial Resistances in "O Canto da Moreia" (2019) by Luísa Semedo and "As Novas Identidades Portuguesas" (2020) by Patrícia Moreira |
title_full |
World-Literature, Post-Memory and Post-Colonial Resistances in "O Canto da Moreia" (2019) by Luísa Semedo and "As Novas Identidades Portuguesas" (2020) by Patrícia Moreira |
title_fullStr |
World-Literature, Post-Memory and Post-Colonial Resistances in "O Canto da Moreia" (2019) by Luísa Semedo and "As Novas Identidades Portuguesas" (2020) by Patrícia Moreira |
title_full_unstemmed |
World-Literature, Post-Memory and Post-Colonial Resistances in "O Canto da Moreia" (2019) by Luísa Semedo and "As Novas Identidades Portuguesas" (2020) by Patrícia Moreira |
title_sort |
World-Literature, Post-Memory and Post-Colonial Resistances in "O Canto da Moreia" (2019) by Luísa Semedo and "As Novas Identidades Portuguesas" (2020) by Patrícia Moreira |
author |
Rendeiro, Margarida |
author_facet |
Rendeiro, Margarida |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rendeiro, Margarida |
description |
This article discusses Luísa Semedo’s O Canto da Moreia (2019) and Patrícia Moreira’s As Novas Identidades Portuguesas (2020) as expressions of world-literature, a term this article draws from the work published by the Warwick Collective Research in 2015. O Canto da Moreia and As Novas Identidades Portuguesas are two narratives that convey intersectional gazes into the diasporic Cape-Verdean communities in a Portuguese society that is not yet reconciled with its postcolonial legacy. It is argued that, in both narratives, the literary aesthetic emerges as resistance to the patriarchal, neoliberal and neocolonial model that has shaped the development of postcolonial Portuguese modernity and dehumanized people of colour, similarly to what happens in the other European postcolonial societies. By giving protagonism to racialized voices, historically absent in Portuguese literature, these narratives show that the overcoming of silences on the colonial past can act as a historical reparation, depending on whether these voices are given the possibility of evolving as historical subjects and agents of their own destiny. This emerges as an ultimate form of collective resistance that repairs postcolonial identitarian dynamics. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-02 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistadeletras.utad.pt/index.php/revistadeletras/article/view/300 |
url |
https://revistadeletras.utad.pt/index.php/revistadeletras/article/view/300 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistadeletras.utad.pt/index.php/revistadeletras/article/view/300 https://revistadeletras.utad.pt/index.php/revistadeletras/article/view/300/167 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2022 Margarida Rendeiro http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2022 Margarida Rendeiro http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Letras UTAD; Vol 1 No 4 (2022): Revista de Letras UTAD / Cultural Sciences / Special Thematic Issue; 23-44 Revista de Letras UTAD; Vol. 1 Núm. 4 (2022): Revista de Letras UTAD / Ciências da Cultura / Número Especial Temático; 23-44 Revista de Letras UTAD; Vol 1 Nº 4 (2022): Revista de Letras UTAD / Ciências da Cultura / Número Especial Temático; 23-44 0874-7962 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130608804298752 |