Professional communities as educational spaces: insights into Projeto Creche

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Correia, Sónia
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Mesquita, Luciana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v8i2.2518
Resumo: This study aims to characterize the learning context of the Projeto Creche during the first three years. This project brings together childhood educators and academics around issues related to childhood education. To accomplish this central objective, first it is outlined a theoretical framework about professional communities and, later, it is analyzed the specific case of the project. Through the reports written about the meetings of the group and participants’ written reflections, it is possible to identify and characterize activities, member’s roles, interpersonal relationships established in the group, and individual views on the experience provided by the Projeto Creche. Finally, all the identified dynamics (activities, roles and interpersonal relationships) are discussed in the light of what scientific literature informs about professional communities.
id RCAP_ef0ca6eb4200490d6cb81e065e062deb
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/2518
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Professional communities as educational spaces: insights into Projeto CrecheComunidades profissionais enquanto espaços formativos: olhares sobre o (e a partir do) Projeto CrecheThis study aims to characterize the learning context of the Projeto Creche during the first three years. This project brings together childhood educators and academics around issues related to childhood education. To accomplish this central objective, first it is outlined a theoretical framework about professional communities and, later, it is analyzed the specific case of the project. Through the reports written about the meetings of the group and participants’ written reflections, it is possible to identify and characterize activities, member’s roles, interpersonal relationships established in the group, and individual views on the experience provided by the Projeto Creche. Finally, all the identified dynamics (activities, roles and interpersonal relationships) are discussed in the light of what scientific literature informs about professional communities.Este estudio tiene como objetivo caracterizar el contexto educativo establecido por el Projeto Creche en sus primeros tres años de existencia. Projeto Creche es un grupo que reúne maestros de Educación Infantil y académicos sobre temas relacionados con la educación infantil. Para este estudio, partimos de un punto teórico en torno de las comunidades profesionales, muy en particular sobre su dinámica de construcción y operación, para después hacer un análisis del caso realizado por el Projeto Creche. Se analizaron las actas de las reuniones y reflexiones escritas por sus participantes, buscando específicamente identificar y caracterizar las actividades desarrolladas en el Projecto Creche, los roles creados y realizados por sus miembros, las relaciones interpersonales establecidas y concepciones individuales demostradas en la experiencia proporcionada por el grupo. Por último, se tentó relacionar la dinámica identificada en el grupo con las características atribuidas a las comunidades profesionales.O presente estudo objetiva caracterizar o contexto formativo estabelecido pelo Projeto Creche nos seus primeiros três anos de existência, um grupo que reúne educadoras e académicos em torno de questões relacionadas com a educação para a infância. Para tal, parte-se de um enquadramento teórico construído em torno de questões relacionadas com as comunidades profissionais, mais particularmente sobre as suas dinâmicas de construção e funcionamento, para uma análise do caso específico constituído pelo Projeto. A leitura realizada do contexto a partir de atas de reunião do grupo e de reflexões escritas pelos seus participantes, procura especificamente identificar e caracterizar as atividades desenvolvidas no Projeto Creche, os papéis criados e assumidos pelos seus integrantes, as relações interpessoais estabelecidas e as conceções individuais demonstradas sobre a experiência proporcionada pelo grupo. Por fim, relacionam-se as dinâmicas identificadas no grupo com características atribuídas às comunidades profissionais.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2016-04-24info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v8i2.2518https://doi.org/10.34624/id.v8i2.2518Indagatio Didactica; Vol 8 No 2 (2016); 7-25Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 2 (2016); 7-25Indagatio Didactica; Vol. 8 No 2 (2016); 7-25Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 2 (2016); 7-251647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2518https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2518/1963Correia, SóniaMesquita, Lucianainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:14:47Zoai:proa.ua.pt:article/2518Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:29:57.177836Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Professional communities as educational spaces: insights into Projeto Creche
Comunidades profissionais enquanto espaços formativos: olhares sobre o (e a partir do) Projeto Creche
title Professional communities as educational spaces: insights into Projeto Creche
spellingShingle Professional communities as educational spaces: insights into Projeto Creche
Correia, Sónia
title_short Professional communities as educational spaces: insights into Projeto Creche
title_full Professional communities as educational spaces: insights into Projeto Creche
title_fullStr Professional communities as educational spaces: insights into Projeto Creche
title_full_unstemmed Professional communities as educational spaces: insights into Projeto Creche
title_sort Professional communities as educational spaces: insights into Projeto Creche
author Correia, Sónia
author_facet Correia, Sónia
Mesquita, Luciana
author_role author
author2 Mesquita, Luciana
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Correia, Sónia
Mesquita, Luciana
description This study aims to characterize the learning context of the Projeto Creche during the first three years. This project brings together childhood educators and academics around issues related to childhood education. To accomplish this central objective, first it is outlined a theoretical framework about professional communities and, later, it is analyzed the specific case of the project. Through the reports written about the meetings of the group and participants’ written reflections, it is possible to identify and characterize activities, member’s roles, interpersonal relationships established in the group, and individual views on the experience provided by the Projeto Creche. Finally, all the identified dynamics (activities, roles and interpersonal relationships) are discussed in the light of what scientific literature informs about professional communities.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-04-24
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v8i2.2518
https://doi.org/10.34624/id.v8i2.2518
url https://doi.org/10.34624/id.v8i2.2518
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2518
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2518/1963
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 8 No 2 (2016); 7-25
Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 2 (2016); 7-25
Indagatio Didactica; Vol. 8 No 2 (2016); 7-25
Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 2 (2016); 7-25
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133567075221504