The Amanhecer case study: applying business intelligence to the wholesaler-retailer relationship
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10362/97481 |
Resumo: | Project Work presented as the partial requirement for obtaining a Master's degree in Information Management, specialization in Knowledge Management and Business Intelligence |
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The Amanhecer case study: applying business intelligence to the wholesaler-retailer relationshipBusiness IntelligenceRetailerWholesalerRecheioDashboardAmanhecerRetalhistaGrossistaProject Work presented as the partial requirement for obtaining a Master's degree in Information Management, specialization in Knowledge Management and Business IntelligenceThe amount of data and the speed imposed by the evolution of technology demanded a method to gather, consolidate and analyze data in order to support the decision-making process. Thus, business intelligence has become a key tool for this end. This work studies the relationship between wholesalers and retailers, using the real-life example of Jerónimo Martins – the case study of Recheio, the wholesaler and Amanhecer, a retailer. Moreover, the present work project will allow for improvements in the delivery of information, by applying business intelligence in the company’s operations. Consequently, the main purpose of this study is to gather the information to be displayed on a daily level and present it through interactive dashboards (created in Qlik Sense). Those dashboards will be automatically updated and will guarantee the right information reaches the right people, at the right time. To achieve the desired results, it was necessary to study, together with Recheio’s team, which information was needed to be displayed in the dashboards. The dashboards created would complement the weekly report (presented in Microsoft Office Excel), which was already being delivered in the company. Therefore, six reports were built with the goal of displaying information about sales, targets for area managers and operational managers and the weight of the Amanhecer brand in total sales of Recheio and Amanhecer. The result of this work project is the delivery of the new dashboards to Recheio’s team, which will use them in their day-to-day activities, and will be decisive to track performance, to aid the decision-making process and to provide an overview of the business.A quantidade de dados e a velocidade impostas pela evolução da tecnologia exigiu um método para juntar, consolidar e analisar esses dados de forma que fosse possível apoiar o processo de tomada de decisão. Desta forma, business intelligence tem sido a ferramenta chave para esse fim. O presente trabalho estuda a relação entre grossistas e retalhistas, utilizando o exemplo real da Jerónimo Martins – o estudo do caso do Recheio, o grossista e do Amanhecer, o retalhista. Adicionalmente, este trabalho de projeto irá proporcionar melhorias na entrega de informação, ao introduzir business intelligence nas operações da empresa. Consequentemente, o foco principal do trabalho é reunir toda a informação que será disponibilizada diariamente e apresentá-la em dashboards interativos (criados no Qlik Sense). Esses dashboards serão atualizados automaticamente e vão garantir que a informação certa chegue às pessoas certas, no momento certo. Para atingir os objetivos propostos foi necessário analisar, em conjunto com a equipa do Recheio, que informação seria preciso incluir nos dashboards. Os relatório interativos complementam o relatório semanal (apresentado em Microsoft Office Excel), que já era desenvolvido e apresentado na empresa. Deste modo, foram construídos seis dashboards com o objetivo de apresentar a informação de vendas, objetivos de gestores de área e operacionais e do peso da marca Amanhecer no total de vendas do Recheio e do Amanhecer. O resultado deste trabalho de projeto é a entrega dos novos dashboards à equipa do Recheio, que os utilizará nas suas atividades do dia-a-dia e serão fundamentais para avaliar o desempenho do projeto Amanhecer, para ajudar no processo de tomada de decisão e para proporcionar uma visão global do negócio.Neto, Miguel de Castro Simões FerreiraGago, Miguel Nuno da Silva Gomes RodriguesRUNSilva, Rita Castelbranco da Silveira Coelho2022-04-24T00:31:00Z2020-04-242020-04-24T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10362/97481TID:202483932enginfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-03-11T04:44:29Zoai:run.unl.pt:10362/97481Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T03:38:43.795286Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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