Crime e mistério ao redor do Pianista de Truffaut

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Seabra de Carvalho, Ana Alexandra
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34623/erns-a530
Resumo: À frente do seu tempo, Tirez sur le Pianiste (Disparem sobre o Pianista) é um filme francês de 1960, que podemos incluir no género film noir, embora realizado no espírito da Nouvelle Vague por François Truffaut, também coautor do argumento com Marcel Moussy, a partir do romance policial contemporâneo de David Goodis, Down There. Trata-se de uma adaptação bastante livre, produzida por Pierre Braunberger para Les Films de La Pléiade. Neste film noir com apontamentos de comédia, drama e romance, narra-se as aventuras do misterioso pianista Charlie Kohler quando se vê involuntariamente envolvido no submundo do crime e numa nova paixão amorosa. Pretendida homenagem do realizador ao clássico film noir americano e europeu, nesta obra cinematográfica, procede-se, contudo, a uma experimental justaposição de estilos, uma vez que o cineasta mistura géneros e emoções, levando-nos do suspense aos diálogos cómicos e aos flashbacks ao passado melodramático do pianista. Truffaut diverte-se e diverte-nos, multiplicando as surpresas e as digressões. Na verdade, a intriga de crime e mistério que decorre ao longo de todo o filme e participa ativamente na sua construção serve, sobretudo, de pretexto para a abordagem da temática principal da cinematografia de Truffaut: o amor e a complexidade das relações humanas. Daí decorre o fascínio que este filme continua a exercer junto dos cinéfilos.
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Pretendida homenagem do realizador ao clássico film noir americano e europeu, nesta obra cinematográfica, procede-se, contudo, a uma experimental justaposição de estilos, uma vez que o cineasta mistura géneros e emoções, levando-nos do suspense aos diálogos cómicos e aos flashbacks ao passado melodramático do pianista. Truffaut diverte-se e diverte-nos, multiplicando as surpresas e as digressões. Na verdade, a intriga de crime e mistério que decorre ao longo de todo o filme e participa ativamente na sua construção serve, sobretudo, de pretexto para a abordagem da temática principal da cinematografia de Truffaut: o amor e a complexidade das relações humanas. Daí decorre o fascínio que este filme continua a exercer junto dos cinéfilos.Ahead of its time, Tirez sur le Pianiste (Shoot the Pianist) is a 1960 French film, which can be included in the film noir genre, although it was made in the spirit of the Nouvelle Vague by François Truffaut, also co-author of the screenplay with Marcel Moussy, from David Goodis’ contemporary crime novel Down There. It is a quite free adaptation which was produced by Pierre Braunberger for Les Films de La Pléiade. In this film noir with notes of comedy, drama and romance, the adventures of the mysterious pianist Charlie Kohler are narrated when he finds himself unintentionally involved in the criminal underworld and in a new love passion. Intended tribute of the director to the classic American and European film noir, in this cinematographic work, however, he proceeds to an experimental juxtaposition of styles, since the filmmaker mixes genres and emotions, leading us from suspense to comic dialogues and flashbacks into the melodramatic past of the pianist. Truffaut enjoys himself and us by multiplying the surprises and the digressions. In fact, the crime and mystery intrigue that takes place throughout the film and actively participates in its construction serves, above all, as a pretext for the approach to the main theme of Truffaut’s cinematography: love and the complexity of human relations. Hence the fascination that this film continues to exert with cinema lovers.Ahead of its time, Tirez sur le Pianiste (Shoot the Pianist) is a 1960 French film, which can be included in the film noir genre, although it was made in the spirit of the Nouvelle Vague by François Truffaut, also co-author of the screenplay with Marcel Moussy, from David Goodis’ contemporary crime novel Down There. It is a quite free adaptation which was produced by Pierre Braunberger for Les Films de La Pléiade. In this film noir with notes of comedy, drama and romance, the adventures of the mysterious pianist Charlie Kohler are narrated when he finds himself unintentionally involved in the criminal underworld and in a new love passion. Intended tribute of the director to the classic American and European film noir, in this cinematographic work, however, he proceeds to an experimental juxtaposition of styles, since the filmmaker mixes genres and emotions, leading us from suspense to comic dialogues and flashbacks into the melodramatic past of the pianist. Truffaut enjoys himself and us by multiplying the surprises and the digressions. In fact, the crime and mystery intrigue that takes place throughout the film and actively participates in its construction serves, above all, as a pretext for the approach to the main theme of Truffaut’s cinematography: love and the complexity of human relations. Hence the fascination that this film continues to exert with cinema lovers.Ahead of its time, Tirez sur le Pianiste (Shoot the Pianist) is a 1960 French film, which can be included in the film noir genre, although it was made in the spirit of the Nouvelle Vague by François Truffaut, also co-author of the screenplay with Marcel Moussy, from David Goodis’ contemporary crime novel Down There. It is a quite free adaptation which was produced by Pierre Braunberger for Les Films de La Pléiade. In this film noir with notes of comedy, drama and romance, the adventures of the mysterious pianist Charlie Kohler are narrated when he finds himself unintentionally involved in the criminal underworld and in a new love passion. Intended tribute of the director to the classic American and European film noir, in this cinematographic work, however, he proceeds to an experimental juxtaposition of styles, since the filmmaker mixes genres and emotions, leading us from suspense to comic dialogues and flashbacks into the melodramatic past of the pianist. Truffaut enjoys himself and us by multiplying the surprises and the digressions. In fact, the crime and mystery intrigue that takes place throughout the film and actively participates in its construction serves, above all, as a pretext for the approach to the main theme of Truffaut’s cinematography: love and the complexity of human relations. Hence the fascination that this film continues to exert with cinema lovers.CIAC – Centro de Investigação em Artes e Comunicação2023-09-21info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfapplication/epub+ziphttps://doi.org/10.34623/erns-a530https://doi.org/10.34623/erns-a530Rotura – Revista de Comunicação, Cultura e Artes; v. 3 n. 2 (2023): Cinemas do Mediterrâneo; 40-512184-8661reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://publicacoes.ciac.pt/index.php/rotura/article/view/163https://publicacoes.ciac.pt/index.php/rotura/article/view/163/151https://publicacoes.ciac.pt/index.php/rotura/article/view/163/161Direitos de Autor (c) 2023 Ana Alexandra Seabra de Carvalhoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSeabra de Carvalho, Ana Alexandra2023-12-05T04:00:32Zoai:ojs.publicacoes.ciac.pt:article/163Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:31:05.522355Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
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