Professional communities as educational spaces: insights into Projeto Creche
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v8i2.2518 |
Resumo: | This study aims to characterize the learning context of the Projeto Creche during the first three years. This project brings together childhood educators and academics around issues related to childhood education. To accomplish this central objective, first it is outlined a theoretical framework about professional communities and, later, it is analyzed the specific case of the project. Through the reports written about the meetings of the group and participants’ written reflections, it is possible to identify and characterize activities, member’s roles, interpersonal relationships established in the group, and individual views on the experience provided by the Projeto Creche. Finally, all the identified dynamics (activities, roles and interpersonal relationships) are discussed in the light of what scientific literature informs about professional communities. |
id |
RCAP_ef0ca6eb4200490d6cb81e065e062deb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/2518 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Professional communities as educational spaces: insights into Projeto CrecheComunidades profissionais enquanto espaços formativos: olhares sobre o (e a partir do) Projeto CrecheThis study aims to characterize the learning context of the Projeto Creche during the first three years. This project brings together childhood educators and academics around issues related to childhood education. To accomplish this central objective, first it is outlined a theoretical framework about professional communities and, later, it is analyzed the specific case of the project. Through the reports written about the meetings of the group and participants’ written reflections, it is possible to identify and characterize activities, member’s roles, interpersonal relationships established in the group, and individual views on the experience provided by the Projeto Creche. Finally, all the identified dynamics (activities, roles and interpersonal relationships) are discussed in the light of what scientific literature informs about professional communities.Este estudio tiene como objetivo caracterizar el contexto educativo establecido por el Projeto Creche en sus primeros tres años de existencia. Projeto Creche es un grupo que reúne maestros de Educación Infantil y académicos sobre temas relacionados con la educación infantil. Para este estudio, partimos de un punto teórico en torno de las comunidades profesionales, muy en particular sobre su dinámica de construcción y operación, para después hacer un análisis del caso realizado por el Projeto Creche. Se analizaron las actas de las reuniones y reflexiones escritas por sus participantes, buscando específicamente identificar y caracterizar las actividades desarrolladas en el Projecto Creche, los roles creados y realizados por sus miembros, las relaciones interpersonales establecidas y concepciones individuales demostradas en la experiencia proporcionada por el grupo. Por último, se tentó relacionar la dinámica identificada en el grupo con las características atribuidas a las comunidades profesionales.O presente estudo objetiva caracterizar o contexto formativo estabelecido pelo Projeto Creche nos seus primeiros três anos de existência, um grupo que reúne educadoras e académicos em torno de questões relacionadas com a educação para a infância. Para tal, parte-se de um enquadramento teórico construído em torno de questões relacionadas com as comunidades profissionais, mais particularmente sobre as suas dinâmicas de construção e funcionamento, para uma análise do caso específico constituído pelo Projeto. A leitura realizada do contexto a partir de atas de reunião do grupo e de reflexões escritas pelos seus participantes, procura especificamente identificar e caracterizar as atividades desenvolvidas no Projeto Creche, os papéis criados e assumidos pelos seus integrantes, as relações interpessoais estabelecidas e as conceções individuais demonstradas sobre a experiência proporcionada pelo grupo. Por fim, relacionam-se as dinâmicas identificadas no grupo com características atribuídas às comunidades profissionais.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2016-04-24info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v8i2.2518https://doi.org/10.34624/id.v8i2.2518Indagatio Didactica; Vol 8 No 2 (2016); 7-25Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 2 (2016); 7-25Indagatio Didactica; Vol. 8 No 2 (2016); 7-25Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 2 (2016); 7-251647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2518https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2518/1963Correia, SóniaMesquita, Lucianainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:14:47Zoai:proa.ua.pt:article/2518Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:29:57.177836Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Professional communities as educational spaces: insights into Projeto Creche Comunidades profissionais enquanto espaços formativos: olhares sobre o (e a partir do) Projeto Creche |
title |
Professional communities as educational spaces: insights into Projeto Creche |
spellingShingle |
Professional communities as educational spaces: insights into Projeto Creche Correia, Sónia |
title_short |
Professional communities as educational spaces: insights into Projeto Creche |
title_full |
Professional communities as educational spaces: insights into Projeto Creche |
title_fullStr |
Professional communities as educational spaces: insights into Projeto Creche |
title_full_unstemmed |
Professional communities as educational spaces: insights into Projeto Creche |
title_sort |
Professional communities as educational spaces: insights into Projeto Creche |
author |
Correia, Sónia |
author_facet |
Correia, Sónia Mesquita, Luciana |
author_role |
author |
author2 |
Mesquita, Luciana |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Correia, Sónia Mesquita, Luciana |
description |
This study aims to characterize the learning context of the Projeto Creche during the first three years. This project brings together childhood educators and academics around issues related to childhood education. To accomplish this central objective, first it is outlined a theoretical framework about professional communities and, later, it is analyzed the specific case of the project. Through the reports written about the meetings of the group and participants’ written reflections, it is possible to identify and characterize activities, member’s roles, interpersonal relationships established in the group, and individual views on the experience provided by the Projeto Creche. Finally, all the identified dynamics (activities, roles and interpersonal relationships) are discussed in the light of what scientific literature informs about professional communities. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-04-24 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v8i2.2518 https://doi.org/10.34624/id.v8i2.2518 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v8i2.2518 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2518 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2518/1963 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 8 No 2 (2016); 7-25 Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 2 (2016); 7-25 Indagatio Didactica; Vol. 8 No 2 (2016); 7-25 Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 2 (2016); 7-25 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133567075221504 |