O Bando do Lim: jogo de aprendizagem de bandolim

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sousa, Micaela Sofia Silva
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10400.13/2340
Resumo: In the technological age we live in, the use of educational games becomes more and more frequent to encourage and motivate children for learning. The game “O Bando do Lim” was created during an internship at Directorate of Artistic Education and Multimedia Services, within the scope of the Master’s thesis in Informatics Engineering, with the purpose to complement the activities taught during the mandolin classes. The initial observation of classes revealed which aspects became real obstacles for students while practicing this instrument. It was also found which elements should be present in the game in order to facilitate this learning. Given the design and requirements of the game, there were developed functional prototypes that allowed an evaluation of the usability defects. “O Bando do Lim” was implemented and analyzed, to test theoretical and practical skills of students in an entertaining way, following its programming guidelines. As a result of the playtest conducted, students revealed to be motivated to use the game as a support to the activity, demonstrating enthusiasm in repeating the experience. Through the interviews, teachers showed to be opened to make the game a complementary tool to classes. It was also found the possibility of using the game as a means of connection between children, the practice of mandolin and the parents/guardians.
id RCAP_f0bb6569e5522e2f816b1939e1199c15
oai_identifier_str oai:digituma.uma.pt:10400.13/2340
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling O Bando do Lim: jogo de aprendizagem de bandolimJogo educacionalJogo musicalBandolimAprendizagemMotivaçãoEducational gameMusical gameMandolinLearningMotivationEngenharia Informática.Faculdade de Ciências Exatas e da EngenhariaDomínio/Área Científica::Engenharia e Tecnologia::Engenharia Eletrotécnica, Eletrónica e InformáticaIn the technological age we live in, the use of educational games becomes more and more frequent to encourage and motivate children for learning. The game “O Bando do Lim” was created during an internship at Directorate of Artistic Education and Multimedia Services, within the scope of the Master’s thesis in Informatics Engineering, with the purpose to complement the activities taught during the mandolin classes. The initial observation of classes revealed which aspects became real obstacles for students while practicing this instrument. It was also found which elements should be present in the game in order to facilitate this learning. Given the design and requirements of the game, there were developed functional prototypes that allowed an evaluation of the usability defects. “O Bando do Lim” was implemented and analyzed, to test theoretical and practical skills of students in an entertaining way, following its programming guidelines. As a result of the playtest conducted, students revealed to be motivated to use the game as a support to the activity, demonstrating enthusiasm in repeating the experience. Through the interviews, teachers showed to be opened to make the game a complementary tool to classes. It was also found the possibility of using the game as a means of connection between children, the practice of mandolin and the parents/guardians.Na era tecnológica em que vivemos, o recurso a jogos educacionais como medidas de incentivo e motivação às crianças para a aprendizagem torna-se cada vez mais usual. O jogo “O Bando do Lim” foi criado ao longo do estágio na Direção de Serviços de Educação Artística e Multimédia, no âmbito da Tese de Mestrado em Engenharia Informática, com o propósito de servir de complemento às aulas da atividade de Bandolim lecionadas na divisão. A observação inicial das aulas revelou quais os aspetos que se tornavam verdadeiros obstáculos para os alunos ao praticar este instrumento. Descobriu-se igualmente que elementos deveriam estar presentes no jogo de modo a facilitar essa aprendizagem. Determinado o desenho e os requisitos do jogo, foram criados os protótipos funcionais que permitiram a avaliação dos defeitos de usabilidade. Implementou-se e testou-se “O Bando do Lim” para exercitar as capacidades teórico-práticas dos alunos de forma lúdica, consoante as orientações programáticas. Como resultados aos playtests efetuados, os alunos revelaram-se motivados a utilizar o jogo como apoio à atividade, demonstrando entusiasmo em repetir a experiência. Através das entrevistas, verificou-se uma abertura por parte dos docentes em tornar o jogo numa ferramenta complementar às aulas. Descobriu-se ainda a possibilidade de usar o jogo como meio de ligação entre a as crianças, a prática do bandolim e os encarregados de educação.Bermúdez i Badia, SergiLeão, Teresa de Jesus de Brito PintoDigitUMaSousa, Micaela Sofia Silva2019-04-02T10:18:37Z2019-03-01T00:00:00Z2019-03-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.13/2340202207900porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2022-09-05T12:55:06Zoai:digituma.uma.pt:10400.13/2340Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:05:06.886190Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv O Bando do Lim: jogo de aprendizagem de bandolim
title O Bando do Lim: jogo de aprendizagem de bandolim
spellingShingle O Bando do Lim: jogo de aprendizagem de bandolim
Sousa, Micaela Sofia Silva
Jogo educacional
Jogo musical
Bandolim
Aprendizagem
Motivação
Educational game
Musical game
Mandolin
Learning
Motivation
Engenharia Informática
.
Faculdade de Ciências Exatas e da Engenharia
Domínio/Área Científica::Engenharia e Tecnologia::Engenharia Eletrotécnica, Eletrónica e Informática
title_short O Bando do Lim: jogo de aprendizagem de bandolim
title_full O Bando do Lim: jogo de aprendizagem de bandolim
title_fullStr O Bando do Lim: jogo de aprendizagem de bandolim
title_full_unstemmed O Bando do Lim: jogo de aprendizagem de bandolim
title_sort O Bando do Lim: jogo de aprendizagem de bandolim
author Sousa, Micaela Sofia Silva
author_facet Sousa, Micaela Sofia Silva
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Bermúdez i Badia, Sergi
Leão, Teresa de Jesus de Brito Pinto
DigitUMa
dc.contributor.author.fl_str_mv Sousa, Micaela Sofia Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Jogo educacional
Jogo musical
Bandolim
Aprendizagem
Motivação
Educational game
Musical game
Mandolin
Learning
Motivation
Engenharia Informática
.
Faculdade de Ciências Exatas e da Engenharia
Domínio/Área Científica::Engenharia e Tecnologia::Engenharia Eletrotécnica, Eletrónica e Informática
topic Jogo educacional
Jogo musical
Bandolim
Aprendizagem
Motivação
Educational game
Musical game
Mandolin
Learning
Motivation
Engenharia Informática
.
Faculdade de Ciências Exatas e da Engenharia
Domínio/Área Científica::Engenharia e Tecnologia::Engenharia Eletrotécnica, Eletrónica e Informática
description In the technological age we live in, the use of educational games becomes more and more frequent to encourage and motivate children for learning. The game “O Bando do Lim” was created during an internship at Directorate of Artistic Education and Multimedia Services, within the scope of the Master’s thesis in Informatics Engineering, with the purpose to complement the activities taught during the mandolin classes. The initial observation of classes revealed which aspects became real obstacles for students while practicing this instrument. It was also found which elements should be present in the game in order to facilitate this learning. Given the design and requirements of the game, there were developed functional prototypes that allowed an evaluation of the usability defects. “O Bando do Lim” was implemented and analyzed, to test theoretical and practical skills of students in an entertaining way, following its programming guidelines. As a result of the playtest conducted, students revealed to be motivated to use the game as a support to the activity, demonstrating enthusiasm in repeating the experience. Through the interviews, teachers showed to be opened to make the game a complementary tool to classes. It was also found the possibility of using the game as a means of connection between children, the practice of mandolin and the parents/guardians.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-04-02T10:18:37Z
2019-03-01T00:00:00Z
2019-03-01T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10400.13/2340
202207900
url http://hdl.handle.net/10400.13/2340
identifier_str_mv 202207900
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799129921157595136